Piratebay??

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Marcus-84
OffroadGeek

Piratebay??

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 01, 2009 18:45

Är det olagligt att tanka därifrån nu?
Går det att sätta dit folk som tankar därifrån nu?
Åkte Piratebay dit i rätten?
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

Wild_Devil
Guru

beror på

Inlägg av Wild_Devil » ons apr 01, 2009 18:48

Beror väl på vad du tankar för nåt....
Du klara dig nog utan risk (inga som jagar porrnerladdare! ;-))
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Malle
Veteran

Inlägg av Malle » ons apr 01, 2009 18:53

Att ladda ner upphovsskyddat var faktiskt olagligt redan tidigare. att ladda ner ex. offroadfilmerna som jag filmat och lagt upp där är helt lagligt...faktum är att jag uppmuntrar det, trots att ingen bryr sig om att seeda efteråt :? Pirate är ju i sig inte olagligt anser jag.
Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons apr 01, 2009 18:57

Hallå.... jag seedar alltid.... :D

Men kanske inte så länge då jag hatar att ha en massa skravs på skärmen...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 01, 2009 19:13

Haha, wild_devil! :twisted:

Jag tucker inte heller att det kan vara olagligt att tanka från Piratebay, det är ju ingenting man tankar hem. Det är ju när det kommit fram som det blir nåt. :D
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons apr 01, 2009 19:25

I sig är det inte olagligt att ta hem torrenten....

Däremot så är det olgligt att använda den för att hämta hem upphovsrättsskyddat matrial med den...

Det som Ipredlagen gör är att den som äger upphovsrättasinnehavaren eller dennes representant har rätt att leta reda på Ip-nr till den dator som sprider eller laddar ner detta..
Sen kan dom gå till Domstol för att få ett beslut om att operatören skall lämna ut namn och adress till den som står reggad på abbonemanget...
När dom väl har det så kan dom varna, skicka faktura, dra det till domstol som ett civilrättsligt mål.

I Danmark som har en liknande lagstiftning så har det varit besvärligt att fastställa vem som skall betala för nedladdningen.
Då det varit många som använt datorn, man har kört i ett öppet trådlöst nätverk..

Jag skaffade faktist en trådlös router idag för just sådant.. Hehe..
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Marcus-84
OffroadGeek

Inlägg av Marcus-84 » ons apr 01, 2009 19:31

Jaha, så då är det ju olagligt iaf... Men porr är det ju lugnt att tanka! ;) :lol:

Jag gillar iaf att köpa filmer, hellre det än att tanka. Roligare att ha en köpt. Men musik är det bättre att tanka hem, då får man ju den musik jag vill ha. Varför köpa en skiva för att sedan bara tycka 2st låtar är bra, vad gör jag med resten av låtarna då?! Inte fan köper eller tankar jag hem skitlåtar! Skulle vara bättre att plocka ihop en egen skiva på nätet å betala per låt. Då skille jag köpa musik! :D
Mina fordon:
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314

CmoR
Användare

Inlägg av CmoR » ons apr 01, 2009 19:32

niva_mats skrev:I sig är det inte olagligt att ta hem torrenten....

Däremot så är det olgligt att använda den för att hämta hem upphovsrättsskyddat matrial med den...

Det som Ipredlagen gör är att den som äger upphovsrättasinnehavaren eller dennes representant har rätt att leta reda på Ip-nr till den dator som sprider eller laddar ner detta..
Sen kan dom gå till Domstol för att få ett beslut om att operatören skall lämna ut namn och adress till den som står reggad på abbonemanget...
När dom väl har det så kan dom varna, skicka faktura, dra det till domstol som ett civilrättsligt mål.

I Danmark som har en liknande lagstiftning så har det varit besvärligt att fastställa vem som skall betala för nedladdningen.
Då det varit många som använt datorn, man har kört i ett öppet trådlöst nätverk..

Jag skaffade faktist en trådlös router idag för just sådant.. Hehe..
Men det är väl fortfarande ägaren på internet abonnemanget som åker dit ?

Är man lite skraj så kan man ju alltid hoppa med på Oneswarm. Jag kommer nog söka mig dit om ett tag när de fixat lite buggar och liknande.

Men några vita veckor har ingen dött av ;) Köpte en skiva idag också :D

niva_mats
4x4xnerd

Inlägg av niva_mats » ons apr 01, 2009 19:36

Det är inte provat i domstol ännu..

