Vad är tillåtet? (SBP)

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

olycka
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: ons okt 25, 2006 9:17
Ort: Vadstena

Vad är tillåtet? (SBP)

Inlägg av olycka » lör nov 18, 2006 10:23

Som topic lyder... Vad är tillåtet att göra med en bil i höjningsväg för att få den igenom besiktningen? Och vad är inte tillåtet?

//Jonas

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » lör nov 18, 2006 10:24

Menar du en regebes eller bara en vanlig besiktning?
I aim to misbehave

olycka
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: ons okt 25, 2006 9:17
Ort: Vadstena

Inlägg av olycka » lör nov 18, 2006 10:36

En vanlig besiktning menar jag. Iofs så vore det intressant med info om reg.bes. oxå.

Gärna länkar om ni har några...

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » lör nov 18, 2006 10:43

Frågade på sbp när jag höjde min patrol med ett 4" ome kit. De sa att så länge det inte är ett riktigt hemma meck så är det helt ok att bara höjja. De säger inget om de.

//Calle

olycka
Hemmastadd
Inlägg: 156
Blev medlem: ons okt 25, 2006 9:17
Ort: Vadstena

Inlägg av olycka » lör nov 18, 2006 10:44

O fan, jag trodde det skulle vara ett känligt ämne för SBP... Det var ju positivt!

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » lör nov 18, 2006 19:12

Som vanligt är det en beroende på vilken gubbe på SBP du råkar på.
Jag blev utkörd från hallen i stenugsund med en fjäderhöjd vitara och fick pengarna tillbaka :roll: :roll: :roll: .
Medans mahindrajeepen jag hade reggades med 31"däck och spoad,detta var ju dessutom en importreggning dvs bilen måste vara i orginalskick.
Med andra ord så vet man aldrig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

CrazyMac
Rutinerad
Inlägg: 264
Blev medlem: ons okt 18, 2006 13:53
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av CrazyMac » mån nov 20, 2006 0:36

Om jag ska ramhöja Troopern så har jag 2 alternativ som jag ser det. Tror ni SBP går med på något av dem?

1. Bladvända och sätta en stel axel fram.

2. Bladvända bak och göra nya fästen till länkarmarna fram, eventuellt göra något mellanlägg mellan spindlarna och flytta dom nedre länkarmsfästena.
E-tuna Offroaders | Såld ->Isuzu Trooper | Nytt 4x4 projekt kommer framöver. Så länge kör jag i skogen med Yamaha Grizzly 700Fi -08.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 20, 2006 9:22

den första med stel axel skulle jag rekommendera,hur som helst lär det troligtvis bli reggning som ombyggt fordon med SFRO besikning som följd(det är som sagt en bedömmningsfråga av besmannen).
Eller så kör du in på en vanlig kontrollbes och hoppas att dom inte ser nåt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Tony
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor okt 19, 2006 0:40
Ort: Äspered

Inlägg av Tony » mån nov 20, 2006 10:44

Vad kostar en reg bes eller är det samma som en vanlig :?: :?:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 20, 2006 11:46

En regbes är dyrare (700:- tror jag det var),en sfro är betydligt dyrare( om det var 700:- hos SBP och 2500:- till sfro)

Har bilen körförbud måste du göra en kontrollbes också
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån nov 20, 2006 12:01

Nappar tråden lite...

Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?

Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » mån nov 20, 2006 12:27

pjocke skrev:Nappar tråden lite...

Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?

Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Motorbyten har med avgaskrav att göra,tror inte det finns någon dispens om man reggar ombyggt fordon.
Däremot hade amatöbyggen möjlighet att söka dispens(i alla fall förr)

Helbilsgodkännande är nog ingen omöjlighet,var det inte därför 4wheeldrives wrangler blev tvungen att bli ombyggt fordon? för att komma undan massa krav som kom med helbilsgodkännadet?
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » mån nov 20, 2006 12:35

Ah, där ser man. Kanske ska beställa de numren...

Har beställt SFRO:s bygghandbok nu i alla fall... av ren nyfikenhet. Har ju inga planer på att inte ha Jimnyn reggad, men planer på att bygga om den finns ju.

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån nov 20, 2006 13:13

pjocke skrev:Ah, där ser man. Kanske ska beställa de numren...

Har beställt SFRO:s bygghandbok nu i alla fall... av ren nyfikenhet. Har ju inga planer på att inte ha Jimnyn reggad, men planer på att bygga om den finns ju.
Här är en bra tråd:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7966


Saxat:

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRO), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRO-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFROs besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

0 För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Marcus » mån nov 20, 2006 13:15

pjocke skrev:Nappar tråden lite...

Vad är det som gäller för att regga som ombyggt fordon? Kan man göra det med nyare bilar som har ett EU-typgodkännande, helbilsgodkännande eller vad det nu kan tänkas heta?

Enligt mannen på SFRO var det i alla fall omöjligt att få igenom ett motorbyte på en -02, men man tycker ju att det borde vara lite grann strunt samma vad man tar sin utgångspunkt i när man bygger om ett fordon...
Jag tror (söker i minnet) att du i stort kan glöma iden att rega om den som ombyggt/amatörbyggt fordon, går inte med bilar nyare än 88or....
Läs i tråden jag länka till... svaren står där nånstans....
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Skriv svar