Yrkesmässig kontra icke yrkesmässig trafik
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Yrkesmässig kontra icke yrkesmässig trafik
Hej hopp forumet.
Har fått nys om en tung lastbil, en FL6a 11 tonnare.
Om man äger en sådan privat, behöver man då använda färdskrivarn tro?
Egentligen så skall ju alla färdskrivare besiktas men om man inte ska använda den, får man skita i det alt riva ur skiten?
Den kommer ju liksom inte gå i yrkesmässig trafik. letat som f-n på VV sida men finner inte mkt om privatägda bilar.
Vet nån här?
Har fått nys om en tung lastbil, en FL6a 11 tonnare.
Om man äger en sådan privat, behöver man då använda färdskrivarn tro?
Egentligen så skall ju alla färdskrivare besiktas men om man inte ska använda den, får man skita i det alt riva ur skiten?
Den kommer ju liksom inte gå i yrkesmässig trafik. letat som f-n på VV sida men finner inte mkt om privatägda bilar.
Vet nån här?
Be Smart Drive Safe Stay Legal
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Det nya är väl om totalvikten på HELA ekipaget överstiger 7.5ton för tillfället måste färdskrivare användas.
Har du tex en Iveco som har totalvikt 6.5ton så är det grönt men lastar du den full och har ett 1,5tons släp som är fullastat så måste färdskrivare användas.
Alla veteranbilar är undantagna om du inte tex har en tävlingsbil med en massa sponsorloggor på flaket för då räknas det som att du har en inkomst på själva syftet av transporten.
Jag läste detta på Vägverkets hemsida innan iår men jag kan inte hitta det dokumentet nu men jag letar vidare.
Har du tex en Iveco som har totalvikt 6.5ton så är det grönt men lastar du den full och har ett 1,5tons släp som är fullastat så måste färdskrivare användas.
Alla veteranbilar är undantagna om du inte tex har en tävlingsbil med en massa sponsorloggor på flaket för då räknas det som att du har en inkomst på själva syftet av transporten.
Jag läste detta på Vägverkets hemsida innan iår men jag kan inte hitta det dokumentet nu men jag letar vidare.
Senast redigerad av Åsa-Nisse den sön okt 19, 2008 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Färdskrivare skall användas om du använder din lastbil i yrkesmässig trafik.
Om du ska ha den till att flytta din hobbybil tex så är det inte yrkesmässigt.
Men om du lastar kompisens bil som han köpte 20 mil bort och du får betalt för det så är det yrkesmässigt och skall ha färdskrivare Då skall du även ha trafiktillstånd.
Kör du hämtar byggmatriel när du ska bygga större garage såkrävs det inte heller.
Men om du är snickare och använder bilen för att köra matrialet så skall du ha färdskrivare. Då behövs inget Trafiktillstånd.
Om du och kompisen lastar era bilar och kör på träff så krävs ingen färdskrivare. Ej heller trafiktillstånd.
Detta gäller i Sverige. Åker du över gränsen till tex Danmark så bör du använda färdskrivare för säkerhetsskull. Då skall du ha bladet i från hemma adressen och skriva att färden ej är yrkesmässig på baksidan och att du inte kört yrkesmässigt de senaste 28 dagarna.
Om du ska ha den till att flytta din hobbybil tex så är det inte yrkesmässigt.
Men om du lastar kompisens bil som han köpte 20 mil bort och du får betalt för det så är det yrkesmässigt och skall ha färdskrivare Då skall du även ha trafiktillstånd.
Kör du hämtar byggmatriel när du ska bygga större garage såkrävs det inte heller.
Men om du är snickare och använder bilen för att köra matrialet så skall du ha färdskrivare. Då behövs inget Trafiktillstånd.
Om du och kompisen lastar era bilar och kör på träff så krävs ingen färdskrivare. Ej heller trafiktillstånd.
Detta gäller i Sverige. Åker du över gränsen till tex Danmark så bör du använda färdskrivare för säkerhetsskull. Då skall du ha bladet i från hemma adressen och skriva att färden ej är yrkesmässig på baksidan och att du inte kört yrkesmässigt de senaste 28 dagarna.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
kör med den obesktigad och se vad som händer om haffa får för sig att snacka...
Det bör inte vara några som helst problem...
Är färdskrivaren nyligen besiktigad så gäller det i 2 år..
Det bör inte vara några som helst problem...
Är färdskrivaren nyligen besiktigad så gäller det i 2 år..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Du måste ha färdskrivare om du har den vikten på lastbilen.mudmike skrev:Och för att färdskrivaren skall vara ett lagligt instrument så måste väl skiten va besiktat? Ja skrivarn i sig.
Kommer att ha den privat för endast privata medel. Inget yrkesmässigt eller så.
Men vad är problemet för det sitter väl färdskrivare i den och det är ju bara att be någon kontrollera den så går den ju i 2år.
Det jobbiga är väl om det inte sitter någon i och man ska punga ut för en digital skrivare för då känns det som om det blir dyrt.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Kollade in på Åkeriförenings sida där står att läsa
http://www.akeri.se/files/bilder/sa/dok ... 200802.pdf
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Någonstans har jag hör att om bilen är utrustad med färdskrivare skall den ALLTID användas när bilen körs. Även om du kör privat och inte tar betalt. Observera då att då gäller även arbetstidslagen med allt vad det innebär.
Förr gick det att skriva "privat" på färdskrivarbladet med det gäller inte längre.
Detta är bara vad jag "hört"
men jag tror att det är detta som gäller.
Jag gissar att din bil har en totalvikt som överstiger 7,5 ton och då måste bilen ha färdskrivare. Kanske går det att regga ner bilens totalvikt och då kasta ut skiten. Bäst är nog att kolla med Bilprovningen och Vägverket.
Går inte detta att kolla med Vägverket eller Trafikpolisen?
Förr gick det att skriva "privat" på färdskrivarbladet med det gäller inte längre.
Detta är bara vad jag "hört"

