Förslag till hur vi ska tävla i trial i Sverige...

Allt om trial. Byggen, tävlande och allt annat som rör ämnet

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 9:20

Det e ju bra :!:
Han va ju helt nyss emot fler klasser :?

pjocke
Veteran
Inlägg: 2156
Blev medlem: sön feb 12, 2006 20:50
Ort: Malmö

Inlägg av pjocke » ons aug 30, 2006 9:26

Men om du läser vad Lasse länkat till i sitt första inlägg ser du följande:
Klubbmästerskap/klubbtävling.
Skånecupen, Smålandscupen och liknande (dagens DM) omvandlas till KM (Klubbmästerskap).
Ungefär samma regler som används idag (i dagens DM), ev. kompletterad med t.ex en ren gatbilsklass.
Ej licenskrav samt lätta spår i dom lättare klasserna. Backhandikapp.
...

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 9:28

Då kan det inte bli bättre

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 30, 2006 9:54

Frontera skrev:Det e ju bra :!:
Han va ju helt nyss emot fler klasser :?
pjocke skrev:Men om du läser vad Lasse länkat till i sitt första inlägg ser du följande:
Klubbmästerskap/klubbtävling.
Skånecupen, Smålandscupen och liknande (dagens DM) omvandlas till KM (Klubbmästerskap).
Ungefär samma regler som används idag (i dagens DM), ev. kompletterad med t.ex en ren gatbilsklass.
Ej licenskrav samt lätta spår i dom lättare klasserna. Backhandikapp.
...
Hmmmm!
Vad var det jag skrev bara några inlägg bakåt.....
LINDA!!!!
LÄS HELA INLÄGGET INNAN DU SVARAR!!!!!!
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 10:52

LASSE VARFÖR FICK JAG SKIT FÄR ATT MAHINDRA SKREV OM SPONSRANDE FÖRÄLDRAR :wink:
Du skrev ju innan att du inteville ha 38 olika klasser
Varför e det så hemskt att tycka olika här :shock:

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 11:21

Jag ser inget fel i att ha fler klasser.
Man kan använda samma banor.
Det måste va bättre at försöka göra det så rättvist det bara går

observer
Hemmastadd
Inlägg: 154
Blev medlem: tor feb 16, 2006 20:49
Ort: Helsingborg

Inlägg av observer » ons aug 30, 2006 11:53

Frontera skrev:Jag ser inget fel i att ha fler klasser.
Man kan använda samma banor.
Det måste va bättre at försöka göra det så rättvist det bara går
Nu kan jag inte hålla mig längre ...
Hur mycket tävling blir det om man har femtioelva klasser. Som svensk trial fungerar och lever nu får man pokal i RM bara man åker till alla tävlingar. Om en klass inte lyckas dra fyra startande efter flera försöksår har den förbrukat sin rätt att leva vidare.
Självklart kan man köra DM som man vill, men sporten som sådan blir inte bättre av fler klasser. Det som behövs är fler deltagare.
Klasser i lokala serier kan skapas och modifieras efter underlaget. Som det ser ut idag tycker jag att de fyra fungerar. Riktigt "rättvist" kan det aldrig bli. Det är heller inget självändamål. Livet som sådant är ju inte rättvist.
När det gäller RM är det trialsportens Formel 1. Tanken där är att man bygger efter det tekniska reglemente som finns. Som det ser ut i årets mästerskap ska man nog snarare ta bort än lägga till. Det finns ju knappt underlag för tre klasser - än mindre fem.
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 11:58

Du har kanske rätt.
Jag kommer inte att tjata ihjäl dig bara för att jag inte håller med.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons aug 30, 2006 12:41

Nu är det ju så att det aldrig kan bli riktigt "rättvist" för då får man nog ha en klass för resp bilmodell.
Det finns nog ingen bra "färdig" lösning på det ,men handikappsystemet för längre bilar är en bit på väg.
Vad gäller en sk "orginalbilsklass" så kommer det alltid skilja mellan tex MB geländewagen och volco XC90 :lol: :lol: .
Om man inte kan stå ut med det så är nog den effektivaste lösningen att antingen sluta tävla eller göra som de flesta och köra ändå.

Jämför tex med challenge där vi numera bara har en klass för samtliga bilar stor som liten(javisst det finns en sportklass,men det har inte så mycket med bilen att göra)och det funkade riktigt hyggligt trots att det skiljer väldigt mycket mellan fordonen.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 12:44

vad e volco :wink:
1 klass för varje bil e kanske till att ta i. :wink:
Men jag köper ditt resonemang

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » ons aug 30, 2006 12:53

Du får ju också tänka på vi som håller i det administrativa och bygger banor etc,då det blir mer extrajobb än vad man tror för en extra klass.
Då tror jag att en "handikappsystem" är en bättre väg att gå
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » ons aug 30, 2006 12:58

handikappsystem e bra.
Det skulle det finnas något med för hur pass bilen e ombyggd

Mahindra
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: lör jun 10, 2006 22:16
Ort: Staffanstorp

Inlägg av Mahindra » ons aug 30, 2006 19:39

Nu kan ja hålla med! Och ja ska sluta tjabba emot dig nu lasse.. Pallar inte va ovän här längre..

Jag håller med om att handikappsystem tror jag skulle fungera bra.

Okej en rengatbils klass e fine. Om där e handikappsystem med tanke på diffat m.m.

Sen måste jag rätta ett inlägg om att aldrig en landcriuser tävlat.

Min bj 42 vann skånecupen 2 år 2003.
Min Mahindra i en av tävlingarna skånecupen 2002. (och jag var förare bägge gångerna.

//Calle

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 30, 2006 20:30

Mahindra skrev:Nu kan ja hålla med! Och ja ska sluta tjabba emot dig nu lasse.. Pallar inte va ovän här längre..
Och vad har förändrats?????
Mitt förslag ser exakt likadant ut som det gjort i 2,5 månader....
Mahindra skrev:Jag håller med om att handikappsystem tror jag skulle fungera bra.
Vi vet att det funkar, eftersom vi kört med det i Skånecupen i 2 år....
Mahindra skrev:Sen måste jag rätta ett inlägg om att aldrig en landcriuser tävlat.

Min bj 42 vann skånecupen 2 år 2003.
Min Mahindra i en av tävlingarna skånecupen 2002. (och jag var förare bägge gångerna.
Jag skrev att det var endast en dansk BJ42 som tävlat...
Och det beror på att jag tittade på slutresultatet och inte dom enskilda tävlingarna. Och i slutresultatet tas inte "Debutanter" med (som du kört 2 gånger, både 2002 och 2003).....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Rasmus
Forumräv
Inlägg: 522
Blev medlem: tor mar 02, 2006 14:47
Ort: Bjärnum

Inlägg av Rasmus » ons aug 30, 2006 20:38

Själv tycker jag det är bra som det är!!
Tanken med klass ett är ju att prova på, och jag inbillar mig att dom som satt i spärrar och höjt osv tycker att klass ett är för enkelt, eller rättare sagt att det inte bjuder på tillräcklig utmaning! Så var det för mig i alla fall! Att sätta poängtillägg för dom som kör original med spärr eller broms är i mitt tycke helt meningslöst då sektionerna i klass ett är utformade så att det inte hänger på spärrar utan på hur mycket man kör ner!!

Jag tycker att en del här har missat poängen med att köra!!
Det ska vara kul, både inne i sektionerna och i depån, fortsätter ni så här kommer allt bara bli skit och hur ska nån ny tycka det är kul om alla bara surar på varandra!!
Mvh Rasmus
Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

Skriv svar