Vad är tillåtet? (SBP)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Vad är tillåtet? (SBP)
Som topic lyder... Vad är tillåtet att göra med en bil i höjningsväg för att få den igenom besiktningen? Och vad är inte tillåtet?
//Jonas
//Jonas
Som vanligt är det en beroende på vilken gubbe på SBP du råkar på.
Jag blev utkörd från hallen i stenugsund med en fjäderhöjd vitara och fick pengarna tillbaka
.
Medans mahindrajeepen jag hade reggades med 31"däck och spoad,detta var ju dessutom en importreggning dvs bilen måste vara i orginalskick.
Med andra ord så vet man aldrig
Jag blev utkörd från hallen i stenugsund med en fjäderhöjd vitara och fick pengarna tillbaka



Medans mahindrajeepen jag hade reggades med 31"däck och spoad,detta var ju dessutom en importreggning dvs bilen måste vara i orginalskick.
Med andra ord så vet man aldrig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Om jag ska ramhöja Troopern så har jag 2 alternativ som jag ser det. Tror ni SBP går med på något av dem?
1. Bladvända och sätta en stel axel fram.
2. Bladvända bak och göra nya fästen till länkarmarna fram, eventuellt göra något mellanlägg mellan spindlarna och flytta dom nedre länkarmsfästena.
1. Bladvända och sätta en stel axel fram.
2. Bladvända bak och göra nya fästen till länkarmarna fram, eventuellt göra något mellanlägg mellan spindlarna och flytta dom nedre länkarmsfästena.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.
den första med stel axel skulle jag rekommendera,hur som helst lär det troligtvis bli reggning som ombyggt fordon med SFRO besikning som följd(det är som sagt en bedömmningsfråga av besmannen).
Eller så kör du in på en vanlig kontrollbes och hoppas att dom inte ser nåt
Eller så kör du in på en vanlig kontrollbes och hoppas att dom inte ser nåt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Nappar tråden lite...
Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?
Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?
Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Motorbyten har med avgaskrav att göra,tror inte det finns någon dispens om man reggar ombyggt fordon.pjocke skrev:Nappar tråden lite...
Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?
Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Däremot hade amatöbyggen möjlighet att söka dispens(i alla fall förr)
Helbilsgodkännande är nog ingen omöjlighet,var det inte därför 4wheeldrives wrangler blev tvungen att bli ombyggt fordon? för att komma undan massa krav som kom med helbilsgodkännadet?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Här är en bra tråd:pjocke skrev:Ah, där ser man. Kanske ska beställa de numren...
Har beställt SFRO:s bygghandbok nu i alla fall... av ren nyfikenhet. Har ju inga planer på att inte ha Jimnyn reggad, men planer på att bygga om den finns ju.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966
Saxat:
De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRO), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.
Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRO-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFROs besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-
0 För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)
Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)
Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.
När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Jag tror (söker i minnet) att du i stort kan glöma iden att rega om den som ombyggt/amatörbyggt fordon, går inte med bilar nyare än 88or....pjocke skrev:Nappar tråden lite...
Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?
Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Läs i tråden jag länka till... svaren står där nånstans....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.
Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.offroadmetalworx.se/
http://www.red-winches.com
http://www.goodwinch.com
http://www.trail-gear.com