Blazer motorbyte diesel - bensin
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Blazer motorbyte diesel - bensin
Hej!
Funderar på om det är lönt att köpa en Diesel Blazer -77 och byta motor till en 350 V8 bensin? Mycket bök med denna operation?
Kan jag använda diesel automaten?
Förstår att jag måste regbesiktiga.
/Hakke
Funderar på om det är lönt att köpa en Diesel Blazer -77 och byta motor till en 350 V8 bensin? Mycket bök med denna operation?
Kan jag använda diesel automaten?
Förstår att jag måste regbesiktiga.
/Hakke
Utan att fråga varför dom kommit på idén... Det är förhållandevis enkelt, framför allt om du tar en förknasarmotor. Är ju så klart en del att modda men långt ifrån omöjligt.
Samma automat ska gå att använda, enda skillnaden bör vara turbinen. Den har lägre stallspeed på en diesel, kanske passar på flexplattan på bensinaren men är inte säker.
Men känner mig ändå tvungen att fråga, varför? finns ju gott om original bensinare...
Samma automat ska gå att använda, enda skillnaden bör vara turbinen. Den har lägre stallspeed på en diesel, kanske passar på flexplattan på bensinaren men är inte säker.
Men känner mig ändå tvungen att fråga, varför? finns ju gott om original bensinare...
Tack för svaret.
Så växellådan är samma, bra.
Frågan är befogad, har hittat en Blazer Diesel som verkar bra i karossen. Tyvärr sitter det en MB Diesel i den och jag vill ha v8 muller, helst bensin då.
Känns lättare att byta motor än att laga en massa rost.
En annan tanke är att få tag på en nyare v8 diesel motor och stoppa i men jag har ingen koll. Inte nån 6.2 utan nyare och med mer effekt/mindre förbrukning.
/Hakke
Så växellådan är samma, bra.
Frågan är befogad, har hittat en Blazer Diesel som verkar bra i karossen. Tyvärr sitter det en MB Diesel i den och jag vill ha v8 muller, helst bensin då.
Känns lättare att byta motor än att laga en massa rost.
En annan tanke är att få tag på en nyare v8 diesel motor och stoppa i men jag har ingen koll. Inte nån 6.2 utan nyare och med mer effekt/mindre förbrukning.
/Hakke
Då förstår jag
Självklart att du måste få i en v8 igen då...
Ska du ha en annan diesel8 än 6.2 så är det väl en 6,5:a. Men det får väl i så fall bli en utan turbo, kan bli problem vid reggning annars.
En 350 bensin funkar ju oxå bra, vill man går det ju att köpa en 350 tbi med kabelhärva o databox från en skrotad van. Finns ju att få tag i för hyfsade priser, och så slipper man förknasaren o får lite bättre bränsleförbrukning...

Ska du ha en annan diesel8 än 6.2 så är det väl en 6,5:a. Men det får väl i så fall bli en utan turbo, kan bli problem vid reggning annars.
En 350 bensin funkar ju oxå bra, vill man går det ju att köpa en 350 tbi med kabelhärva o databox från en skrotad van. Finns ju att få tag i för hyfsade priser, och så slipper man förknasaren o får lite bättre bränsleförbrukning...
Är det en GM automat eller MB?Kan jag använda diesel automaten?
Jag tror att det skiljer mer mellan en diesel automat ochen bensin än convertern. Lådorna har olika betäckning. Kanske funkar det ändå.
Jag skulle fixa 6,2D, skatte befriad diesel är nog mer efterfrågad än bensin, dessutom har 6,2 fallit en smula i pris.
Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."
Det är GM automat.
6.2D låter lite som ett skällsord i mina öron. Drar inte de lika mycket som en motsvarande bensin v8?
Turbo är ju en väg att gå men jag tror inte det blir kostnadseffektivt, man åker väl på att bygga om eller byta dieselpumpen?
Det känns inte som jag kommer att finna en motor för 10-15.000 som är såpass modern att det är värt jobbet eller kostnaderna. Jagmenar, man vill ju inte lägga ned en massa jobb och pengar och ändå ha en sur-diesel under huven som drar för mycket soppa.
/Hakke
6.2D låter lite som ett skällsord i mina öron. Drar inte de lika mycket som en motsvarande bensin v8?
Turbo är ju en väg att gå men jag tror inte det blir kostnadseffektivt, man åker väl på att bygga om eller byta dieselpumpen?
Det känns inte som jag kommer att finna en motor för 10-15.000 som är såpass modern att det är värt jobbet eller kostnaderna. Jagmenar, man vill ju inte lägga ned en massa jobb och pengar och ändå ha en sur-diesel under huven som drar för mycket soppa.
/Hakke
Våran bensinvan drar 1,3 landsvägskörning.
Men som du själv sa, det blir dyrt om du ska ha i en chevadiesel. En fungerande 6,2:a ligger ju i runda slängar på 10000kr. en bensinare går ju att få tag i för under 5000. Det billigaste är nog att köpa en upprostad van o ta motorn från den, och sen sälja eller skrota resten. (förresten, om du inte redan vet o får för dig o handla nåt så passar inte 2wd-vxllådor till en 4wd...)
Men som du själv sa, det blir dyrt om du ska ha i en chevadiesel. En fungerande 6,2:a ligger ju i runda slängar på 10000kr. en bensinare går ju att få tag i för under 5000. Det billigaste är nog att köpa en upprostad van o ta motorn från den, och sen sälja eller skrota resten. (förresten, om du inte redan vet o får för dig o handla nåt så passar inte 2wd-vxllådor till en 4wd...)
Precis min tanke. Att köpa en bensin van nyare än -88 där jag kan testa motorn. Tar motor och converter från den och flyttar över.
Får se hur det blir. Lägger upp en tråd om det blir köp.
Släpper nog dieselplanerna om man inte stöter på en Cummins eller annan modern diesel för vettiga pengar. Endast de (moderna) dieslarna gör skäl för namnet, tycker jag. Drar lite och ger mycket effekt och vrid.
Förresten, någon som vet max vrid och effekt på en -77 Blazer enl. bilprovningen?
/Hakke
Får se hur det blir. Lägger upp en tråd om det blir köp.
Släpper nog dieselplanerna om man inte stöter på en Cummins eller annan modern diesel för vettiga pengar. Endast de (moderna) dieslarna gör skäl för namnet, tycker jag. Drar lite och ger mycket effekt och vrid.
Förresten, någon som vet max vrid och effekt på en -77 Blazer enl. bilprovningen?
/Hakke
-
- Veteran
- Inlägg: 1565
- Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
- Ort: Kiruna
- Kontakt:
Lite at läsa om man funderar på att skaffa/bygga 6.2.
http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... index.html
Per[/quote]
http://www.dieselpowermag.com/tech/chev ... index.html
Per[/quote]
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."