En samling servicefrågor ang oljebyten

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Brute Force
Användare

En samling servicefrågor ang oljebyten

Inlägg av Brute Force » fre feb 20, 2009 0:56

Har några funderingar, numrerar dem för att få lite ordning på svaren =)

1. Cherokee -90 4.0 - Hur många liter motorolja med filterbyte? Vad är det för packning till oljepluggen original, alu, koppar, kork, o-ring, packning med tätning? Glömde köpa nämligen.

2. Oljebyte samt filter autlåda - Om jag förstår saken rätt så brukar de flesta tappa ur olja genom att släppa ned tråget då avtappningsplugg ej finnes. Byta filtret och fylla i så mkt som man haft ur, fylla upp om det saknades innan.

Fine men går det inte att skölja lådan på någe vis? På ex många volvoautomater så lossar man ena slangen som går till kylaren och startar motorn, fyller på medans det pumpar ur och när det kommer klar röd olja igen så stänger man av och fyller i resterande. Kommer inte ihåg tillvägagångssättet till punkt o pricka men ungefär så gör man. Finns det något liknande sätt att göra på Cherokeen? Tråget måste ju bort i vilket fall för att byta filtret men då får jag ju inte ur all gammal olja. Har en 12V oljepump om det skulle underlätta ngt moment. Kontrolleras nivån som vanligt med motorn igång och växelväljaren i läge P?

3. Har fått instruktioner för ramlagertätningen men är det något bra att tänka på som man kommit på av erfarenhet? Vad brukar ni använda för att få ur/i ovandelen av tätningen?

4. Oljan i fördelningslådan hur byts den? 242 låda.

cherokeex2
Veteran

Inlägg av cherokeex2 » fre feb 20, 2009 18:55

1. I 4.0an så går där i nästan 6 liter i motorn och till pluggen är det en vanlig kopparbricka som packning.

2. Kolla om det finns en oljeplugg på oljetråget till växellådan det sitter en plugg där på min iaf.

3. Edit: http://www.go.jeep-xj.info/HowtoRearMain.htm där är en länk som visar hur man gör men jag har inte gjort det på min.

4. Där sitter 2 st pluggar på baksidan av fördelningslådan (mot bakaxlen)
den undre lossar du när du ska ha ut oljan och den övre är påfyllningshålet. Spänn den undre pluggen och fyll på med ny olja upp till påfyllningshålet, det ska vara samma olja som du har i växellådan.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » fre feb 20, 2009 21:19

I min 4L 6:a sitter det en vulkad gummipackning i urtappningspluggen.

/Thomas

Hasse
OffroadGeek

Inlägg av Hasse » lör feb 21, 2009 18:45

thomasv skrev:I min 4L 6:a sitter det en vulkad gummipackning i urtappningspluggen.

/Thomas
I bakaxeln sitter det en sådan ja

Skriv svar