4 Wheel Drive....

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor mar 26, 2009 14:20

En annan sak hörru Micke.
Skulle ni inte kunna sätta någon prao på att sammanställa alla tester(finns redan), köpguider(finns redan) samt moddningar och reptips i en liten bilaga som prenumeranterna skulle få som bonus/julklapp vid årsskiftet. Men gärna parkeringssnurran också - den slits nämligen lite när den används som isskrapa.
Å du - tack för alla intressanta reportage, men inte för ATV/QUAD-artiklarna. Låt dom vara i den egna nystartade tidningen.

Tycker jag. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Bertilson
Veteran

Inlägg av Bertilson » tor mar 26, 2009 18:10

Jag tycker att ATV-artiklarna skall vara med.

Är intressant att läsa om lite ibland, och man slipper att köpa ytterligare en tidning.
Har en liten dipp i offroad intresset just nu, bilen är såld och besöken här ganska sporadiska.

Behöver ni så tag i mig så nås jag på per@fotat.nu och/eller 0709-863982

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tor mar 26, 2009 19:02

Jag tycker också ATV kan hålla sig i en annan tidning, typ MC-blaska. Däremot ser jag att det blir fler militärfordon i 4Wheel Drive... de hade ju det ett tag men det försvann.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

IsuzuDiesel
Beroende

Inlägg av IsuzuDiesel » tor mar 26, 2009 19:39

ATV ska då inte in i nån mc-blaska, finns inga likheter förutom styret :roll:

Retar mig på alla rapporter i tidningarna om dödsfall i samband med mc-olycka när det sen visar sig vara just ATV. Vi motorcyklister får redan tillräckligt med negativ uppmärksamhet i media helt på egen hand, behöver ingen hjälp från "hojar" med stödhjul...

ATV har ju egen tidning nu och det tycker jag är bra :tumbup:

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tor mar 26, 2009 20:08

Jasså det finns en egen ATV-tidning? Hade jag ingen aaaaaaning om. Ja va ska då ATV i 4-Wheel drive att göra? Inget tycker jag.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor mar 26, 2009 22:41

Tidningen för MC med stödhjul heter ATV-QUAD.
www.atv-quad.se.
Jag prenumererar på den för andra året.
Bl a Peter Öjerskog har plåtat och skriver under bilden:Tim Andersson tar rygg på morfar Bengt Söderlund i en Suzuki-jeep.
På sid 40 i # 1 2009 står: Land Rover är Europas mest betydande tillverkare av Jeepar.
Som MC-tidning har jag Allt om MC.

Micke valp
Beroende

Inlägg av Micke valp » fre mar 27, 2009 7:04

Oj, den här tråden drar all världens väg. @ Wältmeister, isskrapan har sina för- och nackdelar. Även min har tappat visaren. Ska kolla hur det står till på lagret och vad man kan göra för prenumeranterna.
Hur det står till på PRAO-sidan vet jag inte. Kanske ränner det runt någon liten ... Men känns det vettigt att samla ihop alla guider och tekniktips – som står uppradade i tidningen? Däremot alla dueller och tester kanske kan vara en idé.

Jag gillar att det kommit in ATV i tidningen. De syns en hel del ute på träffarna och många har förädlat dem något rent otroligt.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.

Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre mar 27, 2009 8:16

Wältmeister den tjatige fortsätter.
Har i flera trådar, både på detta och andra forum, sett frågor om hur man t ex monterar Lock Right &/lr ARB-spärrar m flera offroadangelägna saker.
Omdrevning fördelningslåda, byte kamrem etc.
OK, alla gamla rävar på forumet tycker det här är elementärt, men inte alla tror jag.
Du Micke har ju gjort det mesta av detta och beskrivit det bra med fina bilder i 4 WHEEL DRIVE.

Allt det här finns på nätet, riktigt, men alla behärskar inte främmande språk. Speciellt inte det fikonspråk som förekommer på en del forum.

Det gäller att ta hand om de nya entusiasterna som är ute för första gången med pappas eller egen Kuga/Tiguan/RAV 4 m fl liknande bilar.

Det kanske är de som får blodad tand och köper en YJ/TJ/SJ/JX eller liknande och börjar modda.

Dom här ska vi ta hand om och informera om att det finns en aldeles utmärkt tidning som ägnar sig åt oss/dom. Vare sig vi är ute i spenaten eller mest drömmer i tidningarna.

För säga vad man vill, men ingenting kan ersätta en god papperstidning.

Härutöver har jag en mycket miljömedveten HSB som följaktligen tar tåget till huvudstaden och då passerar, tror jag, Pressbyrån på Centralstationen. Hon brukar begåva mig med utländska Offroad tidningar. Det blir ofta brittiska tidningar och då handlar det mest om L R.

Tycker jag. :tumbup:

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » fre mar 27, 2009 12:47

Jag ska inte tjata längre om ATV... det blir ju OT då. Jag vill dock bara påpeka en sak, jag har varit på träffar där ATV också deltagit och jag tycker det känns olustigt när dessa dundrar fram i betydligt högre hastighet än vad en terrängbil gör. Senast var det i Vånga utanför Kristianstad, där körde dessa ATV full rulle upp för sandbackarna, en förare klarade inte av att hålla sin ATV så den rullade okontollerat ner för en sluttning och höll på att landa min min kompis Wrangler...

Nä ATV kan gott ha sina egna "okontrollerade" träffar...If U get my point?

Frontera
Guru

Inlägg av Frontera » fre mar 27, 2009 14:20

Sdkfz251 skrev:Jag ska inte tjata längre om ATV... det blir ju OT då. Jag vill dock bara påpeka en sak, jag har varit på träffar där ATV också deltagit och jag tycker det känns olustigt när dessa dundrar fram i betydligt högre hastighet än vad en terrängbil gör. Senast var det i Vånga utanför Kristianstad, där körde dessa ATV full rulle upp för sandbackarna, en förare klarade inte av att hålla sin ATV så den rullade okontollerat ner för en sluttning och höll på att landa min min kompis Wrangler...

Nä ATV kan gott ha sina egna "okontrollerade" träffar...If U get my point?

Jag håller med dom(vissa) kör som galningar.
Verkar ibland som om dom har hastighetstävlingar

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre mar 27, 2009 17:07

Mycket mycket bra att fler än jag har samma åsikt.
Neej dela på bilar och ATV:n.
Jag har sagt det till flera arrangörer, bl a Peter Öjerskog.
Flera incidenter när man behöver winscha och tvingas dra vajern över vägen.
Dessutom förstör dom naturen genom att inte hålla sig till spåren.

Men sen måste jag i ärlighetens namn runda av med att säga att majoriteten av ATV-åkarna sköter sig och anpassar sig och visar hänsyn.
Men tyvärr inte rötäggen som förstör för de andra ATV:erna.

Skriv svar