4 Wheel Drive....

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Re: första frågan..

Inlägg av mattebigge » sön mar 08, 2009 14:50

Ackeblack skrev:Ja, jag undrar fortfarande varför det ska vara dyrare att ta en längre prenumeration än en kort........
Kanhända dom subventionerar en kort prenumeration, för att man ska lockas att testa en tidning, sen om man gillar den och vill prenumerera så blir det ordinarie pris..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Ackeblack
Forumräv

Puuh!

Inlägg av Ackeblack » sön mar 08, 2009 20:37

Ja, jag skulle hellre se erbjudandet i form av 9 nr + 2 nr gratis istället för det fåniga verktyget.... Kanske vore ett bra alternativ...
Sen ska dom väl se till att komma ihåg att folk faktiskt kan räkna också??
/ Ivarsson
Ä dä 4hjulsdrivet ä dä ok!

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Puuh!

Inlägg av mattebigge » sön mar 08, 2009 20:42

Ackeblack skrev:Ja, jag skulle hellre se erbjudandet i form av 9 nr + 2 nr gratis istället för det fåniga verktyget.... Kanske vore ett bra alternativ...
Sen ska dom väl se till att komma ihåg att folk faktiskt kan räkna också??
/ Ivarsson
kontakta red, dom är nog inte omöjliga!!
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

bureå
Rutinerad

Inlägg av bureå » sön mar 08, 2009 21:19

niva_mats skrev:FÖr egen del så har 4 WD premunartionen lagts på hyllan i väntan på en förbättring...
Förklaringen som jag fick (i annan forumtråd) var att första halvan av tidningen är den som betalar hela tidningen. Såna som tex jag köper annonsplats där för några tusen ibland när de ringer och frågar om man vill vara med och synas.
Andra halvan- byggreportage och träffar mm, upp till alla byggare och entusiaster att skicka in material som gör tidningen!

Efter den förklaringen snackade jag med en fotograf, och vi hjälptes åt med två reportage- Nu senast Orangea offroden och "Hitta rätt i Lappland" i förra numret.

Det är rätt så kul att man kan påverka läget när man vill ha en förbättring!

Teo
Hemmastadd

Inlägg av Teo » mån mar 16, 2009 22:46

När Jag var liten så var det monstertruckar med osmakligt airbrushade kvinnor på flaksidorna i 4 wheel drive. Det var tider det.

Nu är det bara snack om vår inverkan på miljön och reportage om någons folka transporter som har fått skuffen inredd av ägaren som är värmepumsinstallatör. Något som värmepumpsbranchfolket inte ens bryr sig om att läsa.

:x

Coppertail
Hemmastadd

Inlägg av Coppertail » mån mar 16, 2009 22:52

Teo skrev:När Jag var liten,,,
SH, TEO?

:rock:
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

Teo
Hemmastadd

Inlägg av Teo » mån mar 16, 2009 23:24

Coppertail skrev:
Teo skrev:När Jag var liten,,,
SH, TEO?

:rock:
U bet! :urk:

Coppertail
Hemmastadd

Inlägg av Coppertail » tis mar 17, 2009 0:33

Då får man som artigast hälsa välkommen.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » tis mar 17, 2009 7:55

Hej. Kul att bladet hamnat på tapeten igen. Vad gäller prenumerationserbjudanden är det marknadsavdelningens avdelning – så att säga. Dock är jag nog lite skyldig till själva verktyget som var ett av förslagen. Det andra vill ni nog inte veta.

Det hade naturligtvis varit kul att bara testa riktiga terrängbilar. Matematiken är dock lätt – det finns inte tillräckligt många för att täcka antalet nummer. Alltså får det bli "softroaders". Flexa och testa dem i terräng må kanske se märkligt ut, men varför inte? Fabrikanterna brukar ofta stolt berätta att det är gjorda för terräng. Verkligheten är oftast dock en annan ...

"Frontera" är ganska rätt ute. Det är många som handlar en tidning "när man själv är med". I dagsläget verkar det dock bli svårare och svårare. Det blir nämligen allt färre försäljningställen, särskilt ute på landsbygden.

