Tipsa mig om bilmodell tack!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

BjornM
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 16:43
Ort: Mangskog, Värmland

Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av BjornM » fre apr 21, 2017 17:07

Hej 4x4-entusiaster!

Kan ni ge förslag på bilmodeller? Är lite dåligt insatt.

- Låg budget, ca 30 000 kr.
- Kommer mest att köras på landsväg, så någorlunda komfort där och låg bensinförbrukning.
- Vill kunna använda som bruksbil i skogen ibland, men inget avancerat, 4x4, markfri gång.
- Föredrar något litet och robust (uppdaterad Skoda Niva eller liknande). Värderar det praktiska, inte utseende, finesser eller hästkrafter, men får inte vara alltför obekväm på landsväg.

Tacksam för tips!

Björn

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av Sdkfz251 » fre apr 21, 2017 21:16

Tja! Lite svårt... Men jag har varit jäkligt nöjd med Suzuki Grand Vitara V6 och Suzuki Jimny... :)
Min bror är helnöjd med Honda CR-V...och han är rektor :)
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

BjornM
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 16:43
Ort: Mangskog, Värmland

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av BjornM » lör apr 22, 2017 15:48

Sdkfz251 skrev:Tja! Lite svårt... Men jag har varit jäkligt nöjd med Suzuki Grand Vitara V6 och Suzuki Jimny... :)
Min bror är helnöjd med Honda CR-V...och han är rektor :)
Tack! Suzuki Jimny ser intressant ut, rätt storlek för mig. Kollade på lite tester och den verkar bra offroad. Hur är komforten på landsväg?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av gubbstrutten » lör apr 22, 2017 17:20

BjornM skrev:
Sdkfz251 skrev:Tja! Lite svårt... Men jag har varit jäkligt nöjd med Suzuki Grand Vitara V6 och Suzuki Jimny... :)
Min bror är helnöjd med Honda CR-V...och han är rektor :)
Tack! Suzuki Jimny ser intressant ut, rätt storlek för mig. Kollade på lite tester och den verkar bra offroad. Hur är komforten på landsväg?
Vill du ha en liten bil som har framkomlighet som en riktig offroad/terrängbil finns det bara 2 att välja på.
Lada Niva och Suzuki Jimny.
Niva har en mer sofistikerad fördelningslåda med mellandifferential(Full Time på amerikanska) medan Jimny endast har spärrat mellan axlarna vid lågväxel(Part Time på amerikanska).
Att kunna köra "Full Time" är helt överlägset vi DD på halt underlag.
Men i "spenaten" avtar fördelen till viss del, om man inte behöver svänga tvärt mellan skogens i många fall allt för fasta föremål.
Ingen av dem har "bromsvärmare" utom på senaste årsmodellen, men då hamnar vi på 5 gånger din budget.

Ingen av dem är någon höjdare som pendlingsbil betraktat.
Niva, i alla fall årsmod -11, har komfortablare stolar än Jimny årsmod -06.
Båda är vindkänsliga i hög(över 80 km/t) fart.
Jimny mer känslig efter 30 mm höjning än Niva efter 60 mm höjning.
Båda körda på 215/80-15" Cooper Discoverer A/T.
Den akustiska komforten är acceptabel i Jimny men oliiiiidlig i Niva.
Niva är en något större bil än Jimny.
Niva kan rymma en liten barnvagn, vilket inte Jimny gör med uppfällt baksäte.
Jimnys baksäte består av två separata stolar som går att fälla var för sig.
Niva har odelade ryggstöd och sittdyna.
Framsätet i Niva inte tillgängligt för person över 160 cm då man fäller fram baksätet p g a a man är tvungen att skjuta fram framstolarna.
På min Niva, som jag sålde för några månader sedan, bytte jag baksätet mot 2 Suzukibakstolar.

Delar till Niva finns att få relativt snabbt från Umeå Offroad.
Till Suzuki vet jag inte. Har endast ägt 4 Suzuki, varav en 11 år.
Oljefilter till båda finns hos Mekonomen bl a.

Jag är lite part i målet(alla andra på det här forumet är opartiska och framhåller aaaaaldrig sin egen bil som bäst), men råder dig ändå till att provköra båda före köp.

