Däckvals hjälp

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

xtreme
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:40

Däckvals hjälp

Inlägg av xtreme » tis nov 29, 2016 15:49

Ska inhandla nya däck till min l200. Bilen används på sommaren till allmänskogskörning/ lek och vintertid som jaktbil. Jag jagar mycket själv eller om vi är 2 st och använder bilen för att hämta viltet i skogen, samt att köra ut jakttorn m,m Så det blir mycket åkande i traktor/skotarspår. Kraven på däcken (33" eller motsv beroende på vilka fälgar jag tar) är att de ska fungera mycket bra i skogen. Kör inte så långt på väg så det är inga problem.

Men här kommer tvisten, under jaktsäsongen kan det lika gärna vara minus och snö, vad jag förstår så fungerar MT däck bra i lössnö. Men jag har ingen lust att kana av vägen det lilla jag åker på packad snö, eller bli stående i en liten uppförsbacke när det är tillkört, spinnande med alla fyra bara för jag har valt de värsta MT däcken. Jag vet att det förnuftiga är att köpa vinterdäck. men jag tänker inte stå och kastbyta fram och tillbaka för man vet ju inte vad det är för väder förens på morgonen, och jag tänker inte skjutsa ungarna till dagis i den när det är snö.

Hoppas jag lyckats precisera vad jag vill ha och vad jag har för krav? En slags bra kompromiss mellan lera/skog och snö. Jag vet att de talar mot varandra, men om man måste kompromissa vilket däck är bäst?

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av Lars 9k » tis nov 29, 2016 16:53

MT däck och en uppsättning kedjor. :lol:
Finns inga perfekta kompromisser i mitt tycke.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av Danne » tis nov 29, 2016 19:58

Har kört General Grabber AT2 några år förut och dom fungerar fint på de flesta underlag, ren lera eller glansis är undantagen.
Hittar man några som har ett drygt år på nacken så är dom vintergodkända av STRO också om man tycker sånt är viktigt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

xtreme
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:40

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av xtreme » tis nov 29, 2016 20:56

Har läst mig till att de som verkar fungera hjälpligt i snö/is är

General Grabber AT2 (som det tipsas om)
BFGoodrich AT
BFGoodrich Trac Edge M+S

och Cooper Discovery S/T MAXX

Där den sista verkar vara mest skogsorienterad och leder således :D vad tror ni?

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av Ninetoes » ons nov 30, 2016 5:22

Jag har kört med skruvdubb i mina Bfg MT KM2. Funkar helt okej men det är ett segt jobb att skruva i och ur dubbarna höst och vår. Jag körde med Best Grip i nån sorts traktordimension så det var alldeles för stort utstick för att vara lagligt, å andra sidan är inte dom däcken vintergodkända ändå. I mitt fall handlade det mest om fåfänga och ekonomi: Det är svårt och dyrt att hitta 35" dubbdäck och att köra med små vinterdäck ser ju konstigt ut. :rodnar:

Jag skulle råda dig att köra MT på sommaren och riktiga dubbdäck på vintern. Luftar du ur dom ordentligt så kommer du antagligen fram rätt bra i skogen ändå. Är det såpass tuff körning du påstår (och om du kör ensam vid jakt) så lär du ju ha vinsch på bilen ändå och kan släpa dig fram dom gånger vinterdäcken inte räcker till.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av TerranoJohan » tor dec 01, 2016 20:24

xtreme skrev:Har läst mig till att de som verkar fungera hjälpligt i snö/is är

General Grabber AT2 (som det tipsas om)
BFGoodrich AT
BFGoodrich Trac Edge M+S

och Cooper Discovery S/T MAXX

Där den sista verkar vara mest skogsorienterad och leder således :D vad tror ni?
Jag åker Cooper ST Maxx (odubbat) året runt, och dom funkar bra till det mesta, utom ren lera...såklart. Blir säkerligen bättre med dubb, jag brukar släppa ur lite mer luft på vintern så blir dom följsamma och lite mjukare...beror ju ifs på hur långt/var du kör.

Finns bilder i min Terrano-tråd...

Dom är ju godkända av STRO/försäkringsbolag, utan dubb, så försäkringen gäller ju...även om dom såklart är lite halkiga jämfört med "riktiga" vinterdäck.

Genaral Grabber AT2 (nya) är ju inte godkända längre, så då får du ju leta efter äldre däck...

Och jag vet att vissa skiter i att däcken inte är godkända av STRO/Försäringsbolag...men det är upp till dom tycker det är ok/har råd att skita i det...jag kör hellre lagligt och får pengar för bilen om jag halkar av vägen :tumbup:
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

xtreme
Användare
Inlägg: 35
Blev medlem: lör aug 01, 2009 9:40

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av xtreme » tor dec 01, 2016 23:36

General Grabber MT ser ju också trevliga ut, skulle dock tro att de är ännu sämre på is.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Däckvals hjälp

Inlägg av Ghosthack » fre dec 02, 2016 12:07

Generelt så fungerar den flästa BFGoodrich AT och MT mycket oberonde vädet eller årstid...
Det där med godkänt eller inte har egenteligen ingfen betydelse så länge de är MS eller M+S märkta... För listorna som STRO/vissa försäkringsbolag har är bara en rekomendation...

Skriv svar