Chevrolet Duramax

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frank
Veteran
Inlägg: 2418
Blev medlem: tis aug 29, 2006 8:21
Ort: ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av frank » ons okt 03, 2012 6:35

Danne skrev:Det där är vad jag kallar ett manligt ekipage :tumbup:
X2 :woot:
Volvo XC70 -04.
Mercedes Sprinter -03 Biltransport.
GoatBuilt Ibex röramsbuggy.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » ons okt 03, 2012 20:22

Tackar :)

Gött att du fick in bilderna Joel :beer:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Joel_Vbg » tor okt 04, 2012 20:13

Ja, jag har visst en jävla massa bilder till dig och Henke nu! Får köpa ett usb minne så ni får dom någon gång...
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » tor okt 04, 2012 20:46

Joel_Vbg skrev:Ja, jag har visst en jävla massa bilder till dig och Henke nu! Får köpa ett usb minne så ni får dom någon gång...
Å tusan :lol: vi kan ju försöka komma ihåg o ge dej ett nån gång när vi träffas för vi har en hög med minnen liggandes.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » lör okt 06, 2012 19:44

Jahopp då har de hämtats lite grejer till chevan idag igen :roll:
Bild
Bild
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

3500
Hemmastadd
Inlägg: 191
Blev medlem: fre jan 29, 2010 17:41
Ort: Stockholm

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av 3500 » lör okt 06, 2012 20:09

:tumbup:

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Joel_Vbg » sön okt 07, 2012 0:00

:tumbup: :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » mån okt 15, 2012 20:04

Jahopp då har jag till slut lyckats få tag i en firma i stockholm som hade lite koll på hur växellådan funkar då den krånglar lite ibland (dom på allison i bollebyggd e i ungern eller va de va så jag får ringa till dom om nån vecka)

Problemet med lådan är att den lägger ur femman om man gasar fullgas i typ 120km/h (vilket man väldigt sällan gör men vore ju ändå bra om de funka) och när den har lagt ur femman så funkar inte ettan o backen innan man har startat om bilen, sen funkar den igen men motorlampan lyser.
Jag har tagit fram felkoder o de va bland annat "transmission control system" och "sensor solinoid A stuck or performance off" (har hänt en gång att de va solinoid B istället för A och då va de fyran som la av)

Men efter ett tag fick jag tag i en firma i stockholm som hade rätt bra koll verkade de som. Dock va han lite väl pengasugen för min smak. Han sa nämligen att allisonlådorna i 01-02 duramax e totalt värdelösa från fabrik o måste byggas om en massa innan man vågar köra me dom. Så han sa att den får inte köras med mer för då kommer den totalrasa och när man ska börja skruva med dom så måste man sätta i en ny turbin för de har hänt nån gång att en turbin har spruckit i en sån låda så de måste sättas i en ny starkare. Sen måste man byta bakgavel i lådan mot en grövre för de kan tydligen hända om man kör me totalslutkörda knutkors så kan gaveln spricka. Sen eftersom den har slått ifrån på femman så är tydligen lamellpaketen slut så dom måste me bytas. Detta skulle gå på runt 50 000kr plus moms.
Sen frågade jag hur man gör för att rätta till felet vilket var det enda jag var intresserad av med tanke på deras priser och det ville han motvilligt berätta att de va bara o skruva ner oljetråget så sitter ventilpaketet där så e de troligtvis bara en ventil som kärvar lite så den troligtvis inte öppnar fullt så de e därför den inte klarar av o hålla i femman. Men när han hade talat om detta så var han väldigt noga med att tala om att de inte va lönt att bara få ventilen o fungera som den skulle igen eftersom de mesta redan e kasst i lådan :weird:

Framförallt märktes de ju vilken koll han hade för han frågade om jag drog tunga kärror efter bilen för gör jag de så kommer femman o bli skrot direkt, den enda lilla detaljen som jag fick förklara för honom va att använder jag växellådans bogseringsläge så lägger den inte i femman förrän vid ungefär 105km/h o drar man en stor tung släpkärra så kör man inte i över 100km/h. Alltså använder man inte femman när man drar saker men de verkade inte som han riktigt ville gå me på utan skulle jag gjort som han verkade vilja så skulle jag köra bilen på bärgare dit innan jag kör nåt mer med den.

