Tankar om All Terrain-däck

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » fre jan 18, 2019 20:08

Jag funderar på att skaffa en uppsättning BF Goodridge All Terrain KO2 265/75-16 till min Trooper. Skall passa utan bekymmer, och som en glad nybörjare så känns det som ett vettigt val. Jag använder bilen som en vanlig bruksbil men vill även ha så bra terrängegenskaper som går utan att sabba asfaltsegenskaperna för mycket.

Enda frågan jag egentligen har är väl hur sådana här däck är att åka på när man skall iväg på en längre tur? Jag tänker på komforten. Ljudnivån är jag inte så orolig för, och guppen är ju fjädringens jobb. Men jag gillar väl minst av allt bilar som känns "vassa" över broskarvar och liknande. Bilen är helt okej med vägdäcken (cooper) jag åker på nu, och det är ju trots allt en rambil med gott om gummibussningar. Jag har nåt gammalt diffust minne som spökar om någon personbil som råkat få C-däck eller "run-flat tyre" som jag tyckte var pest och pina att åka i.

Nog för att det blir mer gummi eftersom jag går upp i profilhöjd, men A/T-däck är ju naturligtvis kraftigare. Och just den där stötighetsfaktorn har jag inte lyckats googla fram ett vettigt svar på, så jag frågar väl er som testat i stället.

Helt enkelt: Hur är All Terrain-däck över brunnslock, broskarvar och liknande om man jämför med vägdäck?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av Grottulf » fre jan 18, 2019 21:24

Jag vill nog påstå att mönstret inte påverkar det alls, men den högre profilen kommer att påverka det till det bättre.

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av mr.christian » fre jan 18, 2019 22:51

Generellt kan man säga att man ska undvika sk. xl-däck eller som du redan nämnt c-däck, de har just en hårdare stomme för att tåla högre belastning. Mönstret påverkar mest att det blir "sång" i dem om det är ett grovt mönster. Större däck till offroad brukar sällan lida av problemet att de inte klarar belastningsindex...;)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av Lars 9k » lör jan 19, 2019 1:22

Hänger ju så klart på hur känslig man är.
Jag har varit både uppe till Nordkap och nere till Italien med mina BF Godrich M/T. Kör en gammal ZJ och för oss har det gått alldeles utmärkt. Självklart mer vägljud och soppatörst men någon gigantisk skillnad på uppträdande tycker jag inte det är förrän man kommer ut i spenaten där de biter bra mycket bättre.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » lör jan 19, 2019 12:42

mr.christian skrev: fre jan 18, 2019 22:51 Generellt kan man säga att man ska undvika sk. xl-däck eller som du redan nämnt c-däck, de har just en hårdare stomme för att tåla högre belastning. Mönstret påverkar mest att det blir "sång" i dem om det är ett grovt mönster. Större däck till offroad brukar sällan lida av problemet att de inte klarar belastningsindex...;)
Precis. Och nu minns jag inte på rak arm om BFG-däcket var märkt som "LT" eller XL eller C-däck (som kanske är ett gammalt begrepp) Men det har (tror jag) ett högre lastindex än vad min bil har original. Kanske ingen extrem skillnad men ändå.

Kanske bör poängtera att jag hållit på med gamla Cittror i en massa år, och de är väldigt känsliga för däckval vad gäller komforten. Många associerar nog äldre Cittror med väldig god komfort, men vad de flesta inte vet är att de helt eller delvis saknar gummibussningar. Förvisso har t.ex CX-modellen en typ av "space frame" som Audi A8 men hjulupphängningarna fram och bak är 100% nållagrade. Och den gamla paddan är ännu värre. Bärarmarna är lagrade rakt in i chassits lådkonstruktion. Så det enda gummi du har mellan golv och asfalt är däcket. och jag kan av egen erfarenhet meddela att en CX med "C-däck" är tämligen elak över spårvagnsspår och brunnslock. Nämner detta mest bara så ni vet hur jag tänker. Kan förvisso vara så att jag helt enkelt oroar mig i onödan. Man vet ju trots allt att en del Mercor och liknande kan vara helt okej att åka i även med hemskt låga däckprofiler. Men oavsett vad så blir man väl lite skadad som Citroënfantast. Det är ju en sak om en bil är "taggig" över de högfrekventa ojämnheterna om den samtidigt har en sänkt sportfjädring och är menad för grym väghållning. Men jag kan lova att man blir ganska trött på en bil som dels har så bra fjädring att inte ens fartguppen får den att skutta oavsett fart, men samtidigt känns som att den rullar på järnhjul.

