Traktorreg. Willys, vad innebär det?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Traktorreg. Willys, vad innebär det?
Jag har köpt en Willys som är typbesiktad som "ombyggd bil årsm -90 enligt epatraktorkunngörelsen traktor klass 1".
Vad är det för nåt?
Den är ombyggd och ändrad lite sen -90 så jag är inte säker på vad som gäller...
Är trakor klass 1 enl epakunngörelsen samma sak som a traktor?
Enl transportstyrelsen är det bara att ställa på den och köra för den är besiktningsbefriad, men jag skulle vilja veta vilka krav den måste uppfylla INNAN jag börjar köra med den...
Vad är det för nåt?
Den är ombyggd och ändrad lite sen -90 så jag är inte säker på vad som gäller...
Är trakor klass 1 enl epakunngörelsen samma sak som a traktor?
Enl transportstyrelsen är det bara att ställa på den och köra för den är besiktningsbefriad, men jag skulle vilja veta vilka krav den måste uppfylla INNAN jag börjar köra med den...
Bromsar, lampor, blinkers, tuta, lagliga däck, bärande delar.....
tja egentligen att allt som dom kollar på en besiktning..
Då vet du ju att bilen är säker..
tja egentligen att allt som dom kollar på en besiktning..
Då vet du ju att bilen är säker..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
-
- Hemmastadd
De gamla s.k. Epa-traktorerna var utväxlingsbesiktade, bakhjulen skulle göra 1 varv på 10 motorvarv. I praktiken betydde det för de så populära Duetterna att bara de två lägsta växlarna i en 4-växlad låda gick att köra på plus att det skulle vara en låg bakaxelutväxling. Även en laglig Epa gick att köra bortåt 50-60 om man inte var rädd för övervarv. Man fick dock inte åka fortare än 30.
De fanns några andra krav bl.a. axelavstånd max 2,25 meter och att de inte fick ha fjädring bak. Inga krav varken på däcksutrustning eller mönster, stänkskydd behövdes inte heller.
De Epa-traktorer som finns kvar (går inte att nyregistrera sen säkert 20 år tillbaka) har jag för mig ska besiktas varje år.
A-traktor ska inte gå att få upp i mer än 30, finns nya tuffa regler för nyregistrering eller om det blir ombesiktning på en gammal. Ingen årlig besiktning, rätt fritt beträffande ombyggnader, ska dock regbesiktas.
Vet det fanns både Willys och korta Landrovers regade som Epa, de är tillräckligt korta utan ändring.
Antar din Willys är före 1950 och det är därför den är besiktningsbefriad?
Är den ändrad så det märks jämfört med hur den är reggad? I praktiken tror jag inte det blir någon diskussion om du inte åker från "farbror blå" eller väcker deras uppmärksamhet på något annat sätt.
De fanns några andra krav bl.a. axelavstånd max 2,25 meter och att de inte fick ha fjädring bak. Inga krav varken på däcksutrustning eller mönster, stänkskydd behövdes inte heller.
De Epa-traktorer som finns kvar (går inte att nyregistrera sen säkert 20 år tillbaka) har jag för mig ska besiktas varje år.
A-traktor ska inte gå att få upp i mer än 30, finns nya tuffa regler för nyregistrering eller om det blir ombesiktning på en gammal. Ingen årlig besiktning, rätt fritt beträffande ombyggnader, ska dock regbesiktas.
Vet det fanns både Willys och korta Landrovers regade som Epa, de är tillräckligt korta utan ändring.
Antar din Willys är före 1950 och det är därför den är besiktningsbefriad?
Är den ändrad så det märks jämfört med hur den är reggad? I praktiken tror jag inte det blir någon diskussion om du inte åker från "farbror blå" eller väcker deras uppmärksamhet på något annat sätt.
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00
EPA = max 1:10 i utv (ungefär 2:an) får gå hur fort som helst men inte frmföras i mer än 30. Ofjädrar bakaxel. Max hjulbas 2,25. Reggad innan -75 tror jag det var
A=traktor, Konstruktiv hastighet om max 30 km, kräver oftast dubbla lådor samt strypning, får ha fjädring bak, fri längd.
+ lite annat smått
A=traktor, Konstruktiv hastighet om max 30 km, kräver oftast dubbla lådor samt strypning, får ha fjädring bak, fri längd.
+ lite annat smått
-
- Nybörjare
Den måste vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h
alltså full gas så ska den gå i max 30km/h
a-traktor behövs ej besiktas mer än den gången den inställs till traktor
epa-traktor ska besiktas varge år och ha stel bakaxel å ett visst mått mellan hjulen även ett visst utväxling
alltså full gas så ska den gå i max 30km/h
a-traktor behövs ej besiktas mer än den gången den inställs till traktor
epa-traktor ska besiktas varge år och ha stel bakaxel å ett visst mått mellan hjulen även ett visst utväxling
king cong motor byte pågår