Det är en mycket trevlig bil som jag upplever som kompetent i skogen och jobbar innom ett vettigt varvtalsområde..
Den drar ju fortfarande även om man kör under tomgångsvarvtalet..
Dock saknar jag det där lilla extra vridet/kraften och jag har inte lyckats få motorn stabil.
Dessutom så är den ganska törstig uppåt 2 L/ mil
Då jag har åkt en hel del rocky så upplever jag drivlinorna som relativt lika, och då jag har ett antal sådana drivlinor stående så var valet ganska naturligt. Sen så spelar bränsle förbrukningen oxå in 1 L/ milen.
För att göra jobbet lätt så har jag en ram utan kaross där jag monterat drivlinan. Och fixat med de problem som givetvis har dykt upp.
Bilder och förklaringar kommer när det blir dax för montering i den röda..
Biofuel konvertering..
På bilen krävs det en extra tank. Vilet är ett litet problem på UAZen då den i orginalutförande har dubbla tankar. Dock kommer jag att montera en extra tank ändock. För att få med mig minst 80L biofuel och ca 20 L diesel. Sen kommer det att krävas att bränslet håller en rimlig temperatur.
Det löser jag genom att dra ett rör som innehåller varmvatten genom tanke och på så sätt får upp tempen där. Bränsle slangarna kommer att löpa längs med slangarna till bakrevärme anläggningen för bästa temperatur.. Det kommer att monteras 2 filter fram i motorrummet där anslutningen till pumpen kommer att få en trevägsventil så jag kan stanna/ starta bilen på dieselbränsle.
Biobränslet... Jag har några leverantörer som istället för att kasta sin använda frityrolja låter mig hämta upp den.. Jag räknar med att få ihopa omkring 60-100 liter i veckan på det sättet. Oljan grovrenas en gång och sen får den stå i någon vecka för att sedimenteras för att skilja ut så mycket vatten som möjligt. När detta är klart så pumpar jag över oljan i i en tank där den värms upp till 60-70 c. Därefter kör jag den genom en cyklonrenare som kommer från scania. Därefter skall den genom ett stort bränsle filter med vattenavskiljare. Därefter är det klart att tanka och köra. Och renheten ligger på 1-4 my.
Jag kommer även bygga en mindre anäggning som jag skall ha med i bilen när jag skall åka långt..
Det finns en annan variant för rening som innefattar kemiska ämnen. vilket kräver en köpeanläggning.. I nuläget är den inte intressant..
Vilka blir vinsterna på detta?
Miljön vinner på det då jag använder minimalt med fosila bränslen.
Oljan blir använd 2 gånger.
Mina kostander bör sjunka rejält.. Tror att det hamnar på 2-3 kr/milen totalt. Det som trissar upp milpriset är filterna då jag måste ha stora dyra sådana för bäst funktion.
Transport behovet minskar.. Då macken inte behöver fylla på min diesel och sopebilen inte behöver ha olja på flaket till tippen.
Resterna är komposterbara.
Vid ett läckade så är oljan rena gödningen för växtligheten.
Risker.. Evt så kan motorn ta skada av orent bränsle.
Myndigheterna upptäcker det och lägger skatt på det.
Mer kommer allteftersom jag bygger ..