Förlåt min utläggning om gamla Cittror. Var väl mest så att ni vet vad mitt svammel handlar om. Jag tillhör väl inte precis de som begär något omöjligt p.g.a. okunskap. Jag skulle aldrig klaga på att komforten är dålig om jag köpte en gammal bladfjädrad Suzuki. Och jag har trots allt haft en gammal Volvosugga en gång i tiden. Det är väl mer att "järnhjulskänsla över brunnslock" är lite av ett rött skynke. Ja, jag hatar det helt enkelt. Men jag begär inget orealistiskt av bilen. Men jag är väldigt nyfiken på skillnaden just där mellan vägdäck och A/T. Men det låter ju delvis på er ändå som att det inte bör vara något att oroa sig för.

Vill bara räta ut mina kanske överdrivna farhågor. Och det kanske är lättare att förstå hur jag tänker om man vet var jag kommer ifrån. Jag är väl lite av en nörd när det kommer till fjädring. Eller ja... "lite" var väl en underdrift. Jag har hållt föredrag om Citroëns olika system på flera Citroënträffar, och har även författat lite småsaker som hjälpmedel för de som vill att deras klassiska hydraulcittror skall funka som det var tänkt, och förstås skruvat med varje del som finns inom området.

Som vanligt sitter alltså troligen "felet" i skallen mer än mellan kofångarna. Tack till er som orkade läsa. ;)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av Spiken » lör jan 19, 2019 22:47

Brunnslock :shock: Känner du dom?

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av mr.christian » sön jan 20, 2019 2:19

Förstår hur du tänker. Kört en hel del hydraulikfjädrad Citroën C5 och det var mest ett "gungeligung" och höj- och sänkning när man kom fram till t.ex ett rödljus, men kom det en broskarv eller järnvägsövergång så slamrade det obehagligt i bilen. Medan man kör en standardmercedes så ger samma förutsättningar endast ett "flopp flopp" i bilen.

Jag kör nu en S10 pickup och har fläskiga 16" däck på vinterhjulen och"hightech" 19" på sommaren men skillnaden i komfort är obefintlig sånär som på att de grovmönstrade dubbdäcken sjunger lite mer och sommardäcken spårar mycket mer.

Så som du skriver så påverkar chassit mer än däcken på komforten. Däremot gällande bränsleförbrukning så missgynnar ett brett däck med grovt mönster. Eller som skrivits tidigare ett hårdare däck med förstärkt stomme, xl eller c-däck. (6 eller 8 lagrade däck)

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gubbstrutten » sön jan 20, 2019 9:51

Känner väl igen mig i dina funderingar efter mer än 40 år med drygt 50 "Cittror" av olika modeller.
Citroen utmärker sig mot andra bilar genom att de är byggda för Michelin stålradialdäck från början.
"Vanliga" bilar hade i allmänhet diagonaldäck, som har hårdare sidostomme, och därmed försämrar en Cittras komfort.
Vanliga bilars konstruktörer prioriterade inte komfort, och inte har det blivit bättre i o m lågprofildäckens dominans.
Så där tror jag vi är överens.

När det gäller 16 st 4x4-bilar under snart 20 år så har mina bilar varit bestyckade med 2 typer av däck.
M/T-däck för "värstingarna" = typ GWagen, Wrangler, Defender, Samurai.
A/T-däck för "medelmåttorna" = typ Terrano II, Tribute, Liberty, Wrangler, 413, Samurai, Niva, Jimny.

När det gäller "kombibilar" = bilar för 50/50 onroad/offroad (medelmåttorna)har jag fastnat för Cooper Discovery A/T, som jag haft på 5 bilar.
Hyfsat för dd och acceptabelt i "spenaten", tidigare av STRO även godkänt för vinterbruk, men inte numera.

Vad jag alltid eftersträvat är minst 80-profil.
Där finns Cooper Discoverer A/T 215/80-15" som jag skott mina senaste "kombibilar" med = NIVA -11 & Jimny -06.

