carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 0:10

Hej. Är ny på forumet, som ni ser med signaturen carl_hannes (Eftersom jag heter Carl och Hannes :wink: ). Farsan finns redan på forumet sedan tidigare med sign carl_jonny.

Har skaffat ett renoveringsobjekt (eller snarare ett lik), en Sukka Sj413 som ska renoveras och bli a-traktor. Planeringen av tiden för att bygga är ca 15 månader.

Det första som kommer att hända är att jag kommer att laga rost på utsidan och rost finns det riktigt gott om. Sedan karosserilyft och lagning av rost i golv och undersida. Vad som sedan kommer jag att tala om efter hand.

Så här är liket från sidan

Bild

Dagens jobb har bestått av att ta bort höger framskärm och att börja med att rostlaga torpeden på den sidan. Här en närmare bild på skärmen som är minst sagt rutten

Bild

Det borde vara spöstraff på att skruva fast karosseridelar med fingängad skruv som dessutom har skallar för stjärnmejsel. Suck :cry:

Farsan och jag hjälptes åt att skrälla loss skruvarna.

Bild

Här är ramlet bortataget iallafall.

Såvidare fräsch var ju inte torpeden. När man började knacka lite insåg jag att den är dåligt ända ned till där golvet är på insidan.

Bild

Så det var mycket sämre än det ser ut på den här närbilden. Måste också spola av den med högtryck när det blir lite varmare. När den tinade av i garaget började det lukta koskit av den :cussing:

Bild

Jag hann också skära bort lite dålig plåt. Gjorde också några pappmallar till plåten som ska dit. Hann också skära till lite plåt och sy dit med miggen.

Det är så skittråkigt att slipa svets så därför klänns det bäst att göra det vart efter. Är en mardröm att slipa alla svetsar efter man svetsat alltihop.

Bild

Tja, här är jag då. Känner mig lite nöjd efter 6 timmars arbete i verkstan. Får se om jag får tid att göra något imorgon. Man måste ju träna och plugga också.

Ska försöka fota varje gång jag gör något i verkstan.

Ha det! :naughty:

Hannes
Senast redigerad av carl_hannes den sön mar 29, 2009 19:49, redigerad totalt 4 gång.

Terrängtotte
Forumräv
Inlägg: 978
Blev medlem: sön jul 13, 2008 22:29
Ort: Gnosjö

Inlägg av Terrängtotte » sön mar 29, 2009 0:15

jävlar va rostig den va! :shock:

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 0:19

Jo den är rostig. Men plåt är billigt och jag har gott om tid till jag fyller 16 år (15 månader)

Suzuki mannen
Forumräv
Inlägg: 609
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:19
Ort: Tingsryd

Inlägg av Suzuki mannen » sön mar 29, 2009 1:49

har en högerskärm till din zuka som du inte beöver laga på bara att smäka dit å lite kanske färg 200 kr skall du få den för !!!
Team shit happen´s
Man löser allt med vilja och mycke gas.
" vi gasar tills det rasar "

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 9:59

Oj, det var ett bra erbjudande (tack). Måste kolla om jag har råd just nu. Undrar vad frakten skulle kosta . Får jag kolla och fundera lite om det är funkar just nu?

jimmyskrot
Veteran
Inlägg: 1887
Blev medlem: sön aug 26, 2007 18:45
Ort: borås

Inlägg av jimmyskrot » sön mar 29, 2009 10:11

varför inte skrot den du har å hita en bättre å lägga tiden på ?????

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 10:34

Det verkar finnas gott om suzuki sj och samurai söder ut. Här uppe är de inte så vanliga. När de finns kostar de en peng.

Den här sukkan har inte kostat just något. Det finns plåt, svets och rätt gott om tid. Man lär ju sig också något.

Farsans 410:a var inte bättre när han börja med den. Ni har ju sett den. Är riktigt riktigt fräsch.

Är lite sport att börja med något lika dåligt som han gjorde och slå honom i att bygga snygg sukka. :D

Dags att sticka till gymmet och träna en par timmar.

Ha det :naughty:

Hannes

Ullabelladjupdykare
Rutinerad
Inlägg: 361
Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
Ort: Löddeköpinge

Helrätt.....

Inlägg av Ullabelladjupdykare » sön mar 29, 2009 10:48

carl_hannes skrev:Det verkar finnas gott om suzuki sj och samurai söder ut. Här uppe är de inte så vanliga. När de finns kostar de en peng.

Den här sukkan har inte kostat just något. Det finns plåt, svets och rätt gott om tid. Man lär ju sig också något.

Farsans 410:a var inte bättre när han börja med den. Ni har ju sett den. Är riktigt riktigt fräsch.

