Liftkit cheva silverado hjälp!

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Silverchev
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 07, 2020 11:06
Ort: Örnsköldsvik

Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av Silverchev » mån apr 20, 2020 23:12

Tjenare! Nån här som har nån ritning på plåtbitarna man byter ut på torrisionsstavarn? Har aldrig höjt nån bil förut så ursäkta om det är svårt att begripa va jag menar! :roll:

I allafall så undrar jag om nån har nån ritning på dom så tänkte jag kika om det går att skära ut på jobbet eller om det är nån som har nått liftkit liggandes eller nått annat roligt som jag kan köpa av er! :D

Bil: Chevrolet silverado stepside 1500 4x4 2001 :jump:
mvh//

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av jonte_malmö » mån apr 20, 2020 23:44

Nycklarna som säljs i kit? De sliter ut framvagnen rätt rejält, man kan ju "skruva" upp fjädringen en del som den är orginal men blir lite stötigt. Jag gjorde det + höjde karossen med klossar på min K2500 1991. Borde vara samma på de nyare?

Fick plats 285-75-16 efter det, hade nog nästan gått på riktiga 33:or.

Bild
Ford Explorer '98

Silverchev
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 07, 2020 11:06
Ort: Örnsköldsvik

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av Silverchev » tis apr 21, 2020 8:34

Tjenare! ja de är dom där klackarna jag menar!
Jaha okej! ja jag vet faktiskt inte! men den är på tok för låg som han är nu i allafall! vill kunna köra ut i sandgropar och dyligt när jag ska ut med crossen! Fattar fan inte hur man lägger till bild här!

Länk garaget.org
https://www.garaget.org/?car=421480

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av Grottulf » fre apr 24, 2020 12:35

Den där ser faktiskt ut att vara sänkt på bilderna.
Så du behöver troligen bara skruva upp spännskruvarna till torsionsstavarna, för att få tillbaka den till originalhöjd.
En tum över original kan du nog höja med skruvarna, utan att det påverkar väghållning o komfort allt för mycket.
Men det är ju svårt att veta vad som är originalhöjd...
Du kanske kan få någon att mäta från centrum på fälgen och upp till skärmkanten på en originalbil, och jämföra med din?

När du skruvar upp den så bör du hissa upp den på framvagnsbalken, så du inte har belastning på fjädrarna, och sedan sänker du ner den och kontrollerar höjden med jämna mellanrum.
Tänk på att Toe och ev. Camber måste justeras efter höjningen.

Precis som Jonte skriver så är det bara lurendrejeri att byta nycklar för att höja.
Redan med originalnycklarna kan man höja mer än vad man bör.
Såvida fjädrarna inte är sopslut möjligtvis...

Silverchev
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 07, 2020 11:06
Ort: Örnsköldsvik

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av Silverchev » mån maj 04, 2020 19:05

Ja okej! Ja jag vet faktiskt inte! Men han ser ju riktigt låg ut just nu! Få ta och kolla upp de där! 😅

mekarsamuel
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån mar 01, 2021 9:35

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av mekarsamuel » ons maj 26, 2021 15:25

köp ett 20-pack ccm hockey puckar och sätt 2-3 på varje hytt och flak fäste så får du på 40 tums däck :tumbup:

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Liftkit cheva silverado hjälp!

Inlägg av Grottulf » ons maj 26, 2021 21:04

mekarsamuel skrev: ons maj 26, 2021 15:25 köp ett 20-pack ccm hockey puckar och sätt 2-3 på varje hytt och flak fäste så får du på 40 tums däck :tumbup:
Ja, om man vill att hytten ska separera från ramen vid en krock, så är det en jättebra idé :roll:

Skriv svar