Discovery 3/4 vs Land Cruiser Prado 120/150 vs Pajero

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vizual54
Användare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis jul 19, 2016 0:48
Ort: Linköping

Discovery 3/4 vs Land Cruiser Prado 120/150 vs Pajero

Inlägg av Vizual54 » sön sep 09, 2018 19:20

Det börjar bli dags att skaffa ny bil men behöver lite tips och råd inför inköp. Fick ett infall för två år sedan och köpte en Cherokee XJ som sedan har fått lite uppgraderingar med Old man EMU fjädring, vinsch, BFG All Terrain däck etc. Älskar denna bilen men har insett att den tyvärr är lite för liten när det dags att ge sig ut på äventyr. Soppaåtgången fullastad och med 5 cyklar och diverse annat på taket är inte att förringa heller. Den har dock gjort att resten av familjen fått upp ögonen för "overlanding" och de senaste två somrarna har vi gjort turer i norra delen av Sverige och det pratas redan om nästa års tur :) så den har fyllt sitt syfte. Sedan har det varit sjukt kul och lärorikt att åka till Olerum på våren och köra terräng.

I övrigt har vi en BMW 520 och sedan några veckor tillbaka en liten ful Clio. Vintertid har BMWn tagit oss till fjällen med bravur, med takbox så är det inga större problem att få plats med allt som behövs för en vecka. Brukar bli ett par turer per vinter.
Min tanke är att eventuellt sälja av jeepen, ett par tårar kommer definitivt rulla nedför kinderna, och BMWn och köpa någon av ovanstående bilar. Budget ligger någonstans runt 200k. Men att få tag på något för 100-150k skulle ju inte skada. Kraven är att den ska vara säker att köra vintertid. Ha mycket plats, helst vill jag ett lådssytem i botten för verktyg, meksaker etc. Sen är det sovsäckar, liggunderlag, tält, kök, bord, stolar och packning för 4-personer för diverse aktiviteter. Cykel grejer, hjälmar, våtdräkter etc. Blir galet mycket.
Bekväm att åka långt i och helst kunna göra det mesta själv på den. Så tillgång till servicemanualer är ett plus. Soppasnål, jag vet, går ju inte riktigt ihop med denna typen av bil. Till sist rost, den ska gärna ha bra rostskydd. Jag är tyvärr jättedålig på att tvätta bilarna.

Är inne på Pajeron (2010-2015) som verkar täcka våra behov ganska väl och ligger ganska rätt i pris. Den har ju tyvärr ganska låg markfrigång och installation av airbags i bakfjädrarna verkar vara nödvändigt. Rostskyddet på den är väl inte det bästa heller. Är väl några årsmodeller som rostar ganska friskt i överkant på dörrarna.

Discovery 3/4 verkar vara mycket bling som vi egentligen inte behöver men de verkar vara mycket kompetenta. Frågan är hur det är med driftsäkerhet på dem och servicekostnader. Luftfjädringen är något som jag ser på med lite blandad förtjusning. Bra när den funkar, förmodligen svindyr att laga.

Land Cruiser är ju alltid Land Cruiser även om Prado egentligen inte är en riktig LC. De ligger ju som känt är ganska högt i pris, är de värda det extra man får betala? 120n verkar gå att gå att få för vettiga pengar. Fördelar med en 120/150 jämfört med de andra.

Vad tror ni? Vad ser ni för fördelar resp nackdelar mellan dessa. Har ni andra förslag?
Cherokee XJ -97

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Discovery 3/4 vs Land Cruiser Prado 120/150 vs Pajero

Inlägg av gubbstrutten » mån sep 10, 2018 8:14

Land Cruiser utan tvekan. 8)
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Discovery 3/4 vs Land Cruiser Prado 120/150 vs Pajero

Inlägg av Safari » tis sep 11, 2018 20:31

Land Cruiser är aldrig fel. Nissan Patrol . Jeep Commander, ganska stor, 3.0 mersadiesel, bra fyrhjulsdrift.

Skriv svar