Däckvals hjälp
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Däckvals hjälp
Ska inhandla nya däck till min l200. Bilen används på sommaren till allmänskogskörning/ lek och vintertid som jaktbil. Jag jagar mycket själv eller om vi är 2 st och använder bilen för att hämta viltet i skogen, samt att köra ut jakttorn m,m Så det blir mycket åkande i traktor/skotarspår. Kraven på däcken (33" eller motsv beroende på vilka fälgar jag tar) är att de ska fungera mycket bra i skogen. Kör inte så långt på väg så det är inga problem.
Men här kommer tvisten, under jaktsäsongen kan det lika gärna vara minus och snö, vad jag förstår så fungerar MT däck bra i lössnö. Men jag har ingen lust att kana av vägen det lilla jag åker på packad snö, eller bli stående i en liten uppförsbacke när det är tillkört, spinnande med alla fyra bara för jag har valt de värsta MT däcken. Jag vet att det förnuftiga är att köpa vinterdäck. men jag tänker inte stå och kastbyta fram och tillbaka för man vet ju inte vad det är för väder förens på morgonen, och jag tänker inte skjutsa ungarna till dagis i den när det är snö.
Hoppas jag lyckats precisera vad jag vill ha och vad jag har för krav? En slags bra kompromiss mellan lera/skog och snö. Jag vet att de talar mot varandra, men om man måste kompromissa vilket däck är bäst?
Men här kommer tvisten, under jaktsäsongen kan det lika gärna vara minus och snö, vad jag förstår så fungerar MT däck bra i lössnö. Men jag har ingen lust att kana av vägen det lilla jag åker på packad snö, eller bli stående i en liten uppförsbacke när det är tillkört, spinnande med alla fyra bara för jag har valt de värsta MT däcken. Jag vet att det förnuftiga är att köpa vinterdäck. men jag tänker inte stå och kastbyta fram och tillbaka för man vet ju inte vad det är för väder förens på morgonen, och jag tänker inte skjutsa ungarna till dagis i den när det är snö.
Hoppas jag lyckats precisera vad jag vill ha och vad jag har för krav? En slags bra kompromiss mellan lera/skog och snö. Jag vet att de talar mot varandra, men om man måste kompromissa vilket däck är bäst?
Re: Däckvals hjälp
MT däck och en uppsättning kedjor.
Finns inga perfekta kompromisser i mitt tycke.
Finns inga perfekta kompromisser i mitt tycke.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Däckvals hjälp
Har kört General Grabber AT2 några år förut och dom fungerar fint på de flesta underlag, ren lera eller glansis är undantagen.
Hittar man några som har ett drygt år på nacken så är dom vintergodkända av STRO också om man tycker sånt är viktigt.
Hittar man några som har ett drygt år på nacken så är dom vintergodkända av STRO också om man tycker sånt är viktigt.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Däckvals hjälp
Har läst mig till att de som verkar fungera hjälpligt i snö/is är
General Grabber AT2 (som det tipsas om)
BFGoodrich AT
BFGoodrich Trac Edge M+S
och Cooper Discovery S/T MAXX
Där den sista verkar vara mest skogsorienterad och leder således vad tror ni?
General Grabber AT2 (som det tipsas om)
BFGoodrich AT
BFGoodrich Trac Edge M+S
och Cooper Discovery S/T MAXX
Där den sista verkar vara mest skogsorienterad och leder således vad tror ni?
Re: Däckvals hjälp
Jag har kört med skruvdubb i mina Bfg MT KM2. Funkar helt okej men det är ett segt jobb att skruva i och ur dubbarna höst och vår. Jag körde med Best Grip i nån sorts traktordimension så det var alldeles för stort utstick för att vara lagligt, å andra sidan är inte dom däcken vintergodkända ändå. I mitt fall handlade det mest om fåfänga och ekonomi: Det är svårt och dyrt att hitta 35" dubbdäck och att köra med små vinterdäck ser ju konstigt ut.
Jag skulle råda dig att köra MT på sommaren och riktiga dubbdäck på vintern. Luftar du ur dom ordentligt så kommer du antagligen fram rätt bra i skogen ändå. Är det såpass tuff körning du påstår (och om du kör ensam vid jakt) så lär du ju ha vinsch på bilen ändå och kan släpa dig fram dom gånger vinterdäcken inte räcker till.
Jag skulle råda dig att köra MT på sommaren och riktiga dubbdäck på vintern. Luftar du ur dom ordentligt så kommer du antagligen fram rätt bra i skogen ändå. Är det såpass tuff körning du påstår (och om du kör ensam vid jakt) så lär du ju ha vinsch på bilen ändå och kan släpa dig fram dom gånger vinterdäcken inte räcker till.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Däckvals hjälp
Jag åker Cooper ST Maxx (odubbat) året runt, och dom funkar bra till det mesta, utom ren lera...såklart. Blir säkerligen bättre med dubb, jag brukar släppa ur lite mer luft på vintern så blir dom följsamma och lite mjukare...beror ju ifs på hur långt/var du kör.xtreme skrev:Har läst mig till att de som verkar fungera hjälpligt i snö/is är
General Grabber AT2 (som det tipsas om)
BFGoodrich AT
BFGoodrich Trac Edge M+S
och Cooper Discovery S/T MAXX
Där den sista verkar vara mest skogsorienterad och leder således vad tror ni?
Finns bilder i min Terrano-tråd...
Dom är ju godkända av STRO/försäkringsbolag, utan dubb, så försäkringen gäller ju...även om dom såklart är lite halkiga jämfört med "riktiga" vinterdäck.
Genaral Grabber AT2 (nya) är ju inte godkända längre, så då får du ju leta efter äldre däck...
Och jag vet att vissa skiter i att däcken inte är godkända av STRO/Försäringsbolag...men det är upp till dom tycker det är ok/har råd att skita i det...jag kör hellre lagligt och får pengar för bilen om jag halkar av vägen
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Däckvals hjälp
General Grabber MT ser ju också trevliga ut, skulle dock tro att de är ännu sämre på is.
Re: Däckvals hjälp
Generelt så fungerar den flästa BFGoodrich AT och MT mycket oberonde vädet eller årstid...
Det där med godkänt eller inte har egenteligen ingfen betydelse så länge de är MS eller M+S märkta... För listorna som STRO/vissa försäkringsbolag har är bara en rekomendation...
Det där med godkänt eller inte har egenteligen ingfen betydelse så länge de är MS eller M+S märkta... För listorna som STRO/vissa försäkringsbolag har är bara en rekomendation...