Köp en Jimny och bli nöjd, eller en Niva och bli kompetent bilmekaniker på kort tid.

Har du inte tillgång till varmgarage med gas- och MIG-svets samt 2-pelarlyft, bör du tänka dig för noga vilken bil du väljer.

B t w så har jag bl a även en CR-V -16.
Men den avråder jag från.
Ful som stryk med allt glitter.
Föredrar Jimny.
En riktig bil som ser ut som en bil ska se ut(gör i o f s även Niva).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av kalle » lör apr 22, 2017 17:34

gubbstrutten skrev:
BjornM skrev:
Sdkfz251 skrev:Tja! Lite svårt... Men jag har varit jäkligt nöjd med Suzuki Grand Vitara V6 och Suzuki Jimny... :)
Min bror är helnöjd med Honda CR-V...och han är rektor :)
Tack! Suzuki Jimny ser intressant ut, rätt storlek för mig. Kollade på lite tester och den verkar bra offroad. Hur är komforten på landsväg?
Vill du ha en liten bil som har framkomlighet som en riktig offroad/terrängbil finns det bara 2 att välja på.
Lada Niva och Suzuki Jimny.
Niva har en mer sofistikerad fördelningslåda med mellandifferential(Full Time på amerikanska) medan Jimny endast har spärrat mellan axlarna vid lågväxel(Part Time på amerikanska).
Att kunna köra "Full Time" är helt överlägset vi DD på halt underlag.
Men i "spenaten" avtar fördelen till viss del, om man inte behöver svänga tvärt mellan skogens i många fall allt för fasta föremål.
Ingen av dem har "bromsvärmare" utom på senaste årsmodellen, men då hamnar vi på 5 gånger din budget.

Ingen av dem är någon höjdare som pendlingsbil betraktat.
Niva, i alla fall årsmod -11, har komfortablare stolar än Jimny årsmod -06.
Båda är vindkänsliga i hög(över 80 km/t) fart.
Jimny mer känslig efter 30 mm höjning än Niva efter 60 mm höjning.
Båda körda på 215/80-15" Cooper Discoverer A/T.
Den akustiska komforten är acceptabel i Jimny men oliiiiidlig i Niva.
Niva är en något större bil än Jimny.
Niva kan rymma en liten barnvagn, vilket inte Jimny gör med uppfällt baksäte.
Jimnys baksäte består av två separata stolar som går att fälla var för sig.
Niva har odelade ryggstöd och sittdyna.
Framsätet i Niva inte tillgängligt för person över 160 cm då man fäller fram baksätet p g a a man är tvungen att skjuta fram framstolarna.
På min Niva, som jag sålde för några månader sedan, bytte jag baksätet mot 2 Suzukibakstolar.

Delar till Niva finns att få relativt snabbt från Umeå Offroad.
Till Suzuki vet jag inte. Har endast ägt 4 Suzuki, varav en 11 år.
Oljefilter till båda finns hos Mekonomen bl a.

Jag är lite part i målet(alla andra på det här forumet är opartiska och framhåller aaaaaldrig sin egen bil som bäst), men råder dig ändå till att provköra båda före köp.

Köp en Jimny och bli nöjd, eller en Niva och bli kompetent bilmekaniker på kort tid.

Har du inte tillgång till varmgarage med gas- och MIG-svets samt 2-pelarlyft, bör du tänka dig för noga vilken bil du väljer.

B t w så har jag bl a även en CR-V -16.
Men den avråder jag från.
Ful som stryk med allt glitter.
Föredrar Jimny.
En riktig bil som ser ut som en bil ska se ut(gör i o f s även Niva).


Wältmeistet inlägg :notworthy: Har du ny profil?

BjornM
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 21, 2017 16:43
Ort: Mangskog, Värmland

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av BjornM » sön apr 23, 2017 11:00

Tack Gubbstrutten, många bra tips där!

Håller med om att Jimny och Niva har fokus på de saker jag prioriterar. Också ser de trevligare ut än de flesta andra. Niva känns lite för ålderdomlig dock.

Fick tips om följande modeller som jag ska läsa mer om:

Suzuki SX4 4x4
Suzuki Swift 4x4

Ser vid första anblick inte ut att klara mycket offroad, men antagligen skönare att köra landsväg med.

