Förslag till hur vi ska tävla i trial i Sverige...

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån aug 28, 2006 22:48

Frontera skrev:Då räcker det ju med en klass.
Om bilen har en sån liten det av framkomligheten att göra
Om jag hade kört klass 1 med "Damen" hade jag inte haft nytta av den "utrustning" som finns i min bil, nää. Och som "klass1"-bil är hon i ärlighetens namn förmodligen inte bra, för hon är byggd för att köras på ett helt annat sätt än vad som körs i klass 1. Men nu kör jag inte i klass 1 utan i klass 4 för jag vill ha tuffare spår. Och i klass 4 behöver man mer "utrustning".
Att ha olika klasser kallas mångfald, vilket i vanliga fall anses som något positivt.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » mån aug 28, 2006 23:18

Håller med.
Men det skall va på lika vilkår.

Essys
Användare

Inlägg av Essys » tis aug 29, 2006 0:35

Härligt att bli kändis!!!

Jag har aldrig blivit så omnämnd så mycket tidigare.I det här fallet för att jag har skaffat en spärr fram och bak som jag påstås inte kan hantera.Är det ett samtalsämne?---Ja.här på forumet i alla fall.

Det är ingen som nämner att jag körde min Wrangler och blev 2:a i klass 1 utan ombyggnad.Slagen av en annan Wrangler med 33" däck.

I sista Skånecupen så blev platserna 1,2,3,4 tagna av just min och Whistlers Wrangler.Båda bilarna hade 33" däck.Skälet till placeringarna var knappast spärrar utan markfrigången som behövdes i den terrängen.

Med det vill jag säga att fokuset på spärrar har blivit överdimensionerat,när det var annan utrustning dvs markfrigång som behövdes.

Skånecupen är ju till för oss nybörjare och det tycker jag att den skall förbli.Till Frontera så vill jag upplysa om att jag tror att jag endast har två starter fler än hon har i denna cup.Frontera har ju också haft framgångar utan spärrar och stor markfrigång.Terrängen skall vi inte glömma och inte heller dagsformen,för den blir ju bättre med en ödmjuk inställning till det vi håller på med.

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » tis aug 29, 2006 9:11

på sorks tävlingar/träffar har jag fått höra detta av "gammlagubbar"
Din bil e skit det e inte ens lönt att du kör.
Skaffa en pojkvänn som kan köra så kan du va co-driver....
Vist då skalljag bevisa motsatsen och allt det.
Som det e idag lär vi få in nya så lätt.
En gatbilsklass skulle va bra med då skall det va det med.
Tror att den klassen komer att bli "förstörd" den med.
Har jag varit otrevlig mot någon så ber jag om ursäkt har inte varit meningen :D

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » tis aug 29, 2006 9:24

Hmmm! mycke gnäll o pajkastning :(

Men så är det ibland, visst jag gillar inte att köra mot en bil som har spärrar fram o bak samt är kortare än min......men jag kör ändå. Varför? jag tycker det är SKIT kul och jag gillar pickisar :P vilket jag inte kommer att byta bort. Vill jag ha en spärr så får jag väl skaffa en sådan, men att jag valt en bil med svängradie som en finlands färja kanske beror på att jag är kaxig eller lite tokig ;)

jag liksom många andra betalar bilen/arna ur egen ficka vilket svider ibland även om man som jag har sponsorer till bilen. Lasse´s förslag till uppdelning av tävlingar o klasser ställer jag mig bakom till 100%.

Och har jag något att gnälla över så åker jag eller ringer till Lasse för då kan vi lösa ev problematik där o då :wink:

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tis aug 29, 2006 11:59

Frontera skrev:på sorks tävlingar/träffar har jag fått höra detta av "gammlagubbar"
Din bil e skit det e inte ens lönt att du kör.
Skaffa en pojkvänn som kan köra så kan du va co-driver....
Men om någon sagt så till dig, är det inte bätter att gå på dom istället för att börja gnälla och klaga på ett förslag till hur vi ska kunna utveckla trialen i Sverige?
Och om någon sagt så, på vilket vis motiverar det att klass 1 skulle införas i EM????
Frontera skrev:En gatbilsklass skulle va bra med då skall det va det med.
Bli förstörd den med!!!!
Vilken klass har blivit förstörd?
// Lasse

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » tis aug 29, 2006 12:04

lasse suzicán skrev:
Frontera skrev:En gatbilsklass skulle va bra med då skall det va det med.
Bli förstörd den med!!!!
Vilken klass har blivit förstörd?
Jag tror Linda syftar på att hon anser att Skånecupens klass 1 blivit förstörd av folk som modifierat sina bilar... vilket ju som vi alla vet är helt tillåtet, så länge man håller sig inom reglernas ramar...

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » tis aug 29, 2006 21:52

Vad e skilnaden med att höja bilen ca 1m eller axelvända den?
Så en vanlig stadsjeep ta sig fram lika bra i terräng som e 1m hög bil?
Jag har svårt att tro det :shock:
Lasse du slipper mig snart kör bara dom 2 sista skånecupen.
Sen e jag klar med sork för min del.
Varför tog du upp det att mina föräldrar "sponsrar" mig.
Jag har väll inte gnällt över det?