Hobbyn ligger mig varmt om hjärtat – det var ju så det en gång började för mig. Därför är det fortfarande ganska lätt att kliva upp i ottan en lördag för att köra 30-40 mil för att bevaka en tävling eller träff och sedan köra hem igen. Tyvärr kan inte alla vara med på bild i reportaget, men jag gör så gott jag kan. Förhoppningsvis är det trevlig läsning också.

Tekniktips är inte heller lätt alla gånger, för vilken nivå ska vi lägga oss på. Bygga fördelningslådor? Tja, jag tror att de flesta som är intresserade av det också vet hur man gör. Byta torkarblad? Det finns andra tidningar med dubbelnamn för sådant.

Just nu funderas det snarare på att eventuellt dra igång ett nytt byggprojekt. Inte modell Willy, utan mera ... annorlunda och skitiga fingrar. Det som talar emot är tiden, men vi får se.

Må gott så länge
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Teo
Hemmastadd

Inlägg av Teo » tis mar 17, 2009 9:27

Coppertail skrev:Då får man som artigast hälsa välkommen.
He får tacka!

BorkJonas
Guru

Inlägg av BorkJonas » tis mar 17, 2009 9:51

Micke valp skrev:Hej. Kul att bladet hamnat på tapeten igen. Vad gäller prenumerationserbjudanden är det marknadsavdelningens avdelning – så att säga. Dock är jag nog lite skyldig till själva verktyget som var ett av förslagen. Det andra vill ni nog inte veta.

Det hade naturligtvis varit kul att bara testa riktiga terrängbilar. Matematiken är dock lätt – det finns inte tillräckligt många för att täcka antalet nummer. Alltså får det bli "softroaders". Flexa och testa dem i terräng må kanske se märkligt ut, men varför inte? Fabrikanterna brukar ofta stolt berätta att det är gjorda för terräng. Verkligheten är oftast dock en annan ...

"Frontera" är ganska rätt ute. Det är många som handlar en tidning "när man själv är med". I dagsläget verkar det dock bli svårare och svårare. Det blir nämligen allt färre försäljningställen, särskilt ute på landsbygden.

Hobbyn ligger mig varmt om hjärtat – det var ju så det en gång började för mig. Därför är det fortfarande ganska lätt att kliva upp i ottan en lördag för att köra 30-40 mil för att bevaka en tävling eller träff och sedan köra hem igen. Tyvärr kan inte alla vara med på bild i reportaget, men jag gör så gott jag kan. Förhoppningsvis är det trevlig läsning också.

Tekniktips är inte heller lätt alla gånger, för vilken nivå ska vi lägga oss på. Bygga fördelningslådor? Tja, jag tror att de flesta som är intresserade av det också vet hur man gör. Byta torkarblad? Det finns andra tidningar med dubbelnamn för sådant.

Just nu funderas det snarare på att eventuellt dra igång ett nytt byggprojekt. Inte modell Willy, utan mera ... annorlunda och skitiga fingrar. Det som talar emot är tiden, men vi får se.

Må gott så länge
Keep up the good work Micke!
Jag tycker också det finns en del dötråkigt i tidningen, men man får ju se till det som är bra istället! Dessutom finns det ju en utmärkt klubbsida, där vi själva kan vara med och utforma innehållet! Bl.a. genom att skicka in bilder, men även genom att skriva om sådant som komma skall! Den sidan plus "Info från SBF" borde väl alla offroaders läsa....tycker jag då!
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden

Ninetoes
Beroende

Inlägg av Ninetoes » tis mar 17, 2009 17:52

Jag tycker att "terrängprofilen" i senaste numret var bra. (bilderna med frigångsvinklarna alltså. ) Roligt att kunna jämföra olika bilar med varandra. Särskilt när det gällde Porschen...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.

O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

sos
Veteran

Re: första frågan..