Daihatsu Terios
Ser bättre ut, men svår att hitta i Sverige.

Mitsubishi Pajero Pinin verkar vara en lagom stor variant av vanliga Pajero. Men kanske inte så kapabel offroad. T ex denna:

http://www.blocket.se/skaraborg/Mitsubi ... 358101.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av gubbstrutten » sön apr 23, 2017 12:07

BjornM skrev:Mitsubishi Pajero Pinin verkar vara en lagom stor variant av vanliga Pajero. Men kanske inte så kapabel offroad. T ex denna:

http://www.blocket.se/skaraborg/Mitsubi ... 358101.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mycket trevlig bil. Har jag varit spekulant på(flera gånger).
Men den är ett nummer större än Niva och Jimny och sedan har den ingen fördelningslåda.
Endast viscokoppling(som brukar ge upp efter 10 - 15.000 mil och bli stelkoppling i stället).
Tidigare årsmodeller av Pinin hade fördelningslåda och var då i 3-d en riktig liten klättermus.
Men som DD så är den ett strå vassare än Niva och Jimny.
Mitsubishi har generellt sett mycket höga reservdelspriser(i Sverige).
Kvalitetsmässigt i nivå med Jimny = flera snäpp över Niva.
10 ägare skulle för mig vara en varningsklocka.
http://www.bilpriser.se" onclick="window.open(this.href);return false; värderar den till mellan 13.700:- och 18.600:-.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av Grottulf » sön apr 23, 2017 13:24

kalle skrev: Wältmeistet inlägg :notworthy: Har du ny profil?
Haha, ja en del känner man igen oavsett signatur [emoji3] [emoji106]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av Safari » sön apr 23, 2017 21:34

Gå in på blocket och skriv in SUV och max 30 000. Då ser du snabbt vad det finns för utbud. Det är inte så stor ide att fastna för en modell och sedan inse att den är nästan omöjlig att få tag på. När det gäller tips har alla olika åsikter. Många håller på "sitt" märke. Lämplig som DD? Det beror på vem du frågar. Det är bäst att provköra själv. Sen får man räkna med att bilar i den prisklassen kräver mekning.

nossrep
Användare
Inlägg: 97
Blev medlem: lör sep 06, 2008 18:54
Ort: Värnamo

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av nossrep » sön apr 23, 2017 22:30

Mitsubishi Pinin är trevlig och det är bara den lilla motorn med mpi insprut som har visco i
fördelningslådan, de med gdi motor har riktig låda med 2high 4fulltime 4parttime 4low
Martin Persson
viewtopic.php?f=15&t=39521" onclick="window.open(this.href);return false;

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av Knugcab » tis apr 25, 2017 19:29

Har provkört SX4 efter landsväg en kortare sträcka och jag tror att jag snudd på hellre hade kört min Datsun till Stockholm än att göra om den saken.....så den är hemsk där den hör hemma förutom att den knappast är mycket att ha i spenaten. Hade avstått..... :shock:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Tipsa mig om bilmodell tack!

Inlägg av henke_99 » tis apr 25, 2017 19:49

Nu vet jag ju inte riktigt om du behöver baksäte eller lastutrymme. Meeen, Renault kangoo 4x4 finns med. Har dock ingen lågväxel. Jag åker själv i en som firmabil. Okej på landsväg, tystare än motsvarande 2wd av nån anledning. Känns lite trött med 300 kg saker i skåpet om man tänker hålla snittfart på 110 km/h. Rätt vettigt konstruerad under med skyddsplåt i stål under motorn och skydd för tank och bränsle/bromsrör. Okej jag markfrigång med. Många pratar illa om kangoon men jag har skruvat en del med den, köpte med trasig topplockspackning och jag är förvånad över hur pass många vettiga lösningar det faktiskt är på den. Reservdelar ledsnar man snart på att betala om man tvingas köpa i Sverige, men köper man på ebay från Tyskland o liknande så är det billigt. Den är framhjulsdriven med en viscokoppling till bakaxeln som "låser" när det börjar slira fram.

Kan väl tillägga, den är väl inget man ger sig ut o kör riktig offroad med men som bruksbil med möjlighet att ta ta sig den där lilla extra biten är den bra.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Skriv svar