Bedlock

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » lör nov 01, 2008 19:41

Beror väl lite oxå på hur ringarna är utformade va??

Vad jag har snappat upp så rekomenderas 15-20nm åtdragning om man har 24 bultar eller mer. Har sett beadlocks med färre (20 bultar)..

Summa summarum är väl att man får pröva sig fram, men man skall inte dra så att ringarna börjar deformera sig = bultbrott eftersom kraften då blir vinklad och däcket hänger ju på bultarna..

/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

chrizze
Rutinerad
Inlägg: 274
Blev medlem: mån maj 12, 2008 21:09
Ort: SKÅNE

Inlägg av chrizze » lör nov 01, 2008 19:41

Ronnie4wd skrev:Jag kör också med beadlocks fast både in och utsida :wink:
Utan slang och klet :twisted:
http://www.s1003749.crystone.net/applic ... c.php?t=52
men vadå,, e det "normala" att bara ha på ytterringen? hur kan man va så säker på nått man inte har någon aning om :rodnar:

fourrunner
Rutinerad
Inlägg: 411
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Blidö
Kontakt:

Inlägg av fourrunner » lör nov 01, 2008 19:49

Det "normala" är att ha på utsidan om man inte åker HUMWEE - fälgar som vissa gör... :D

Vi som satsar på mycket gummi kör ju på 15 eller 16tumsfälgar o då ryms i regel inte bromsarna om man kör med dubbla beadlocks.....
Hade 4runner, har nu Landcruiser

"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar :-) eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 01, 2008 20:00

fourrunner skrev:Vi som satsar på mycket gummi kör ju på 15 eller 16tumsfälgar .....
Hehe!!!
Allt under 20tum är ju bara löjligt... :naughty: :haha:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » lör nov 01, 2008 22:40

Jag skall prova med tolk.
7mm låter väldigt tajt, är det inte nästan 20mm tjockt från början?
Tror jag börjar att komprimera 2mm först.
SJ413-86

KingCobra
Användare
Inlägg: 10
Blev medlem: ons jul 04, 2007 0:00

Inlägg av KingCobra » tis nov 04, 2008 16:41

Pumpa i så mycket luft du tänkt att du ska ha..... Pyser det så dra åt bultarna tills det slutar pysa. :)

Johan P
Rutinerad
Inlägg: 440
Blev medlem: lör feb 09, 2008 18:45
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Johan P » tis nov 04, 2008 20:00

Först försökte jag ställa mig i ledet med dom tuffa killarna och skippa klet och slang.
När jag såg att ringen började böja sig och det fortfarande blåste "nordanvind" var jag tvungen att ställa mig i mes-ledet och lägga på lite klet.

Gjorde så här: Skruvade åt alla skruven efter varandra hela varvet runt.
Den första iskruvade skruven glappade nu med 1.5 varv och skruvade åt den med effekten att jag fick samma glapp på nästa skruv och fick skruva hela varvet runt en gång till.
Det blev ett tredje varv men behövde nu endast dra åt ett kvarts varv.
Fyllde på 0.5 bar och fick små dra lite "här och där".

3 av 4 däck höll trycket över natten.

F*n vad känsliga rostfria skruv är, råkade klappa till med hammaren på de skruven som inte ville ner frivilligt med en gång.
Skruvad på muttrana och dom fastnade på halva vägen.
Och totalt kärvade ihop när jag försökte backa ur muttrana.
Det var bara att skära av med vinkelslipen, 10kr/st gånger 15 :cry:

Bilen blev riktigt fräck med beadlock...............Ja ja jag vet att det är en Suzuki, men nu får ni skärpa er med era fina portalaxlar annars försvinner ni i backspegen :wink:
SJ413-86

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » tis nov 04, 2008 20:05

Ja rostfria skruvar skär ihop gängorna j*vligt lätt.. Iaf. om man köper biltemas.. 2a gången köpte jag muttrarna från lokala skruvhandlaren å behöll skruvarna från biltema sen funkade det skit bra :)

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » lör nov 29, 2008 15:29

har satt ihop mina hjul med beadlocks nu och det läcker luft som fan. vad använder ni för klet imellan?
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör nov 29, 2008 16:07

jonte 4x4 skrev:har satt ihop mina hjul med beadlocks nu och det läcker luft som fan. vad använder ni för klet imellan?
Har monterat säkert 20-25 däck med Beadlock och har aldrig använt klet...
Ska bara spännas rätt (och ha riktigt snygga svetsar)...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » lör nov 29, 2008 16:14

svetsfogarna är fina, har skruvat lite hit och dit men får det inte bra. måste nog ha dit nån klet, funkar de me silicon?
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » lör nov 29, 2008 16:40

sikaflex är bättre
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

thomasv
Forumräv
Inlägg: 603
Blev medlem: fre sep 29, 2006 20:34
Ort: Eskilstuna

Inlägg av thomasv » lör nov 29, 2008 20:35

Det är skillnad på rostfri skruv!

Hade skruv från biltema, drog man för hårt skar gängan när man skulle släppa på skruven senare.

Glad i hågen skulle jag visa an kompis på jobbet vad som händer när man drar rostfri skruv för hårt, han fräste rostfria bitar till tetrapack-maskiner i rostfritt och där användes även rostfria M6 skruvar.

Drog som en idiot med rör på insexnyckeln, här skulle minsann skruvjäveln skära!

Den skar aldrig! men då var allt av väligt dyr kvalitet.

Mvh Thomas.

jonte 4x4
Rutinerad
Inlägg: 476
Blev medlem: fre nov 02, 2007 10:06
Ort: gimo/uppland

Inlägg av jonte 4x4 » lör nov 29, 2008 20:44

en rostfri bult skär väll inte av att man drar hårt utan av att man drar fort tex med muttermaskin?
076-2413629

bygger toyota lj70 me tgb11 portaler - "Portal cruiser"

15-39,5-15 TSL på 11" breda bead-lock fälgar

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » lör nov 29, 2008 20:46

Jo jag hade biltema skit...

mina skar inte av för hårt moment utan att jag drog ihop dom för fort med maskin...
tog jag de för hand så gick de ganska bra.. men gick nog åt 50% mer skruv än jag hade hål...

summa sumarum är att de hade blivit samma pris å åkt till den lokala skruv gubben..


apropå läckage med beadlock så sparade jag lite av svetsfogen på inner ringen/fälg så när ytter ringen skruvas fast så trycks svetsen in i däcket å bildar en tätring/krans funkar kanon..

Skriv svar