Pontiac Trans sport 3,8 V6. Ingen gnista.

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Pontiac Trans sport 3,8 V6. Ingen gnista.

Inlägg av Coppertail » ons jan 28, 2009 15:56

Hej!
Långt ifrån 4wd men jag tar chansen och slänger ut en fråga här för min far och svågers räkning.

Bekymret rör en Pontiac trans sport 3,8 V6 -93:a med automatlåda.
Bilen ställdes in i en carport i somras och blev ståendes där av olika skäl fram tills i julas ungefär.
När fordonet åter skulle tas i bruk vägrade den att starta.

Motorn går runt på starten som vanligt.
Bensin kommer.
Hela elsystemet är avsynat med avseende på eventuell gnagarattack och/eller dåliga jordpunkter.

Felkoder avlästa på "service engine soon" lampan. Utan tydligt resultat.
Den felkod som återkommer är defekt vevaxelgivare.
Denna byttes mot en ny utan resultat.

Misstankarna vändes mot själva styrboxen, denna byttes också.
Skumt var att elfläkten gick igång när tändningen slogs på med den nya boxen.
Med båda boxarna drar tempmätaren i botten när man kör på starten.
Det känns som att det kan ha varit så hela tiden.
Finns det något cut-out system som bryter tändningen om styret tror att tempen är för hög?
Ny tempgivare beställdes, men kontakten är inte lika. Trots samma nr,
Känns lite dumt att göra sönder den nya om bilfan ändå inte kommer starta.

Motorn ifråga har ju 3 tändspolar som servar 2 cylindrar var.
De har provat med en vanlig universaltändspole men det ger ingen gnista heller. Kan man ens prova på det viset?

Mycket text blev det, hoppas någon orkar läsa och kommentera.
Synd att behöva skrota en annars bekymmersfri bil.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

3uba296
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: tor dec 18, 2008 18:54
Ort: Göteborg

Inlägg av 3uba296 » ons jan 28, 2009 16:44

Har du kollat tändmodulen, om det finns en sådan även med fler tändspolar än en. Plötsligt dog min Corvette mitt under körning och det visade sig att det var tändmodulen efter lite felsökning, sen gick den perfekt.. Hade inte heller någon gnista men soppa och allt kom det..

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons jan 28, 2009 17:27

nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din bil, men kan du ta loss hela boxen där tändspolarna sitter på sidan av motorn eller om dom sitter nån annanstans, och gör noga rent på undersidan av boxen, och på ytan där den sitter monterad, om det går så gör det och prova och se om det gör nån skillnad..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Coppertail
Hemmastadd
Inlägg: 248
Blev medlem: sön okt 05, 2008 8:35
Ort: Strängnäs

Inlägg av Coppertail » ons jan 28, 2009 17:56

mattebigge skrev:nu vet jag inte exakt hur det ser ut på din bil, men kan du ta loss hela boxen där tändspolarna sitter på sidan av motorn eller om dom sitter nån annanstans, och gör noga rent på undersidan av boxen, och på ytan där den sitter monterad, om det går så gör det och prova och se om det gör nån skillnad..
Ja tändspolarna sitter ju som på en metallplatta, den har varit loss och blivit rengjord och gullad med.

Tändmodul? Hmmm, det är ju somsagt inte jag som skruvar med bilen.
Sitter på jobbet nu och har Haynesboken hemma.
Skulle en felaktig tändmodul ge felkod? Förmodligen inte,,
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

Skriv svar