Bedlock
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Kontakt:
Beror väl lite oxå på hur ringarna är utformade va??
Vad jag har snappat upp så rekomenderas 15-20nm åtdragning om man har 24 bultar eller mer. Har sett beadlocks med färre (20 bultar)..
Summa summarum är väl att man får pröva sig fram, men man skall inte dra så att ringarna börjar deformera sig = bultbrott eftersom kraften då blir vinklad och däcket hänger ju på bultarna..
/Daniel
Vad jag har snappat upp så rekomenderas 15-20nm åtdragning om man har 24 bultar eller mer. Har sett beadlocks med färre (20 bultar)..
Summa summarum är väl att man får pröva sig fram, men man skall inte dra så att ringarna börjar deformera sig = bultbrott eftersom kraften då blir vinklad och däcket hänger ju på bultarna..
/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar
eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

men vadå,, e det "normala" att bara ha på ytterringen? hur kan man va så säker på nått man inte har någon aning omRonnie4wd skrev:Jag kör också med beadlocks fast både in och utsida![]()
Utan slang och klet![]()
http://www.s1003749.crystone.net/applic ... c.php?t=52

-
- Rutinerad
- Kontakt:
Det "normala" är att ha på utsidan om man inte åker HUMWEE - fälgar som vissa gör...
Vi som satsar på mycket gummi kör ju på 15 eller 16tumsfälgar o då ryms i regel inte bromsarna om man kör med dubbla beadlocks.....

Vi som satsar på mycket gummi kör ju på 15 eller 16tumsfälgar o då ryms i regel inte bromsarna om man kör med dubbla beadlocks.....
Hade 4runner, har nu Landcruiser
eller?

-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Hehe!!!fourrunner skrev:Vi som satsar på mycket gummi kör ju på 15 eller 16tumsfälgar .....
Allt under 20tum är ju bara löjligt...

// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Först försökte jag ställa mig i ledet med dom tuffa killarna och skippa klet och slang.
När jag såg att ringen började böja sig och det fortfarande blåste "nordanvind" var jag tvungen att ställa mig i mes-ledet och lägga på lite klet.
Gjorde så här: Skruvade åt alla skruven efter varandra hela varvet runt.
Den första iskruvade skruven glappade nu med 1.5 varv och skruvade åt den med effekten att jag fick samma glapp på nästa skruv och fick skruva hela varvet runt en gång till.
Det blev ett tredje varv men behövde nu endast dra åt ett kvarts varv.
Fyllde på 0.5 bar och fick små dra lite "här och där".
3 av 4 däck höll trycket över natten.
F*n vad känsliga rostfria skruv är, råkade klappa till med hammaren på de skruven som inte ville ner frivilligt med en gång.
Skruvad på muttrana och dom fastnade på halva vägen.
Och totalt kärvade ihop när jag försökte backa ur muttrana.
Det var bara att skära av med vinkelslipen, 10kr/st gånger 15
Bilen blev riktigt fräck med beadlock...............Ja ja jag vet att det är en Suzuki, men nu får ni skärpa er med era fina portalaxlar annars försvinner ni i backspegen
När jag såg att ringen började böja sig och det fortfarande blåste "nordanvind" var jag tvungen att ställa mig i mes-ledet och lägga på lite klet.
Gjorde så här: Skruvade åt alla skruven efter varandra hela varvet runt.
Den första iskruvade skruven glappade nu med 1.5 varv och skruvade åt den med effekten att jag fick samma glapp på nästa skruv och fick skruva hela varvet runt en gång till.
Det blev ett tredje varv men behövde nu endast dra åt ett kvarts varv.
Fyllde på 0.5 bar och fick små dra lite "här och där".
3 av 4 däck höll trycket över natten.
F*n vad känsliga rostfria skruv är, råkade klappa till med hammaren på de skruven som inte ville ner frivilligt med en gång.
Skruvad på muttrana och dom fastnade på halva vägen.
Och totalt kärvade ihop när jag försökte backa ur muttrana.
Det var bara att skära av med vinkelslipen, 10kr/st gånger 15

Bilen blev riktigt fräck med beadlock...............Ja ja jag vet att det är en Suzuki, men nu får ni skärpa er med era fina portalaxlar annars försvinner ni i backspegen

SJ413-86
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Har monterat säkert 20-25 däck med Beadlock och har aldrig använt klet...jonte 4x4 skrev:har satt ihop mina hjul med beadlocks nu och det läcker luft som fan. vad använder ni för klet imellan?
Ska bara spännas rätt (och ha riktigt snygga svetsar)...
// Lasse
sikaflex är bättre
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Det är skillnad på rostfri skruv!
Hade skruv från biltema, drog man för hårt skar gängan när man skulle släppa på skruven senare.
Glad i hågen skulle jag visa an kompis på jobbet vad som händer när man drar rostfri skruv för hårt, han fräste rostfria bitar till tetrapack-maskiner i rostfritt och där användes även rostfria M6 skruvar.
Drog som en idiot med rör på insexnyckeln, här skulle minsann skruvjäveln skära!
Den skar aldrig! men då var allt av väligt dyr kvalitet.
Mvh Thomas.
Hade skruv från biltema, drog man för hårt skar gängan när man skulle släppa på skruven senare.
Glad i hågen skulle jag visa an kompis på jobbet vad som händer när man drar rostfri skruv för hårt, han fräste rostfria bitar till tetrapack-maskiner i rostfritt och där användes även rostfria M6 skruvar.
Drog som en idiot med rör på insexnyckeln, här skulle minsann skruvjäveln skära!
Den skar aldrig! men då var allt av väligt dyr kvalitet.
Mvh Thomas.
Jo jag hade biltema skit...
mina skar inte av för hårt moment utan att jag drog ihop dom för fort med maskin...
tog jag de för hand så gick de ganska bra.. men gick nog åt 50% mer skruv än jag hade hål...
summa sumarum är att de hade blivit samma pris å åkt till den lokala skruv gubben..
apropå läckage med beadlock så sparade jag lite av svetsfogen på inner ringen/fälg så när ytter ringen skruvas fast så trycks svetsen in i däcket å bildar en tätring/krans funkar kanon..
mina skar inte av för hårt moment utan att jag drog ihop dom för fort med maskin...
tog jag de för hand så gick de ganska bra.. men gick nog åt 50% mer skruv än jag hade hål...
summa sumarum är att de hade blivit samma pris å åkt till den lokala skruv gubben..
apropå läckage med beadlock så sparade jag lite av svetsfogen på inner ringen/fälg så när ytter ringen skruvas fast så trycks svetsen in i däcket å bildar en tätring/krans funkar kanon..