Vilken typ remskivor skall jag göra?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vilken typ remskivor skall jag göra?
Jag och polarn håller på med ett dieselmotor projekt i en terrängbil 11..
Jag ska göra alla remhjul nya. Började fundera på vad som är lämpligast när man åker vatten lera osv.. ska man satsa på modernare multi-ribb rem, eller gamla hederliga V-rems typ?
Nackdelen med en och samma multiribb till alla funktioner, är ju att om nåt pajjar är det svårt ta dig hem.
Med många olika V-remmar kan man skära av en till tex en servopump, och ta sig hem med övriga system igång.
Drivning kommer att behövas till vattenpump, generator, servopump, vacuumpump och kanske en till generator.
Vad tycker du?
Jag ska göra alla remhjul nya. Började fundera på vad som är lämpligast när man åker vatten lera osv.. ska man satsa på modernare multi-ribb rem, eller gamla hederliga V-rems typ?
Nackdelen med en och samma multiribb till alla funktioner, är ju att om nåt pajjar är det svårt ta dig hem.
Med många olika V-remmar kan man skära av en till tex en servopump, och ta sig hem med övriga system igång.
Drivning kommer att behövas till vattenpump, generator, servopump, vacuumpump och kanske en till generator.
Vad tycker du?
Re: Vilken typ remskivor skall jag göra?
Jag hade satsat på vanlig v-rem. Får för mig att den tål lera, rötter och annat bös bättre jfrt multiribb. Kanske mindre känslig för variationer i remspänningen åxå?
Redundans är en annan sak att ha i bakhuvvet. Jag har flera gånger linkat hem med bara en fläktrem efter att den främre gått av eller hoppat av pga pinnar mm kommit in i omloppsbanan.
Nu vet jag att du och dina polare kör (minst) lika djupt som mig i geggan, men som alltid beror det ju på hur man tänkt att använda sina leksaker....
// Klas
Redundans är en annan sak att ha i bakhuvvet. Jag har flera gånger linkat hem med bara en fläktrem efter att den främre gått av eller hoppat av pga pinnar mm kommit in i omloppsbanan.
Nu vet jag att du och dina polare kör (minst) lika djupt som mig i geggan, men som alltid beror det ju på hur man tänkt att använda sina leksaker....
// Klas
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp
Re: Vilken typ remskivor skall jag göra?
Multiribskivor är ett helevete att få rena ibland så jag skulle satsat på V-rem jag med.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Vilken typ remskivor skall jag göra?
Tack för tips.
Re: Vilken typ remskivor skall jag göra?
Hur gick det?
vad blev det?
vad blev det?
Re: Vilken typ remskivor skall jag göra?
Jo tack. Har precis kommit igång efter tiotalet nogranna mätningar.
Det blir kilremmar, bredd 10mm i antal 4st.
Ena paret vev.-gen.-v-pump.
Andra paret vev.-styrservo-vacuumpump.
Svarvat tre av fem st. klara nu ikväll.
Kör i alu.7075 och gör programmen i ena Nc-svarven med drivna verktyg. Då vet jag att alla spår blir exakt lika, oavsett diameter på remhjulen.
Blir det nån tankevurpa är det ju lätt att korrigera måtten och göra en ny, eftersom jag sparar alla program även på såna här privata jobb.
Det blir kilremmar, bredd 10mm i antal 4st.
Ena paret vev.-gen.-v-pump.
Andra paret vev.-styrservo-vacuumpump.
Svarvat tre av fem st. klara nu ikväll.
Kör i alu.7075 och gör programmen i ena Nc-svarven med drivna verktyg. Då vet jag att alla spår blir exakt lika, oavsett diameter på remhjulen.
Blir det nån tankevurpa är det ju lätt att korrigera måtten och göra en ny, eftersom jag sparar alla program även på såna här privata jobb.