Fast just det där är kanske den absolut mest irrelevanta och oseriösa krönika jag läst på väldigt länge. Protesterna mot IPRED-lagen gäller ju att den ger polisiära befogenheter till privata intressen. Men det verkar inte politikerna ha fattat, förutom Piratpartiet då, som tyvärr verkar vara i stort sett ensamma om att värna våran integritet numera.LEIF #3183 skrev:"Och det argumenteras, argumenteras och argumenteras. Stora, tunga, läbbiga ord: 'totalitärt', 'diktatur', 'förföljelse', 'övergrepp'. Fast alla vet vad det egentligen handlar om: Det är bekvämare och billigare att snatta än att betala. "
(Johan Akelius - Aftonbladet)
Fast när det gäller musik spelar det väl inte så stor roll längre med olaglig nedladdning när det finns Spotify som är både gratis och lagligt...
Piratebay??
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
En inställd spelning är också en spelning.
Re: Piratebay??
1. I princip nej. För det är lagligt att ladda ner, men olaglit att ladda upp, om man inte har copyright. Men för att få ladda ner, så ska ju någon ladda upp, så det blir en ond cirkel!Marcus-84 skrev:Är det olagligt att tanka därifrån nu?
Går det att sätta dit folk som tankar därifrån nu?
Åkte Piratebay dit i rätten?
2. Nej, det är en otrolit lite chans att bli "haffad" för att tanka därifrån, eller vilken annan torrentsite som helst, p.g.a. du helt enkelt inte gör något fel.. + att det är ju par stycken som tankar därifrån (typ några miljoner

Det är däremot en mycket större chans att bli "haffad" om man laddar upp massvis med olika torrents, som man inte har copyright på!
3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.
Borde vara ganska tydliga svar på dina frågor.

mvh, Matias.
hit it, pussy.
-
- Guru
Är inte så säker pådetta..Kom det inte nån lag i Sverige om att det blev olagligt att även ladda NER copyrightat matrial??KinkyCab skrev:1. I princip nej. För det är lagligt att ladda ner, men olaglit att ladda upp, om man inte har copyright. Men för att få ladda ner, så ska ju någon ladda upp, så det blir en ond cirkel!Marcus-84 skrev:Är det olagligt att tanka därifrån nu?
Går det att sätta dit folk som tankar därifrån nu?
Åkte Piratebay dit i rätten?
mvh, Matias.
Rätta mig gärna OM jag har fel..

/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

Sant. Skulle nästan ändå våga påstå att det är lagligt att ladda av sina vänner, för det är ju ändå på deras förlust. Men jag blev lite osäker nu..AtEase skrev:Du har rätt i att det numera är olagligt att även tanka ner en piratkopia ja. Men jag är osäker på hur det fungerar med sina vänner, om det fortfarande är tillåtet som förut att dela med sig till sina närmaste av vad man själv har köpt.
/Matias
hit it, pussy.
Är du full eller? Domen väntas först den 17 april, och även om det blir en friande dom kommer den garanterat överklagas. Du kanske ska läsa på lite innan du kommer med "utförliga svar"...KinkyCab skrev:3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.
Om jag e full? Nja, kanske lite bakfull från igår men. Dom har ju varit i rätten några gånger, och vitt ja vet så har verksamheten fortsatt, visst?pjocke skrev:Är du full eller? Domen väntas först den 17 april, och även om det blir en friande dom kommer den garanterat överklagas. Du kanske ska läsa på lite innan du kommer med "utförliga svar"...KinkyCab skrev:3. Näj, piratebay åkte inte dit i rätten, för att de gör egentligen ingenting fel. Man tankar ju inte FRÅN piratebay, utan från andra användare som seedar den fil du laddar ner. Det är ju som sagt endast en torrent-client.

