Ny här på forumet.
Har ett problem, tänkte hjälpa min kompis att få igång hans Kingcab V6 från runt 90 nånstans.
Han bor på fastlandet och jag bor på gotland, tänkte åka och hälsa på honnom å jaga lite i slutet av januari och passa på att laga hans bil förhoppningsvis som tack, för pengar eller nått vill han ju inte ha.

Bilen har stått i nått år nu, han var på väg till jobbet å så tvärdog den halvägs, bärgade hem den och pillade lite utan resultat,(han är nog rätt insnöad på bilar men det erkänner han förståss inte)

Han gav upp å nån månad gick, han fick för sig att göra ett nytt försök laddede batteriet å vipps så starta Cabben, glad i hågen gav han sig ut på provtur men efter ca: en kvart stendog bilen igen å gick inte att få liv i.
Vad jag förstår har han provat lite med att ta ur batteriet några timmar å då har bilen ibland startat å gått för att sedan sten dö igen.
De gånger han fått i gång bilen säger han att den går precis som vanligt varavar bra orkar som den ska å rycker ingenting, och han påstår att det kommer ginst på stifften när bilen dött, jag är lite skeptiskt till det men han säger så i alla fall,
Om det gnistar som han säger så kan det ju inte va nått annat än soppapumpen va? eller skit i ledningarna fasst då borde man få förvarningar innan bilen dör kan jag tycka, han själv yrar nått om stöldskydd men den klipper väll tändningen? nått relä till soppa pumpen eller kanske till och med Luftmängd mätarn som glappar.
Det är mina funderingar, öppen för flera förslag förslag.
Finns det inte nån typ av självdiagnos på dom där? hur gör man i så fall?
//Mvh