Däck med mjukare gummiblandning går komfortablare över vägbroskarvar och brunnslock.
Om man går in på olika däckleverantörers sidor kan man se att lägre bullernivå leder till kortare livslängd.
Sålunda bullrar TOYO Open Country M/T 255/85-16" mindre än hälften av vad Cooper, Goodrich m fl alstrar.
Bullrigast av alla jag provat är Kumho & Super Swamper.(2 vardera på 2 bilar)

Med andra ord kan man inte få "allt".
Man måste plocka de russin ur kakan man helst vill ha.

Om inte Michelins M/T-däck hade varit så enormt bullriga (för dd) så hade jag valt dem.
Många räddningsorganisationer världen över använder dem(liksom danska räddningstjänsten har jag sett).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » mån jan 21, 2019 21:53

Asch. Jag råkades dras med bland en massa "goda råd" på en däckfirma, och vips så hade jag beställt 4st Cooper Discoverer AT3 4s. Mina nuvarande (för små) vägdäck är också Cooper Discoverer. Och de är ju i.a.f. trevliga på väg. Återstår att se hur de nya känns. De har i.a.f. något lägre lastindex än BFG, men ändå ett index på 112 mot mina vägdäck som har 102.

Har jag gjort ett bra val tycker ni?

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gubbstrutten » tis jan 22, 2019 7:55

Bra val tycker jag.
Hade blivit ännu bättre om du beställt dem från www.dackonline.se
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » tis jan 22, 2019 8:54

Fegade ur och tog tillbaka beställningen. Värst vad man kan få ågren av däck då. Som vanligt när man söker runt som en galning finns ju absolut inga klara svar. Det kostar ju en del, och jag är väl rädd för att sitta fast i någon smörja och att tänka "detta kanske inte hade hänt om jag köpt BFGoodrich" eller liknande.

Däckonline säger du. Är de bra, och hur brukar leveranserna funka? Har väl handlat på Autodoc och liknande firmor och fått vänta ibland i typ åtta veckor.

Hursomhelst. Jag har väl inbillat mig att jag i.a.f. har gjort vad jag kan om jag tar BFG All Terrain KO2 då de tycks lovprisas överallt. Så får vi väl se om jag tycker att det blev fiasko och taskig komfort. Nog för att jag kör mest på väg som alla andra, men då terrängbiten nu är något jag fått lite dille på så är det väl bara att inse att man får plikta något i alla kompromisser.

Allt jag skulle behöva nu är väl att någon kunde säga typ "Skärp dig! Det är höga däck så den kommer inte kännas som en bil med järnhjul även om det är skyhögt lastindex". För likväl som att jag inte vill sitta fast i leran så vill jag ju inte åka runt i en bil som känns som en bil med 35-profil.

Ja, jag vet att jag överanalyserar. Är den sorten. Tacksam för alla snuttefiltar som hjälper mot kontrollbehoven.

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » tis jan 22, 2019 8:58

Jo förresten. Däcken som följde med bilen är Cooper Discoverer M+S (urdragna dubb) 225/70-16. Och för vad det är värt så är komforten iaf helt ok. Men då har de också ett lastindex på 102 istf BFG som i "min" dimension har 119.

Safari
Rutinerad
Inlägg: 259
Blev medlem: mån nov 17, 2014 20:22

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av Safari » tis jan 22, 2019 9:50

När det gäller vinterdäck har STRO listan tydligen slutat gälla från den första januari -19. Om däcken är märkta med M+S och en alptopp/snöflinga är dom godkända som vinterdäck. Det börjar gälla den första Maj om jag förstår rätt.

gelgamesh
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 25, 2018 12:59

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av gelgamesh » tis jan 22, 2019 12:36

Kände att det fick vara färdigältat. Nu har jag beställt och pröjsat en uppsättning KO2 från Däckonline. Fanns på lager och de sa "3-5 dagar". Hoppas deras "3-5 dagar" inte är åtta veckor som det var hos Autodoc någon gång.

Om det nu är fler som är lika bra som jag på att älta sönder sina däckfunderingar så lovar jag att ge ett utförligt omdöme efter provkörning.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Tankar om All Terrain-däck

Inlägg av Spiken » tis jan 22, 2019 21:03

Dom flesta offroad-åkare älskar att älta däck, så det blir aldrig färdigältat.
Rena hjulafton när det är dags för nya. Mina egna börjar äntligen bli lite dåliga :jump:

Hoppas däckvalet blir bra på din bil. :beer:

Skriv svar