Ny med M38A1 frågor!

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Ny med M38A1 frågor!

Inlägg av 3uba296 » tor dec 18, 2008 19:11

Hej! Ny med att skriva men har smygit runt ett tag och läst projekttrådarna, mkt trevligt forum måste jag säga! 8)

Till saken hör att jag har tagit över en Willys M38A1 från min far som brukade i början av det glada 80-talet. Han köpte den som objekt av terrängaxel här i Göteborg och gjorde den körbar, renoverade motorn osv. Sedan stoppades det i servostyrning och en B18 plus frihjulsnav för att få ner förbrukningen lite. Efter det har skönheten stått i snart 30 år...
Jeepen är inte omreggad med den nya motorn då den aldrig blev riktigt klar utan är orginal i papprerna.

Min plan är att få lite lagom höjd på jeepen, lite roligare däck (35"?) och fälgar, snygga breddare till skärmarna och ny motor med automatlåda. Vad är det för effekt/vridgränser på dessa jeepar? Jag är ganska nollad men jag antar att den har klenare ram än dom senare, dom motorer jag funderat på är tex, cheva 305/350, antingen med förgasare eller TPI, inte TBI junket.. :o Andra funderingar är 2.5/3.0 liters sexan från Volvo 960/S,V90 med tillhörande automat. Vad behöver förstärkas/bytas ut på chassit tror ni?

Bör man byta ut bladfjädrarna mot höjningsdito snarare än att montera axlarna under orginalen? Hur tåliga är orginalaxlarna på min årsmodell? reggad som 60:a har jag för mig.. Vad heter axlarna? Dana 35? Drömmen är väl portaler men det är för mkt ombygnad för stunden. Ska väl kanske inte bli någon "serious offroader" ändå..

Glad för alla tips och ideér från er mer erfarna!
Tack för mig.. :)

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor dec 18, 2008 20:56

På min M38a1 -61 är det Dana 25 fram och dana 44 bak.
Min är SPOAd (axlarna under fjädrarna) och det funkar jätte bra och är billigt.

Har för mej att Dana 25 är godkända för 31" däck men jag har 33" och det funkar utan problem, har hört folk som har 38-40" på orginalaxlarna och det håller. :D
chassit är väldigt tåligt mot en Cj5 och föregångarna vad jag hört iaf :P
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » tor dec 18, 2008 21:39

SPOA är förvisso billigt men kan vara lite trixigt om det inte görs rätt, dessutom är det ju en jäkla stor höjning direkt... jag hade satsat på en moderat höjningssats, typ 3" + 33" däck... det ger ett proportionerligt utseende på bilen och gör den säkerligen stabilare på väg.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Inlägg av 3uba296 » tor dec 18, 2008 21:55

Tack för svar! Tror också det blir för mkt med axlarna under fjädrarna.. Ingen som har lite koll på motorvalen och hur det går med besiktningen? :roll:

4x4power
Guru
Inlägg: 3059
Blev medlem: sön jan 27, 2008 12:53
Ort: Sandhill, Jönköping

Inlägg av 4x4power » tor dec 18, 2008 22:00

viewtopic.php?t=7401

du kan ju kolla där så ser du hur hög den blir me SPOA :D
4x4 Engineering Sandhill

Volvo "Sugga" 300D Bruksbil
Jeep Cherokee Xj, Helbur, 8" lift
Ford F350 Flatbead 7,3
Willys "Hybriden" T5-bygge
Willys M38a1 -61 Original Krigare
Build it-Run it-Break it-Fix it-Repeat

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Inlägg av 3uba296 » fre dec 19, 2008 22:10

4x4power skrev:viewtopic.php?t=7401

du kan ju kolla där så ser du hur hög den blir me SPOA :D
Det är det jag redan gjort. :wink:

Och hur skriver man ut SPOA? S*OA= Springs **** Over Axles kanske :roll:

MrHawk
Moderator
Inlägg: 8401
Blev medlem: tor nov 10, 2005 20:49
Ort: Hestra
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » fre dec 19, 2008 22:22

3uba296 skrev:
4x4power skrev:viewtopic.php?t=7401

du kan ju kolla där så ser du hur hög den blir me SPOA :D
Det är det jag redan gjort. :wink:

Och hur skriver man ut SPOA? S*OA= Springs **** Over Axles kanske :roll:
SOA = spring over axle (populärast i Jeepkretsar)

SPOA = spring perch over axle (populärast i suzukikretsar)

Eller axelvända som vi säger i sverige. :D
I aim to misbehave

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Inlägg av 3uba296 » lör dec 20, 2008 21:14

Kul att lära sig nya uttryck! :) Men nu vill jag höra åsikter på motoralternativ.. Lutar åt en TPI 305/350, vad säger besiktningen?! :roll:

Sdkfz251
Guru
Inlägg: 3111
Blev medlem: fre jun 08, 2007 0:47
Ort: Båstad

Inlägg av Sdkfz251 » mån dec 22, 2008 12:48

Ska inte vara några problem med 305 cui... finns ju original CJ5 (dvs civil version av M38A1) med 304 cui...
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

tator
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 12, 2008 17:28
Ort: norge / tidaholm

Inlägg av tator » fre dec 26, 2008 12:39

Rammen tåler en 305 uten problem. nyere cj5 er jo levert med 304 v8. og ramma på den er ikke noe sterkere enn m38a1 ramma.Svakeste punktet blir nok forakselen.Ville nok ha byttet den til enten en dana 30 som nyere cj5 har eller en dana 44.Det oppsettet har jeg på min m38a1.[img][img]http://forumbilder.se/images/5726200812455017e8.jpg[/img][/img]

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Inlägg av 3uba296 » lör dec 27, 2008 15:49

Tack för svar! Fin bil du har. :)

Skriv svar