Jahopp då har jag till slut lyckats få tag i en firma i stockholm som hade lite koll på hur växellådan funkar då den krånglar lite ibland (dom på allison i bollebyggd e i ungern eller va de va så jag får ringa till dom om nån vecka)
Problemet med lådan är att den lägger ur femman om man gasar fullgas i typ 120km/h (vilket man väldigt sällan gör men vore ju ändå bra om de funka) och när den har lagt ur femman så funkar inte ettan o backen innan man har startat om bilen, sen funkar den igen men motorlampan lyser.
Jag har tagit fram felkoder o de va bland annat "transmission control system" och "sensor solinoid A stuck or performance off" (har hänt en gång att de va solinoid B istället för A och då va de fyran som la av)
Men efter ett tag fick jag tag i en firma i stockholm som hade rätt bra koll verkade de som. Dock va han lite väl pengasugen för min smak. Han sa nämligen att allisonlådorna i 01-02
duramax e totalt värdelösa från fabrik o måste byggas om en massa innan man vågar köra me dom. Så han sa att den får inte köras med mer för då kommer den totalrasa och när man ska börja skruva med dom så måste man sätta i en ny turbin för de har hänt nån gång att en turbin har spruckit i en sån låda så de måste sättas i en ny starkare. Sen måste man byta bakgavel i lådan mot en grövre för de kan tydligen hända om man kör me totalslutkörda knutkors så kan gaveln spricka. Sen eftersom den har slått ifrån på femman så är tydligen lamellpaketen slut så dom måste me bytas. Detta skulle gå på runt 50 000kr plus moms.
Sen frågade jag hur man gör för att rätta till felet vilket var det enda jag var intresserad av med tanke på deras priser och det ville han motvilligt berätta att de va bara o skruva ner oljetråget så sitter ventilpaketet där så e de troligtvis bara en ventil som kärvar lite så den troligtvis inte öppnar fullt så de e därför den inte klarar av o hålla i femman. Men när han hade talat om detta så var han väldigt noga med att tala om att de inte va lönt att bara få ventilen o fungera som den skulle igen eftersom de mesta redan e kasst i lådan
Framförallt märktes de ju vilken koll han hade för han frågade om jag drog tunga kärror efter bilen för gör jag de så kommer femman o bli skrot direkt, den enda lilla detaljen som jag fick förklara för honom va att använder jag växellådans bogseringsläge så lägger den inte i femman förrän vid ungefär 105km/h o drar man en stor tung släpkärra så kör man inte i över 100km/h. Alltså använder man inte femman när man drar saker men de verkade inte som han riktigt ville gå me på utan skulle jag gjort som han verkade vilja så skulle jag köra bilen på bärgare dit innan jag kör nåt mer med den.
Fantastikt med dessa stockholmare

Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab