Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Cönny
- Beroende
De låter perfa.
10 år, hhhmmmm han tycker nog det är lika roligt som jag, och jag har precis börjat med turbobyggen

FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
Nutti
- Forumräv
jepp, här är hans hemsida:
http://www.anorrback.fi/ han håller på med allt möjligt...har byggt en flödesbänk och håller på att bygga en effektbänk också. Han har koll på typ allt som handlar om trimmning och det som han inte råkar veta på rak arm tar han reda på på några minuter

-
Cönny
- Beroende
Va gött med en sån polare.
Ja har en polare som lärt sig själv. han e ganska duktig.
han har en bmw e30 320 som var lagom trimmad, han slet av ingående axel i lådan= runt/över 300h
FORSVIKS FÖNSTERMONTAGE AB
Mariestad
Undrar du över något, ring lr sms:à Mobil: 073 849 71 22
745 -90 med reg:nr HOF
Mb 320 CE -93 pågående modifiering
Gamla bilar: mb 190 Volvo 940 tre gånger Ford sierra BMW E30 turbo
King cab Mazda b2600
Crf 250 -08
-
Jimmy6,2
- Forumräv
-
Kontakt:
Tjenare Nutti,
jag vill inte förstöra din tråd men men jag har en fråga gällande 14BFF.
När du monterade knäckhylsan för pingjong lagren pressade du ihop den lite innan du satte dit den? om du gjorde det, hur mycket?
Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Nutti
- Forumräv
Jimmy6,2 skrev:Tjenare Nutti,
När du monterade knäckhylsan för pingjong lagren pressade du ihop den lite innan du satte dit den? om du gjorde det, hur mycket?
Per
ojdå, nu frågade du inte en lätt fråga...
ja, jag pressade först ihop den lite, men efter att jag började dra pinjonmuttern så visade sig att jag hade pressat för mycket...så då tog jag upp allt igen och svarvade ungefär 1mm:s distans och satte den dit...nu när jag visste att jag hade pressat för mycket så pressade jag såpass lite att när jag började dra med muttern så var det nästan 4-5mm mellanrum innan den alls började pressas ihop...
orsaken till att jänkkegubbarna rekommenderar att man pressar den lite först är bara att det blir lättare att spänna pinjongen rätt sen, men om du har ätit ordentligt med morgongröt så skulle jag säga att skita i att pressa den, lite kan du ju pressa, men var försiktig...efter att jag hade börjat dra muttern så konstaterade jag att det hade varit mindre jobb med att bara ta i som en karl och vråla istället för att pressa och pressa för mycket. Sen ska du vara noga när du till sist drar pinjongmuttern, ha gärna en polare som snurrar på "plattan" som kommer fast i axeln så han kan hålla koll på när det börjar gå trögt...
Lycka till!

-
sebban
- Rutinerad
Jimmy6,2 skrev:Tjenare Nutti,
Per
Tjena Per,
jag gjorde en distans som var 3mm (har jag för mig) kortare än den nya knäckhylsan, sen upp i pressen. (jag hade ju den gamla att mäta efter) Så visste jag att den skulle gripa lagom (typ 1mm komprimering med muttern)
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
-
Jimmy6,2
- Forumräv
-
Kontakt:
Tack för hjälpen grabbar.
Jag har 0,5-1mm att komprimera med muttern innan lagren går i hop.
Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
-
Nutti
- Forumräv
jag har lagt turbofunderandet helt på hyllan nu och funderar för tillfället på pengar och axelbytet...Ännu till så sprängde jag cv-knuten i framkardanen för några veckor sen så nu sitter jag bara och trycker på pengar för att ta mig vidare...I det skedet när jag tar upp turbofunderingen igen så ska jag börja med att köpa en ny pump och sedan gå vidare därifrån till ny turbo och sedan intercooler
-
Lundgren
- Forumräv
-
Kontakt:
Vad är det för turbo du är sugen på?? har ett gäng liggandes, kanske har nått som skulle kunna passa dig!?
-----------------------------------
http://www.solkustens-awd.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------
-
Nutti
- Forumräv
Lundgren skrev:Vad är det för turbo du är sugen på?? har ett gäng liggandes, kanske har nått som skulle kunna passa dig!?
en t04:a skulle sitta fint med max 60mm avgas, men som sagt så är jag inte så sugen på att sätta pengar i turboagregat just nu...prioriterar pump- och axelbyte först
-
Nutti
- Forumräv
här kommer mitt sista inlägg angående lambdadiskussionen som blev så uppblåst...
jag vill alltså enbart för eget intresse för motorer kolla lambdavärdet och se var min blandning ligger...tråkigt att det finns så många idioter som inte kan fatta detta, men det rår jag inte för...
här kommer värdena: 30:1 när man glider och 25:1 när man vill ha pulver, kan även gå ända ner till 18:1, men då ryker det utav helvete...
om det fortfarande finns medlemmar som vill argumentera detta och ha ivriga lambdadiskussioner, så skriv en egen tråd då om ni vill diskutera vidare på detta ämne. för det börjar ta mig lite i nerverna att läsa onödiga kommentarer på min projekttråd. TACK!
-
MrHawk
- Moderator
-
Kontakt:
Nutti skrev:
om det fortfarande finns medlemmar som vill argumentera detta och ha ivriga lambdadiskussioner, så skriv en egen tråd då om ni vill diskutera vidare på detta ämne. för det börjar ta mig lite i nerverna att läsa onödiga kommentarer på min projekttråd. TACK!
*tråd rensad*
Tog mig friheten att rensa lite i tråden, tog bort lite allmänt onödiga inlägg.
Ska jag rensa hårdare är det bara att säga till, garagetrådarna skall vara byggtrådar i första hand inte diskussioner. Det tas precis som du säger i lämplig forumsdel istället.
I aim to misbehave
-
Nutti
- Forumräv
tackar! det var vänligt
-
Nutti
- Forumräv
nu händer det nåt i det friska vintergaraget (dvs. ute på gården)
idag tog jag lös födelningslådan, nu ska jag börja skruva sönder den och byta ingående axel i den...imorgon åker jag och hämtar en sm465 komplett med alla kopplingsdelar till

-
Nutti
- Forumräv
sådär, nu har jag hämtat delarna...väntar på inkommande axel till fördelningslådan nu bara så jag får skruva ihop allt

har tvättat som en dåre idag och ska börja måla allt imorgon