willysgrill- identifikation?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

willysgrill- identifikation?

Inlägg av bureå » fre nov 14, 2008 13:50

Jag är ganska grön när det gäller gamla willysar- nån som kan lista ut vad det här är för modell?
Kan det vara spetsnos? svårt att se när bilden är rakt framifrån.
(Jag har inte sett nån med 9 ribbor i grillen när jag gogglat, 7 verkar vanligare.)

BildBild

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » fre nov 14, 2008 14:11


bureå
Rutinerad
Inlägg: 454
Blev medlem: tis jun 27, 2006 23:22

Inlägg av bureå » fre nov 14, 2008 15:39

http://www.public.asu.edu/~grover/willy ... l1/a6.html

Jajjamen- en sån är det, räknas det som en spetsnos?
Tack för länken!
Nån som vet om den finns orginal med kort hjulbas (80") och samma hytt- eller är det isåfall troligare att den är kortad?

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » mån nov 17, 2008 19:28

Visst räknas den som en "Spetsnos", det är de tidigaste modellerna som kom runt -46--48 om jag inte minns fel.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » mån nov 17, 2008 21:20

"Spetsnos" lanserades 1946 under namnet "Willys Overland Station Wagon". Den kallades "spetsnos" p g a den "spetsiga" kylarmaskeringen.
Var mycket vanlig i Sverige som brandbil. Kylarmaskeringen hade tre horisontella ribbor. I Sverige ofta med "amerikabåge". Föregångaren till "JEEPSTERN" som i sin tur anses vara förgångaren till SUV:en via Cherokeen. Kort sagt en rymlig 3-dörrars kombi med 4-hjulsdrift och hög/lågväxel. Utgångmaterial för Land Rover sedermera.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » tis nov 18, 2008 1:18

Nja, Vältmäster, vet inte om jag håller med riktigt. De första årsmodellerna hade en inte så markerad spets, skulle nog påstå att man kallar de efter -50 för spetsnos, det var först då de horisontella ribborna kom också. Se länken ovanför. Trevlig kombi är det definitivt, men om landrover sneglade åt det hållet vete tusan, då hade de nog fått en vettig stationsvagn tidigare. :)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis nov 18, 2008 7:12

Visst SC. Du har rätt. Källorna är olika. Mitt svar är lite svepande. Enligt, kanske en skröna, sneglade Rover Motors på Willys Overland och lånade en hel del därifrån till sin L R. Men - som du säger - dom skulle nog ha tittat lite mer så hade dom sluppit "Brittiska sjukan". :wink:

Tyvärr fanns ju inte Suzuki på den tiden som terrängbilstillverkare. Då hade kanske Willys Overland, förlåt Austin/Bantam, tittat på den och så hade vi sluppit även en annan sjuka. :lol: :lol: :lol:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

SC
Hemmastadd
Inlägg: 118
Blev medlem: mån nov 03, 2008 22:41
Ort: Strax söder om Göteborg

Inlägg av SC » tis nov 18, 2008 22:34

Nejnej, de var ju livrädda för att få en släng av asiaten :lol: :lol:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8511
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Inlägg av Wältmeister » tis nov 18, 2008 23:00

:naughty: :naughty: :naughty:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar