Fundering

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Fundering

Inlägg av Nymoen » fre jan 23, 2009 20:35

Om man tar Swiftens motor och växellåda och rakställer och använder axlar med 4,10 i utväxling och 33or vad skulle man få för topp hastighet då .
Någon som vet ????

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » fre jan 23, 2009 21:42

Ingen som vet hur man räknar ut detta ..

Växellåda Manuell
Utväxling: 1:a 3,545
Utväxling: 2:a 1,904
Utväxling: 3:e 1,310
Utväxling: 4:e 0,969
Utväxling: 5:e 0,769
Utväxling: Back 3,250
Slutväxel: 4,105
Axlar 4,11
motor 7000 rpm

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » fre jan 23, 2009 21:49

delar du varvet med alla utväxlingar.. då borde du få reda på hur många varv drivaxeln snurrar på en minut.. sen vet inte jag hur många meter du kommer på ett varv med 33" då har du ju meter per sekund.. sen får du räkna om de till km/h

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » fre jan 23, 2009 22:01

borde de inte bli typ 85km/h (ändrade sen jag räknade som tmt visade) :rodnar:
Senast redigerad av Joel den sön jan 25, 2009 9:23, redigerad totalt 1 gånger.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » fre jan 23, 2009 22:06

33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan på 5:an
7000/3.545 => 1975Rpm ut ur lådan på 1:an

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet (5)
1975 / 4.105 / 4.11 => 117 rpm på hjulet (1)

540 x 2.63 x 60 => 85km/h (5) ???? tror jag
117 x 2.63 x 60 => 18.5Km/h (1)

osv
Senast redigerad av sos den fre jan 23, 2009 22:21, redigerad totalt 2 gång.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre jan 23, 2009 22:11

1ans växel

typ vid 7kRpm ca 18,5km/h
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » fre jan 23, 2009 22:14

Ni kan ju det här , Så vad blir det för hastigheter på växlarna :wink: :?:

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre jan 23, 2009 22:15

sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Inlägg av sos » fre jan 23, 2009 22:23

TMT skrev:
sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h
Jomenvisst... rätt skall var rätt och givetvis borde jag ha haft med slutväxeln i "ut ur lådan" - tack för korrigeringen :rodnar: :tumbup:

Nymoen
Veteran
Inlägg: 1822
Blev medlem: sön mar 12, 2006 18:40
Ort: Gustafs (säter)
Kontakt:

Inlägg av Nymoen » fre jan 23, 2009 22:25

TMT skrev:
sos skrev:33" => 2.54x33xPi = 2.63m/varv

7000/0.769 => 9100Rpm ut ur lådan

9100 / 4.105 / 4.11 => 540 rpm på hjulet

540 x 2.63 x 60 => 85km/h ???? tror jag

helt fel!

du har glömt bort slutväxeln på utg axeln från lådan....

men det blir rätt ändå för du räknade med den senare :D

ca 85.165km/h
Kanske blir lite hög utväxling om man ska bygga bus bil :wink: Funderade över det bara för att få så kort motor paket som möjligt.

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre jan 23, 2009 22:26

Nymoen skrev:Ni kan ju det här , Så vad blir det för hastigheter på växlarna :wink: :?:

så här räknar du ut det enkelt.


ta samtliga utväxlingar och multiplicera dom dvs

ex.

2ans v

1,904*4,105*4,11 =32.12
det är totala nedväxlingen...

räkna på ditt varv

ex 7000rpm motorn
7000/32,12=217,93 Rpm vid hjulet.

hjuletsrull omkrets som han räknade ut innan är ju PI*(Diameter i mm)
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

nu vet du att på ett varv åker bilen ca 2,63meter (eller 2631,9mm som vi räkna ut innan)

och du hade ett varv på 217.93 i minuten ute vid hjulen.

dvs att du tar dig 217.93*2,63=573.58 M/min

för att få det i Km/h
(573.58/1000)*60= 34,41km/h
där 573.58 delas med 1000 för att få talet i Km då den är angiven innan i meter, och gånger 60 för att få det i timmar då talet innan är angivet i minuter.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Bertilson
Veteran
Inlägg: 2088
Blev medlem: sön sep 16, 2007 22:06
Ort: Borås

Re: Fundering

Inlägg av Bertilson » sön jan 25, 2009 12:35

Nymoen skrev:Om man tar Swiftens motor och växellåda och rakställer och använder axlar med 4,10 i utväxling och 33or vad skulle man få för topp hastighet då .
Någon som vet ????

Pratar vi om samma metod som görs i spindlarna??

dvs. En drivaxel framåt och en bakåt??


Jag har själv en liten fundering där man tar min Mazda pickup. Lägger i en Trimmad Saab 9000 2.3T med automat och svetsad diff. Går bakåt med ena drivaxlen in i en rangerover Fördelnigslåda och ifrån den vidare till fram och bakaxel.

Men jag har sågat denna iden p.g.a att det blir enligt mig för låg utväxling även på högväxel. Men jag kanske har fel. om man har en toppfart på runt 90km/h så borde man kunna hålla en transporthastighet på c:a 70km/h och det räcker för att köra till och från de träffar jag åker på.

Kul tanke
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » sön jan 25, 2009 16:10

dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Strömberg
Rutinerad
Inlägg: 275
Blev medlem: sön okt 14, 2007 22:34

Inlägg av Strömberg » mån jan 26, 2009 7:37

Joel skrev:
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Tror han skrev så för att han vill ha ut svaret i millimeter... annars får han väl räkna om det en gång till sen från tum till millimeter???? ja kanske tänker fel??
Slutet är nära...........

Joel
Veteran
Inlägg: 2074
Blev medlem: sön jul 01, 2007 19:08
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av Joel » mån jan 26, 2009 18:25

Strömberg skrev:
Joel skrev:
dvs 3,14*(33*25,4)=2631.9mm

de borde väl vara 2,54 va??

Tror han skrev så för att han vill ha ut svaret i millimeter... annars får han väl räkna om det en gång till sen från tum till millimeter???? ja kanske tänker fel??
ja de är klar.. tänkte inte på de 8)

Skriv svar