Nu är jag också en Jeeper.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

HRC
Rutinerad

Nu är jag också en Jeeper.

Inlägg av HRC » tor apr 02, 2009 22:26

Tänk att det skulle ta 20 år med körkort innan jag skaffade rätt sorts bil. :evil:

Jag har alltid avfärdat amerikanska bilar som omoderna och törstiga med dålig kvalitet, usel komfort/väghållning och uråldrig teknik. Det må vara sant men det spelar ingen roll, jag älskar min nya Cherokee!

Har länge funderat på att köpa något billigt höghjuligt att åka på terrängträffar med men det har inte blivit av, som med allt annat. Men så hittade jag häromdagen en Cherokee Sport -99 i toppskick. 242-lådan (PT/FT 4wd), limited slip-diff, 4l-motorn och A/C. Det räcker bra för mig. Priset var ungefär hälften jmfrt med andra likadana bilar på nätet. Alltså ungefär som en VW Golf från början av 90-talet.

Det kan inte gärna finnas någon annan bilmodell där man får så mycket för pengarna vid beg.köp som en Jeep Cherokee. (Däremot skulle jag inte vilja köpa en ny, med den värdeminskningen...)

Jag började med att dra hem min gamla bil på släp efter Jeepen. Det märktes knappt att det hängde 2 ton på kroken. Okej som dragbil kan jag säga.

Så idag var jag ju såklart tvungen att prova lite offroad. I med lågen och ut på ett gärde med blöta, supermjuka traktorstigar som bara blev mindre och mindre men det gick inte att vända. Mina skor sög sig fast i ler-geggan så de nästan drogs av fötterna och kärran var en hårsmån från att bli stående, nersjunken till naven och vilande på axlarna. Mitt ute i ingenstans och långt ifrån all slags hjälp, annat än helikopterbärgning. Då slog det mig att jag läst på nätet att man inte ska åka ut i skogen ensam. Jag tror det är en bra idé.

Men så hittade vi ett "spår" med lite fastare mark och bilen redde ut det där till slut trots vanliga, rätt slitna dubbdäck. Smög in på en enslig gård från åkerhållet, de måste ha undrat hur i all världen jag tagit mig dit!

Otroligt, det borde inte vara möjligt att framföra en standardbil på sånt underlag. Fortsatte sedan runt på lite anläggningsbyggen och krossfraktionslager i trakten och det är ju bara att köra där man vill, han tar sig ju fram överallt, nästan oavsett lutning eller fäste. Helt galet kul!

Nu har det plötsligt blivit roligt att köra bil igen. Ska höja lite och sätta på grova däck så snart som möjligt och försöka hitta till några träffar rimligt nära. Blir nog en kul sommar det här!

Olof
Beroende

Inlägg av Olof » tor apr 02, 2009 22:30

Välkommen i 4x4-träsket! Grattis till en vettig första-terräng-bil!
Beyond bolt-on. Beyond recond.

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » tor apr 02, 2009 22:41

diamond bollocks skrev:Välkommen i 4x4-träsket! Grattis till en vettig första-terräng-bil!
Tackar! Det här forumet är bra också, utan det hade jag nog inte vågat köpa en 4x4. :P

skoda-15
Hemmastadd

Inlägg av skoda-15 » fre apr 03, 2009 7:16

grattis jeep e bäst!
jinan explorer 4*2 150cc atv gul

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre apr 03, 2009 9:38

Välkommen i Jeepmaffian.
Nu väntar vi på en byggtråd.
Större däck + höjning.
Ännu större däck + ännu högre höjning o s v i all oändlighet.
:no pics:
:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre apr 03, 2009 9:47

hej å välkommen i offroaden
Peter Öjerskog håller i en del standardbil vänliga träffar www.swedenoffroad.com där har du en hyggligt komplett kalender du kan planera sommaren med :)

Mikael S
Forumräv

Inlägg av Mikael S » fre apr 03, 2009 10:54

bild:

Bild

Hoppas du blir nöjd! :tumbup:
Proud member of Team buntband

fr006
Veteran
Kontakt:

Inlägg av fr006 » fre apr 03, 2009 13:29

HRC skrev:
diamond bollocks skrev:Välkommen i 4x4-träsket! Grattis till en vettig första-terräng-bil!
Tackar! Det här forumet är bra också, utan det hade jag nog inte vågat köpa en 4x4. :P
Hejsan, var bor du?

Sam :vetej:

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » fre apr 03, 2009 13:39

Mikael S skrev:Hoppas du blir nöjd! :tumbup:
Oj, säljaren hänger här! Det borde jag anat förstås... Bra bild! Jag har inte brytt mig om att ta några bilder innan de fula å rostiga vinterhjulen åkt av. Vilket de gör i helgen i samband med bromsfix.

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » fre apr 03, 2009 13:41

fr006 skrev:Hejsan, var bor du?
En bit in i Norge om man kommer söderifrån på E6:an. Det är för långt upp har jag förstått, man ska bo i skåne eller småland för där finns alla kör-områden! :twisted:

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre apr 03, 2009 15:46

ludvika å brändåsen (kumla) är kanske inte orimligt för dig kolla TM's och a-t-f.se så ser du massor av bilder från båda platserna :)

HRC
Rutinerad

Inlägg av HRC » fre apr 03, 2009 16:42

Mmm, Brändåsen kan gå. Men finns det inga körområden i hela Värmland?!?!? Verkar otroligt. Fast det är väl svårt att få någon att släppa till mark kanske.

En annan fråga: när man kör till en träff 50-80 mil ToR är det väl inte så lyckat att köra på mjuka ler-däck på vägen. De borde ju ta slut på nolltid. Lägger man dem i bagageluckan och kör transportsträckorna på sommardäcken eller vad?

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » fre apr 03, 2009 17:26

Välkommen i gänget!!
En till 4x4-pundare i 4wd-undrevärlden...
Min Pajero står på pallbockar för tillfället, så jag blir nog inlagd på avgiftningsklinik snart om inte abstinensen ger med sig.. :cry:

PS!!
var beredd på lite tuff jargong här på forumet, en del nyanställda tar det personligt tyvärr..
Men om nån idiotförklarar dig för du kör Jeep, så är det inte illa ment, och vederbörande har dessutom rätt.. :wink:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » fre apr 03, 2009 18:36

nää byter däck gör bara dom som åker landrover :D
nä nu ska ja va snäll....om du åker 'normala'offroad däck så är det inga problem..du har ju inte nån extrem bil så varför ha extrema däck? jag har kört ca 1000mil med mina maxxis 37"are utan att det har tagit men en ett par mm..
nya Cooper sst vore kanske nått för dig?? men det finns många olika däck som är ok
är inte hela Värmland ett enda stort offroadområde :? :?:

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Re: Nu är jag också en Jeeper.

Inlägg av mattebigge » fre apr 03, 2009 18:48

HRC skrev: Ska höja lite och sätta på grova däck så snart som möjligt och försöka hitta till några träffar rimligt nära. Blir nog en kul sommar det här!
Tänk efter innan du höjer för mycket och köper för grova däck...
Kommer du köra mest på vägen eller i skogen??
jag köpte Coopers "gamla" STT till min bil, men det blev ett J**la liv i bilen.. :(
Nu kör jag på lite "snällare" AT däck..(Continental cross contact)...men dom funkar ändå bra i skogen.. :D
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Skriv svar