Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » tor maj 21, 2009 1:08
henriklarsson1982 skrev:JohnE skrev:Grymt snyggt! Det kanske står tidigare i tråden, men vad för gummi är det? 35x13,5?
Näe...det är 33x12,5".
Nu harb jag dessutom fått vinchfästet färdigt, bara att montera kvar
Det tar sig

Det tar sig definitivt!
Hur är däcken på väg på en Pajero? Vi har ju ungefär samma bil och mina 35'or är ganska slitna. Blir nog KL71'or för min del också om du tycker att de funkar bra på din.

-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön maj 24, 2009 17:00
Började fundera på en sak
Följde inte med nån säkring eller huvudbrytare till matningskabeln som ska på batteriet. Hur tryggt är det att vara utan o köra rätt på bara egentligen
Vad har ni på era vinchar?
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » sön maj 24, 2009 18:37
Ehh...
då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere
En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
-
Nutti
- Forumräv
- Inlägg: 513
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
- Ort: Jeppo, Finland
Inlägg
av Nutti » sön maj 24, 2009 20:55
du har glömt att dra ut linan och kroken

snyggt blev det

den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » sön maj 24, 2009 21:34
optodsl skrev:Ehh...
då måste du ha en säkring på 3-400 Ampere
En huvudbrytare som klarar dom strömmarna kontinuerligt är inte heller direkt billiga, men det finns ju
Så det är rätt på då bara alltså som gäller

?
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » mån maj 25, 2009 7:14
finns flera sätt som är bra
motorn på winchen är väl ca 2-3 ggr starkare än startmotorn och den är ju inte avsäkrad
Viktigt med kabelförläggning och kabelskydd, hur som helst
Jag har satt en huvudbrytare som klarar ca 500 ampere nära batteriet, som bryter all ström, jag kan bryta strömmen från förarplatsen mha en wire
-
Nutti
- Forumräv
- Inlägg: 513
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
- Ort: Jeppo, Finland
Inlägg
av Nutti » mån maj 25, 2009 16:28
utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » mån maj 25, 2009 17:21
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » mån maj 25, 2009 17:37
Nutti skrev:utan säkring har väl nästan alla, optodsl är första person som jag hört om att skulle satt en säkring på en winch...man kan ju se lite så inte kablarna skavar mot nån vass kant, annars är det nog att köra på
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig

-
Nutti
- Forumräv
- Inlägg: 513
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
- Ort: Jeppo, Finland
Inlägg
av Nutti » mån maj 25, 2009 19:10
henriklarsson1982 skrev:
ok...då gör jag så då!
Brinner bilen upp skyller jag på dig

du verkar så osäker så jag tänkte jag tar en bild på hur jag har det
detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna. När jag drog dom där så tänkte jag att jag ska bryta in kanterna så det blir runda kanter, men som syns på bilden har jag tydligen inte prioriterat min tid till det ännu

den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
henriklarsson1982
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Inlägg
av henriklarsson1982 » mån maj 25, 2009 21:24

Nu är vinchen inkopplad o lätt-testad (utan säkring eller huvudbrytare

)
Nu ser man fram emot att få testa den "på riktigt"
Jag drog kablarna genom hål med rundade kanter för övrigt, så några skavsår lär det nog inte bli.
Blev en härlig dag det här

-
JohnE
- Beroende
- Inlägg: 1069
- Blev medlem: ons aug 27, 2008 22:46
- Ort: Västerås
Inlägg
av JohnE » tis maj 26, 2009 0:10
Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet.
Nutti skrev:
detta är sånt som du då vill undvika, kablar indragna till motorrummet genom en öppning med skarpa kanter. Så har jag haft det nu i 2 år? (minns inte riktigt när jag satt dit winchen) utan nåt som helst problem och det syns inte heller nåt skavsår på kablarna.
-
Nutti
- Forumräv
- Inlägg: 513
- Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
- Ort: Jeppo, Finland
Inlägg
av Nutti » tis maj 26, 2009 10:57
JohnE skrev:Ett tips är att nyttja krympslang! Två lager decimetern närmast "potentiellt skavområde" gör susen för tåligheten och samvetet.
hehe, joo inga problem att få detdär fixat, men det är nåt som bara har lämnat...har så mycket annat att tänka på så jag har inte riktigt hunnit med

den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken