Avensis med skumt uppträdande på vägen
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Avensis med skumt uppträdande på vägen
Har en Avensis -00 som har lite märkligt beteende, märks tydligt nu när vinterdäcken kom på plats. När man kör rakt fram står ratten lite snett åt höger, och den är väldigt känslig i "raktframläge", alltså krävs väldigt liten rattrörelse för att ändra kurs. Kastar sig i sidled när man träffar ett spår i vägen eller korsar vita linjer.
Aha, tänker ni, precis som jag, taskig hjulinställning.
Sagt och gjort, lämnade in bilen på däckverkstan. De ringde efter en stund och frågade vad symptomen var, alltså varför jag ville ha den justerad.
Prova bilen en sväng sa jag, så ska du få se vad jag menar.
Han provade bilen, och upplevde samma sak, tog in och spände upp utrustningen än en gång med samma resultat d.v.s. inget fel.
Han gjorde även en slitagekontroll givetvis, och det har även jag gjort innan jag lämnade den på justering.
Däckfirman där jag lämnade den är mycket seriös och har riktigt fin utrustning för hjulinställning, så i den änden är det nog inga problem. Behövde heller inte betala något, trots att han lagt mycket tid på bilen.
Kan inte dra mig till minnes att den uppförde sig så förra vintern, men den har iofs fått nya bakdäck och de gamla bakdäcken framflyttade.
Funderade på om styrväxeln var kärv eller topplagringarna var kärva eller glappa, men kan inte hitta något där heller...
Jag får ju skäll av lilla hjärtat som använder den bilen.
Min fantasi är slut, köpte ju denna bilen för att slippa meka... Nå´n som har en idé?
Aha, tänker ni, precis som jag, taskig hjulinställning.
Sagt och gjort, lämnade in bilen på däckverkstan. De ringde efter en stund och frågade vad symptomen var, alltså varför jag ville ha den justerad.
Prova bilen en sväng sa jag, så ska du få se vad jag menar.
Han provade bilen, och upplevde samma sak, tog in och spände upp utrustningen än en gång med samma resultat d.v.s. inget fel.
Han gjorde även en slitagekontroll givetvis, och det har även jag gjort innan jag lämnade den på justering.
Däckfirman där jag lämnade den är mycket seriös och har riktigt fin utrustning för hjulinställning, så i den änden är det nog inga problem. Behövde heller inte betala något, trots att han lagt mycket tid på bilen.
Kan inte dra mig till minnes att den uppförde sig så förra vintern, men den har iofs fått nya bakdäck och de gamla bakdäcken framflyttade.
Funderade på om styrväxeln var kärv eller topplagringarna var kärva eller glappa, men kan inte hitta något där heller...
Jag får ju skäll av lilla hjärtat som använder den bilen.
Min fantasi är slut, köpte ju denna bilen för att slippa meka... Nå´n som har en idé?
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Tar för givet att alla p-ändar och styrlagringar är kontrollerade för glapp...
annars är nog det hetaste tipset att nåt är glapp och ger med sig när bilen börjar rulla, men inte när den står still på lyften för kontroll..
Stod ratten snett innan ochså?
annars är nog det hetaste tipset att nåt är glapp och ger med sig när bilen börjar rulla, men inte när den står still på lyften för kontroll..
Stod ratten snett innan ochså?
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Hade den iväg på justering i våras (2000 mil sen) och då rullade den på sommardäck som den slet snett. innan den justeringen stod ratten mer snett, så det lilla som var kvar har jag liksom struntat i. Men nu med vinterdäck är den som sagt hysterisk. Hjulinställningsgubben tyckte också det var riktigt skumt, för när den står med mätutrustningen på, är både hjul och ratt rakt...
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Förmodar att det är en 4-hjulsmätning som är gjord...
Inget skum setback och liknande...
Prova att skifta plats på fram o bakhjulen...
Inget skum setback och liknande...
Prova att skifta plats på fram o bakhjulen...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Förmodar att du kollat luftrycket så att det är lika...
När du gör som lasse skriver ta och kolla så att däcken inte är sneda...
Av slitage eller konstruktionsfel...
Kolla även mönsterdjupet... I alla spår...
När du gör som lasse skriver ta och kolla så att däcken inte är sneda...
Av slitage eller konstruktionsfel...
Kolla även mönsterdjupet... I alla spår...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Är det samma offset på sommarfäljarna som vinterfäljarna?
//Fredrik Mahlin
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahlin Advanced Mechanics AB
http://www.advancedmechanics.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://formulaoffroad.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.smkuppsala.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
- Ort: Göteborg / Ydreskogarna
- Kontakt:
Kärvande fjäderbenslagring? Hade en Renault inne med precis samma symptom och där var det ena lagringen som kärvade. Mycket smörja och motionerande fick loss på det. O sen blev det bra!
Kan ju vara värt att kolla iaf..
MVH/
Håkan
Kan ju vara värt att kolla iaf..
MVH/
Håkan
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Team QUAGMUDDERS
http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;
garanterat styrväxeln som skurit, hände min jobbar kompis för ett litet tag sedan,han har en -03a å då sa dom att de är ganska vanligt.. den styr lätt men går inte tillbaks som den ska..tyvärrLinus skrev:Jupp, fenomenet är kvar. Är vansinnig varje gång jag kör bilen, men det är ju så sjukt tråkigt att skruva med sin bruksbil.
Känns som att ratten inte går tillbaka till "rakt fram-läge" även vid körning i högre hastigheter. Styrväxel känns ju dyrt...
Ringde Toyotaverkstaden i Karlshamn idag, och de hade aldrig hört talas om kärva styrväxlar. Däremot kan det förekomma lite gnissel från rattaxelknutar. Minns att jag smorde några knutar när jag jobbade på Toyotaverkstad, med gott resultat.
Det lutar ju iaf åt att styrväxeln är kärv i mitt fall, ska beställa en beg med få mil från någon skrot och prova.
Tack för tips
Det lutar ju iaf åt att styrväxeln är kärv i mitt fall, ska beställa en beg med få mil från någon skrot och prova.
Tack för tips