Fantastikt med dessa stockholmare :lol:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

sverker
Rutinerad
Inlägg: 409
Blev medlem: lör okt 08, 2011 19:33
Ort: Solna/Åtvidaberg

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av sverker » mån okt 15, 2012 20:21

Det kostar att ligga på topp... 8)

Om din låda ändå i princip är skrot (enl honom) så kan du ju lika gärna fixa den där ventilen och köra så länge den går, och skaffa fram en annan låda att byta med då om det inte går att renovera den du har. Priserna från skrotar i usa verkar ligga i ganska så normal nivå enl en snabb koll på ebay.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » mån okt 15, 2012 20:26

Eller så skiter man i vad han säger o fixar ventilen o kör många tusen mil till, jag har ju redan kört ett halvår utan några problem bara man lättar lite på gasen när den går på femman :wink:
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Joel_Vbg » mån okt 15, 2012 21:03

Chrille_91 skrev:Men efter ett tag fick jag tag i en firma i stockholm som hade rätt bra koll verkade de som. Dock va han lite väl pengasugen för min smak. Han sa nämligen att allisonlådorna i 01-02 duramax e totalt värdelösa från fabrik o måste byggas om en massa innan man vågar köra me dom. Så han sa att den får inte köras med mer för då kommer den totalrasa och när man ska börja skruva med dom så måste man sätta i en ny turbin för de har hänt nån gång att en turbin har spruckit i en sån låda så de måste sättas i en ny starkare. Sen måste man byta bakgavel i lådan mot en grövre för de kan tydligen hända om man kör me totalslutkörda knutkors så kan gaveln spricka. Sen eftersom den har slått ifrån på femman så är tydligen lamellpaketen slut så dom måste me bytas. Detta skulle gå på runt 50 000kr plus moms.
Trodde inte Boulder Maskin skruvade med Chevor... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av olle67 » mån okt 15, 2012 22:04

Precis va dom säger på Allison i Bollebygd,dom gillar inte lådorna,för dom går aldrig sönder så dom kan laga dom, :mrgreen: ligg lågt 1v o åk till dom så kommer du inte känna dig blåst..dom e mkt bra o ha att göra med. :D
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Chrille_91
Veteran
Inlägg: 1533
Blev medlem: lör feb 28, 2009 13:51
Ort: Ulricehamn

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Chrille_91 » tis okt 16, 2012 17:18

Ne dom i stockholm tänker jag inte åka till, jag tycker bara att de e rätt kul när en sån stålle står o berättar om en massa som inte e de minsta intressant eftersom de inte e nåt av de han babblar om som e dåligt. Dessutom va ju priserna lite sådär för han sa att bara en packningssats till en allisonlåda går på över 6000kr plus moms men efter ett snabbkik på ebay så hittade jag en komplett renoveringssats me nya lammeller o packningar o allt möjligt o de skulle gå på ungefär 700 dollar. O turbinen som han pratade om måste bytas kostade mellan 300-350 dollar på ebay, dom grejerna plus en bakgavel till lådan skulle dom ju ta ut 50 000kr plus moms, visserligen med arbete då men så många timmar lär de ju inte ta o byta dom grejerna.

Men som sagt man kan ju köra den enkla o billiga lösningen o antingen bara lätta lite på gaspedalen eller laga det som är fel vilket troligtvis e en kärvande ventil istället för o byta allt i hela lådan när de inte e nåt allvarligare fel på den.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Grottulf » ons okt 17, 2012 8:48

Vad var det för firma i Stockholm du pratade med?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Chevrolet Duramax

Inlägg av Rössvik » ons okt 17, 2012 17:48

sen är de ju stooor skillnad på vad svenska företag tar för prylar o arbeten.... de går ju inte o jämföra med priser på ebay.... som ex köpte spridar pump i sverige o gm tscan från engs motor o de gick på 18000:- och på firma skulle det kosta 35000:- var av pumpen gick på 25000:- o resten till montering o då kan man ju undra vad de e som gör att de sa ha 10000:- mer för samma pump....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Skriv svar