Men teoretiskt sett så är det användaren som begår det evtuella brottet...
Den som har abonemanget kan ju faktikst vara helt oskyldig...
viewtopic.php?t=14499

Seb
Hemmastadd

Inlägg av Seb » ons apr 01, 2009 20:50

niva_mats skrev:Hallå.... jag seedar alltid.... :D

Men kanske inte så länge då jag hatar att ha en massa skravs på skärmen...
Du kan ju testa minimera fönstret då när du seedar så märker du ju inte ens av det.

pjocke
Veteran

Inlägg av pjocke » ons apr 01, 2009 22:44

Som Malle skriver ovan har det "alltid" varit olagligt att ladda ner och sprida upphovsrättsligt skyddat material utan upphovsrättsmannens tillåtelse. Det som tvistats om i den så kallade TPB-rättegången hade ingenting med huruvida själva nerladdandet var olagligt eller inte att göra, utan avhandlade endast frågan om huruvida The Pirate Bay som tjänst är olaglig. Det du antagligen hört talas om är IPRED, vilket är ett EU-direktiv som gör det lättare för upphovsrättsinnehavare att identifiera personer som spridit deras verk utan tillåtelse, och där med driva ett civilmål mot dem. Det räcker numera att upphovsrättsmannen kan framvisa "skäliga bevis" framför en domstol för att de ska kunna begära ut information om abonnenten bakom en IP-adress som misstänks ha använts för att sprida upphovsrättsligt skyddat material.

sos
Veteran

Inlägg av sos » tor apr 02, 2009 6:54

Vem har bevisbördan tycker jag är intressant... om de fått min IP adress och skickar krav så kan jag slänga det i sopkorgen om jag har trådlös router?

Vid "vanliga" brott så blir jag arresterad eller kallad till förhör/domstol och det är i slutändan upp till åklagaren att bevisa min skuld...

IPRED? - jag måste bevisa att jag är oskyldig? = jag är skyldig tills JAG bevisat motsatsen? drivs det som civilmål? dvs utan åklagare och enbart advokater = svindyrt... bästa advokaten vinner = jag kan räkna med att förlora... oavsett om jag vinner så kan jag räkna med att jag blir utfattig...

Det finns, fanns? ju en praxis förr att man INTE fick stifta lagar som inte gick att följa upp... få någon fälld för... med tanke på det så låter det som husransakan för att se om det finns trådlös router och beslagta datorer... dvs med enbart IP adress och spår hos internet leverantören att fil med olagligt innehåll passerat så blir min dörr insparkad och huset vänt upp och ned kl 03:00 en vacker söndags morgon... annars kan de ju inte bevisa något OM normala lagar gäller = jag är oskyldig tills motsatsen bevisad...

Nu vet jag att detta är/blir moraliskt bak och fram eftersom det alltid varit förbjudet att ladda hem material och hela mitt inlägg lutar tyvärr åt/kan tolkas som att jag försöker hitta ett "kryphål" för att fortsätta olaglig verksamhet... vilket inte är syftet... men tyvärr blir det lätt så i detta komplicerade ämne, jag uppmanar givetvis inte till olagligheter (laddar inte själv ner något upphovsrättsskyddat... men det finns ju ungdomar i huset)... tekniken är tyvärr komplicerad... en nyinköpt trådlös router är "öppen" och jag tror att många inte vet hur man "stänger" den... för inte så länge sedan så gjordes en undersökning och det var väl 8 av 10 routers som var "öppna"... dvs i större stad så var det bara att plocka fram laptopen:n på gatan och börja surfa (fanns hur många öppna anslutningspunkter som helst)... OM inte tekniken "by default" skyddar oskyldiga så MÅSTE rättssäkerhet råda -man skall ju inte straffas för att man är "teknikidiot" eller inte vill läsa 50 sidor engelsk manual bara för att chatta eller e-posta... oskyldig till motsatsen bevisats och man får inte skicka kravbrev eller göra husundersökningar utan att ha mer på fötterna än en IP adress... normala lagar måste ju råda!!!

Man skall inte måla f*n på väggen men nog liknar det hela det första kryptaget/steget mot en Polis-stat... var det inte MAO som sa att även en tusenmila marsch startar med ett steg ... hur litet det sedan än må vara... vi kanske just har tagit det första lilla steget... och andra sidan kanske en hel del steg redan tagits efter 9/11 - men varför bry sig... historiskt sett har ju en stat aldrig gett sig på sina egna oskyldiga medborgare
Senast redigerad av sos den tor apr 02, 2009 15:43, redigerad totalt 5 gång.

LEIF #3183
Användare

Inlägg av LEIF #3183 » tor apr 02, 2009 9:22

"Och det argumenteras, argumenteras och argumenteras. Stora, tunga, läbbiga ord: 'totalitärt', 'diktatur', 'förföljelse', 'övergrepp'. Fast alla vet vad det egentligen handlar om: Det är bekvämare och billigare att snatta än att betala. "
(Johan Akelius - Aftonbladet)

Fast när det gäller musik spelar det väl inte så stor roll längre med olaglig nedladdning när det finns Spotify som är både gratis och lagligt...
Land Rover DiscoveryII V8 "Moderskeppet"
Land Rover S2 swb "Plutten"

Zuki
Rutinerad

Inlägg av Zuki » fre apr 03, 2009 7:52

spotify är bra, tyvärr har dom inte all musik med alla artister jag lyssnar på :(

LEIF #3183
Användare

Inlägg av LEIF #3183 » fre apr 03, 2009 12:24

Jag har också upptäckt att massor saknas :( men själva grejen är bra tycker jag. :)
Land Rover DiscoveryII V8 "Moderskeppet"
Land Rover S2 swb "Plutten"

Skriv svar