MrHawk
Moderator
Kontakt:

Inlägg av MrHawk » tis aug 29, 2006 22:19

Frontera skrev:Vad e skilnaden med att höja bilen ca 1m eller axelvända den?
Så en vanlig stadsjeep ta sig fram lika bra i terräng som e 1m hög bil?
Jag har svårt att tro det :shock:
Förstår fortfarande inte varför du är så upprörd över dom reglerna som är?

klass 1 o 2 är ju inte ens "tävling" utan enbart testa på(dvs träning), och det går inte att ha 100 olika klasser bara för att det ska vara rättvist för alla, det behöver inte vara helt rättvist för att det är ingen tävling. Det är en instegsklass för att folk som inte kört innnan ska få testa på. Nånstanns måste man dra gränsen och var man än sätter den så kommer det alltid vara nån som tycker det är orättvist.

Jag körde själv när skene hade prova på trial. Jag i min lilla orginal suzuki fick 4prick för backning medans tex en king cab fick 1p, dvs en backning och jag va låg redan taskigt till, 2back o jag har inte en suck (8backningar i pickisen är mycket), orättvist, javisst, men lika orättvist om man inte har pricksystemet tex.

Visst kan man öka på med fler klasser även i "träningsklasserna" men varför? så många är det inte som kör.

Tycker att det är mer orättvist om man skulle förbjuda spärrar i klass1 som du tycker, så en stackare med en orginal liten suzuki(eller vilken vanlig skogsbil som helst) ska köra ihop med kraftigt modifierade bilar i klass 2 bara för att han råkat montera en spärr för lite träffkörning? Det finns ett stort glapp i ditt resonemang här

Tycker du hetsar upp dig lite över småsaker i detta sammanhanget, men självklart, är det så att du tycker att du har stöd i det du säger så är det ju bara att börja lobba för det i klubben, är enda sättet att få igenom en förändring om man tycker att det behövs.

Däremot tycker jag att den i sork som sagt
Frontera skrev:Din bil e skit det e inte ens lönt att du kör.
Skaffa en pojkvänn som kan köra så kan du va co-driver.... "
Måste vara helt dum i huvudet, jag tycker man allt som oftast hör att dom flesta tycker att det borde vara fler tjejer som kör och tycker det är kul när det dyker upp nya.
I aim to misbehave

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » tis aug 29, 2006 22:26

Trodde dena tråden skulle va för tips.
Som reglerna e nu så får man ju räkna med att inte få in fler förare.

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 30, 2006 0:21

Frontera skrev:Vad e skilnaden med att höja bilen ca 1m eller axelvända den?
C:a 85-90 cm....
Vad jag vet så är det väl bara Putte Tengbrok och dom andra monsterraceförarna som höjer sina bilar så mycket...
Yngves hemska monsterbygge är höjd 60-65mm (2,5 tum) i fjädrarna, dvs en spoad Wrangler är 60-80 mm högre
Frontera skrev: Varför tog du upp det att mina föräldrar "sponsrar" mig.
Jag har väll inte gnällt över det?
Ställer man sig och börjar slänga skit runt om sig får man vara beredd på att det skätter lite på en själv.

Till Linda och Mahindra!

Linda!
Läs hela inläggen innan du fantiserar ihop dina egna inlägg, och tänk dig för vad du skriver.... I samma sekund du klickar på "Skicka" blir det du skrivit offentligt.
Ett litet tips till er två...
Det finns en del inlägg ni två skrivit som klart gått över gränsen för vad som är lagligt. Även om internet är "fritt" kan och får man inte vräka ur sig vad som helst. Tänk på det.
// Lasse

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 30, 2006 0:33

Frontera skrev:Trodde dena tråden skulle va för tips.
Som reglerna e nu så får man ju räkna med att inte få in fler förare.
Jamen kom då med ett tips.... Som är helt rättvist, som inte stänger ute någon från att köra, att vi har en mångfald olika bilar samt inte innebär att vi har 38 olika klasser....

Hur man än skriver regler och paragrafer är det alltid någon som kommer lite i kläm.

Bara detta att vi infört backhandikapp är en reaktion bland annat på att det i original i RM enbart körs med Suzuki 413 med lockright i bakaxeln. Detta är ett försök att få in fler tävlande. Vad är det för fel på det?
Ett backhandikapp ger fördelar för en viss bil vid ett underlag och en sorts terräng, medan det ger nackdelar på annat.
Var ska vi dra gränserna? Hur ska vi göra för att Hasse och Hööken ska kunna träffas och tävla i sina bilar och få det helt rättvist.
Knäck den nöten om du kan....
// Lasse

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » ons aug 30, 2006 9:00

En idé är att göra som i lågstadiet. Alla får saft och bullar!

:lol:

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 9:03

Mit tips va att klass 1 bilen måste va helt orginal.
Eller ha en klassför rent orginalbilar.

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » ons aug 30, 2006 9:12

Amen, Linda! Lasse har ju föreslagit en "gatbilsklass". Vad är det, om inte en klass för bilar som är helt original?

Skriv svar