Inlägg av sos » ons mar 18, 2009 6:50

Ackeblack skrev:Ja, jag undrar fortfarande varför det ska vara dyrare att ta en längre prenumeration än en kort........
Nu har jag också blivit nyfiken... varför?
Råkade ut för en sak vid jul... tog en prenumeration på snowmobile som julklapp och det var erbjudande och sådant... betalade direkt på deras web via "secure-banklänk" betalt och klart -gick bra... sedan kommer ett inbetalningskort i början Januari? kollade på banken -jahapp inga pengar dragna då har det väl klickat... så jag betalar väl i slutet på månaden ihop med övrigt då den skulle betalas innan 31/1 efter ytterligare en vecka kommer nytt inbetalningskort med en högre summa på!!! vad fan jag ringer till tidningen... du har glömt betala så det är en påminelse -nähäpp du, jag ser ju datum på föregående... då börjar det knorras i andra änden luren... vi har höjt priset i efterhand... tidningsmoms... bla bla jag hävdar att vi ingåt ett avtal och till ett pris... vad göra? kräva tillbaka julklappen = skita i prenumerationen... nix -jag betalade MEN jag tecknar inga fler prenumerationer av den tidningen.

observer
Hemmastadd

Inget nytt under solen

Inlägg av observer » ons mar 18, 2009 18:57

Det är lattjo att denna fråga dyker upp med jämna mellanrum och lika kul är det att frågeställningar, synpunkter, tongångar - och svar - är de samma varje gång. På Peter Öjerskogs tid fördes dock inte debatten via forum på nätet, eftersom det inte fanns några. Jag hann uppleva cirka fem svängar (de flesta med samma initiativtagare, skumt nog) och nu verkar det vara Micke Valp som för försvarstraditionen vidare. Jag har iofs inte med det att göra längre, men efter ett dussin år (och varande den jag nu en gång är) känner jag att jag måste lägga mig i debatten.
Hur många hobbyverksamheter av svensk offroads storlek tror ni har en egen tidning? Ni cirka 2.000 aktiva har en halv - dessutom en tidning av mycket hög teknisk kvalitet. Vi snackar faktiskt magazine. Mer än 200 sidor varje år är dedikerade er hobby och handlar om er verksamhet. På tio år skulle man kunna säga att var och en av er aktiva fått en helsida. Hur många affärsdrivande förlag (det finns iofs inga andra) tror ni är redo att satsa i den nivån? Det är bara att räkna direkt konkurrerande titlar (med samma uthållighet). Svensk offroad har ett unikt språkrör och det faktum att tidningen till hälften handlar om saker "av mindre allmänintresse" - saker som genererar långt mer än hälften av tidningens köpare gör att Fabas har "råd" att bevaka er hobby och på så sätt göra den känd för en bredare allmänhet. Men visst - om var och en slutar köpa tidningen eftersom den inte till 100 % handlar om just var och ens särintresse, så har ni snart ingen tidning alls. Visst är det snabbare och inte lika "dyyyrt" att leva via nätforum, men vem i h-e utanför hobbyn tror ni tittar in här? Var glada att Valp och kompani lägger varannan helg ute i skog och mark. Det finns faktiskt bara ett sätt att visa sin uppskattning för detta jobb (som företrädesvis utförs på obetald övertid).
Detta är min högst personliga åsikt (sedd utifrån, som en Observer ska se på saker och ting). Har förvisso haft samma uppfattning i alla år, men tvingades i min tidigare roll att uttrycka mig mer diplomatiskt.
Thomas
- som numera anser att 1,47:1 räcker för att få kallas lågväxel.

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » ons mar 18, 2009 20:15

Väldigt bra skrivet Thomas! :tumbup:

Jag tycker att det är en bra tidning. Man köper den o bläddrar igenom, Brukar alltid vara minst en artikel (oftast flera) som är värd det som tidningen kostar.

Så till er övriga: sluta gnäll så förbannat! Köp ridsport istället då om nu 4Wheel drive är så dålig.

Eller kanske Traktor power??
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Skriv svar