Jag gissar att din bil har en totalvikt som överstiger 7,5 ton och då måste bilen ha färdskrivare. Kanske går det att regga ner bilens totalvikt och då kasta ut skiten. Bäst är nog att kolla med Bilprovningen och Vägverket.
Går inte detta att kolla med Vägverket eller Trafikpolisen?

"Team Eppi Peppi"
Gör som jag, något dumt!
Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
Gör som jag, något dumt!

Mitsubishi Pajero SWB 2.8 TD Aut. -94
Ska bli expeditionstuket på bilen.
Tja just detta är ngt som jag tagit reda på och följande gäller, på fordon som har färdskrivare ska dom andvändas och vara besiktigade inga undantag om det är privat trafik, du ska oavsett kunna redovisa dina kör timmar, detta är en någorlunda ny lag så det är inte många som vet om det men det kan bli kostsamt. hur som allt står ju i länken nedan
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he
http://www.akeri.se/files/bilder/sa/dok ... 200802.pdf var uppe hos niva mats
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he
Yep Det stämmer. Den har jag råkat ut för när vi körde med kompisens jumbotrailer. Dyrt och ett jevvla liv på herr konstapel.jhoan skrev:det kostar 3000kr om den inte är besiktigad plus att man kan få nyttjade förbud
Dyrt att besikta skrivaren med och e de fel på den så kostar väl den digitala runda 20K fick ag berättat för mig men det kanske var lite saltat. vad vet jag.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Jepp...
Det kostar dyrt om Haffa anser att det e fel...
Att besiktiga färdskrivaren är egentligen inga konstigheter.. Tar ca 2 timmar på verkstad... Om dom har akreditering för det...
Mercedes i malmö tar nog 3000:- + moms för det..
Men det är lite gränsfalligt om man har den som privatbil och endast för eget bruk..
Det kostar dyrt om Haffa anser att det e fel...
Att besiktiga färdskrivaren är egentligen inga konstigheter.. Tar ca 2 timmar på verkstad... Om dom har akreditering för det...
Mercedes i malmö tar nog 3000:- + moms för det..
Men det är lite gränsfalligt om man har den som privatbil och endast för eget bruk..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499