Tror inte du att tjänsten skulle vara nedlagd för länge sedan om de gjort något olaglit?

hit it, pussy.
Att skaffa sig ett VPN-konto är botemedlet mot IPRED.
Ett VPN-konto ändrar ditt IP-nr "utåt".
"IPRED-böter" tror jag liknar P-böter, kommersiella aktörer har rätt bötfälla ett fordon utan att veta vem som felpakerat.
Här bötfälls IP-nr:et istället.
Skillnaden är att man oftast själv kan hitta syndabocken, vem som man lånat ut bilen till.
Men med ett öppet trådlöst nätverk hemma vet man inte vem man delar med sig till och det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
(Spotify är ett lagligt sätt att lyssna på musik lagligt på nätet utan att behöva betala pengar.
Är som att lyssna på radio, fast du väljer själv vad du skall lyssna på.
Man blir störd med lite reklam precis som på vanlig radio dock.)
Ett VPN-konto ändrar ditt IP-nr "utåt".
"IPRED-böter" tror jag liknar P-böter, kommersiella aktörer har rätt bötfälla ett fordon utan att veta vem som felpakerat.
Här bötfälls IP-nr:et istället.
Skillnaden är att man oftast själv kan hitta syndabocken, vem som man lånat ut bilen till.
Men med ett öppet trådlöst nätverk hemma vet man inte vem man delar med sig till och det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
(Spotify är ett lagligt sätt att lyssna på musik lagligt på nätet utan att behöva betala pengar.
Är som att lyssna på radio, fast du väljer själv vad du skall lyssna på.
Man blir störd med lite reklam precis som på vanlig radio dock.)
SJ413-86
Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Det är ju väldigt få vanliga privatpersoner som har råd att chanse på en rättegång. Skivbolagen har ju oftast något större resurser. I et civilmål är det i princip upp till den stämda att bevisa sin oskuld. Det är därför IPRED-lagen som den blev här i landet är så farlig för rättssäkerheten.sos skrev:Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
En inställd spelning är också en spelning.
-
- Guru
Har inte lyckats se NÅN artikel där dom sparkade in dörren kl03... varför skulle dom göra det just mitt i natten för??sos skrev:Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Jag tror snarare att det bara kommer ett inbetalningskort med posten.sos skrev:Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
Insparkad dörr är trots omvälvande upplevelse ett mer rättsligt säkert sätt att gå till väga, är grannen den skyldige så finns inget olagligt i ägarens dator.
Sker fildelningen i ägarens dator kvarstår dock frågan vem i familjen som gjort det.
Värsta scenariot skulle vara om grannen fjärrstyr ägarens dator

SJ413-86
Ibland måste man ta i för att poängtera... inte skett än... men vänd på det -vad garanterar att det inte sker? - IP-adress och sedan är det ju fritt fram... fildelare är ju numera lagmäsigt/husundersökningsvis jämställda med "pedofil-bild-samlare" på nätet och de har ju fått besök tidiga mornar... eller värre för att gå på en pedofil räcker det inte med IP adress de måste ju ha mycket mer på fötterna då det är en strikt polisiär sak...Wild_Devil skrev:Har inte lyckats se NÅN artikel där dom sparkade in dörren kl03... varför skulle dom göra det just mitt i natten för??sos skrev:Tror väl också det MEN den stackaren har ju redan fått dörren insparkad kl 03 på söndagsmorgonen och huset vänt upp och ned och datorerna beslagtagna medans ungarna förskräckt skriker....Johan P skrev:Påstår att ett rättsligt predikat kommer att fria den åtalade IP-ägaren just för att det är omöjligt att hitta den verkliga syndabocken.
/R
Lyssna på denna har jag gjort något olagligt nu? fixat en länk?
-
- Veteran
- Kontakt:
Ipred lagen är ju inte prövad än juridiskt sett, ingen är dömd än.
Dessutom så påstås det att det fortfarande är relativt lite chans att åka fast om håller dig till tpb, de jaga tydligen i första hand på dc++ och på såna som lagt upp allt på en ftp.
Det verkar ju oxå som pontén och grabbarna i första hand är ute efter de fulaste fiskarna.
SOS kan nog känna sig trygg, länka är fortfarande fritt.
Eddie Meduza
- Pontén 
Dessutom så påstås det att det fortfarande är relativt lite chans att åka fast om håller dig till tpb, de jaga tydligen i första hand på dc++ och på såna som lagt upp allt på en ftp.
Det verkar ju oxå som pontén och grabbarna i första hand är ute efter de fulaste fiskarna.
SOS kan nog känna sig trygg, länka är fortfarande fritt.
Eddie Meduza