Är lite sport att börja med något lika dåligt som han gjorde och slå honom i att bygga snygg sukka. :D

Dags att sticka till gymmet och träna en par timmar.

Ha det :naughty:

Hannes
Helt rätt tycker jag... har man lite knapert med slantar e det bara o arbeta för sin sak...

Bara att spotta sig i nävarna o köra så det ryker...

Ska bli kul o följa återuppbyggnaden...

Mvh

Suzuki mannen
Forumräv
Inlägg: 609
Blev medlem: ons jan 07, 2009 21:19
Ort: Tingsryd

Inlägg av Suzuki mannen » sön mar 29, 2009 13:15

carl_hannes skrev:Det verkar finnas gott om suzuki sj och samurai söder ut. Här uppe är de inte så vanliga. När de finns kostar de en peng.

Den här sukkan har inte kostat just något. Det finns plåt, svets och rätt gott om tid. Man lär ju sig också något.

Farsans 410:a var inte bättre när han börja med den. Ni har ju sett den. Är riktigt riktigt fräsch.

Är lite sport att börja med något lika dåligt som han gjorde och slå honom i att bygga snygg sukka. :D

Dags att sticka till gymmet och träna en par timmar.

Ha det :naughty:

Hannes

STÅ PÅ DIG !!!! Tycker du gör helt rätt !!!!Sen har du en bil att vara stålt över SOM DU BYGGT från grunden !! bästa sättet att lära sig på !!!!
ang skärmen .Frakt går att fixa genom bussgods är inte jätte dyrt ... den ligger här tills någon kan tänkas ta den !!
Team shit happen´s
Man löser allt med vilja och mycke gas.
" vi gasar tills det rasar "

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 15:25

Det blev lite i verkstan efter gymmet.

Sydde klart de plåtar jag fixade igår till torpeden så det blev klart iallafall. Slipade också klart svetsarna. Drog på CRC Zink på in och utsidan.

Har bestämt mig för att hellre ta bort för mycket gammal plåt än för lite. Att hellre byta ut större plåtytor än att lappa. Är trött på att ta bort för lite och hela tiden bränna hål i den gamla plåten för att man varit för snål. Svetsar all plåt kant i kant.

Blir nog inget nu förrän nästa helg. Har mycket att göra i skolan nu.

Bild

Ha det! :naughty:

Hannes
Senast redigerad av carl_hannes den sön mar 29, 2009 19:47, redigerad totalt 1 gånger.

carl_jonny
Hemmastadd
Inlägg: 131
Blev medlem: lör jul 19, 2008 9:09
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_jonny » sön mar 29, 2009 17:17

carl_hannes skrev:Farsans 410:a var inte bättre när han börja med den. Ni har ju sett den. Är riktigt riktigt fräsch.

Är lite sport att börja med något lika dåligt som han gjorde och slå honom i att bygga snygg sukka. :D
Jaha, så det har blivit någon form av tävling då, hm... :pop:

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » sön mar 29, 2009 19:42

Ett litet tips:

[img]bildlänk[/img]

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » sön mar 29, 2009 19:58

Tack henke_99! Har fixat.

carl_hannes
Hemmastadd
Inlägg: 220
Blev medlem: lör mar 28, 2009 23:24
Ort: Bollnäs

Inlägg av carl_hannes » mån mar 30, 2009 19:32

Ska testa att laga högerskärmen (eller egentligen bygga en skärm :roll: ). Hoppas att ditt fina erbjudande står kvar Suzukimannen ifall det misslyckas totalt.

Slutade i skolan före tre idag så det blev lite i verkstan då. Nu blir det inget mer idag för måste plugga matte.

Bild

Började att svetsa i lite längst fram på skärmen. Var lite pilligt där inne runt stråkastarmaskeringen.

Bild

Gjorde en mall i papp efter högerskärmen på farsans 410:a för hörnet. Det nedre delen under den tror jag blir bäst att sätta dit efter den stora sidplåten så man ser var man hamnar.

Bild

Bytte ut en del av den nedre plåten där skärmkanten börjar fram. Svetsade från undersidan så det blev inte så snyggt från översidan då. Får duga ändå.

Hann byta ut och svetsa hälften av den inre skärmkanten (det syns väl på fotot hur långt). Lite trickigt för det svänger åt alla håll plus att det är en vikt kant innåt under den. Måste fixas hela vägen för den är slut.

Ha det! :naughty:

Hannes

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » mån mar 30, 2009 20:08

FAN grabben!!!!!
Du är riktigt duktig med svetsen...

Sådant gillar vi....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Skriv svar