Min första 4x4
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- ProvModerator
- Inlägg: 928
- Blev medlem: sön sep 23, 2007 21:23
- Ort: Linköping
-
- Veteran
- Inlägg: 1757
- Blev medlem: fre dec 05, 2008 19:06
- Ort: Oxelösund
Även jag tycker att det ser bra ut.Och vinchen var till belåtenhet
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Det var ett tag sedan det hände nått här. Har dock gjort en liten men ack så praktisk uppdatering: Krokar till att hänga upp "vinchbandet" (eller vad man nu kan kalla det för
) på...en på varje sida blev det.
[img][img]http://forumbilder.se/images/4c200951534PM5b65.jpg[/img][/img]
Får se vad nästa grej blir....en kom-radio skulle ju va bra att ha

[img][img]http://forumbilder.se/images/4c200951534PM5b65.jpg[/img][/img]
Får se vad nästa grej blir....en kom-radio skulle ju va bra att ha

-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Resultaten av senaste körningen:
[img][img]http://forumbilder.se/images/660200985722Pa279.jpg[/img][/img]
[img][img]http://forumbilder.se/images/2c0200985856P1d21.jpg[/img][/img]
Stubbar o stenar är stabilare o jobbigare än man kan tro
Kanske man borde satsa på lite förstärkningar....är lite sugen på rock/treesliders.
Funderat lite på en 80x80 profil som anpassas efter tröskeln o som sitter fast med rör som går genom tröskeln till ramen. Skulle helst inte kapa bort hela tröskeln o svetsa dit balken...känns enklare att ta o kapa med hålsågen.
Kanske ingen som fattar hur jag menar nu, men om ni har några bra tips tar jag gärna emot!!

[img][img]http://forumbilder.se/images/660200985722Pa279.jpg[/img][/img]
[img][img]http://forumbilder.se/images/2c0200985856P1d21.jpg[/img][/img]
Stubbar o stenar är stabilare o jobbigare än man kan tro

Kanske man borde satsa på lite förstärkningar....är lite sugen på rock/treesliders.
Funderat lite på en 80x80 profil som anpassas efter tröskeln o som sitter fast med rör som går genom tröskeln till ramen. Skulle helst inte kapa bort hela tröskeln o svetsa dit balken...känns enklare att ta o kapa med hålsågen.
Kanske ingen som fattar hur jag menar nu, men om ni har några bra tips tar jag gärna emot!!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 471
- Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
- Ort: Huskvarna
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
-
- Rutinerad
- Inlägg: 471
- Blev medlem: fre dec 15, 2006 12:24
- Ort: Huskvarna
Här är en länk till min byggtråd.henriklarsson1982 skrev:Hur hittar jag din byggtråd?? Blev ju nyfiken...spiro4u skrev:Jag skar bort mina trösklar och ersatte dom med 4-kantsprofil 80x80 dom passar riktigt bra där trösklarna ska sitta. Det finns bilder på det i min byggtråd.
viewtopic.php?t=8081&highlight=
Om du tittar på bilderna så ser du att balkarna går från hjulhus till hjulhus allt för att få det så stabilt som mögligt.
Mitsubishi Pajero 2,6 -86 Cooper STT 33/12,5-15
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Har varit ute o lekt lite i veckan...
[img][img]http://forumbilder.se/images/ba200991842PM25bf.jpg[/img][/img]
Skoj var det...men nu har jag ett bromsrör som behöver bytas o en lite vriden bakaxel
Nån som har ett tips på hur man enklast fixar detta?
(backade på en sten som tog rätt på klumpen
)
[img][img]http://forumbilder.se/images/b5200993129PM6052.jpg[/img][/img]

[img][img]http://forumbilder.se/images/ba200991842PM25bf.jpg[/img][/img]
Skoj var det...men nu har jag ett bromsrör som behöver bytas o en lite vriden bakaxel

Nån som har ett tips på hur man enklast fixar detta?
(backade på en sten som tog rätt på klumpen

[img][img]http://forumbilder.se/images/b5200993129PM6052.jpg[/img][/img]
hände samma på min landcruiser som jag hade i tiderna. Då gjorde jag följande:
- släpp lös axeln (behövs inte med än nån cm ner
- slå fjäderfästerna så att dom blir helt plana med en slägga (man får gärna svära medan man gör detta, brukar underlätta jobbet)
- ta sedan en flatjärnsbit som är kapad så den rymms in mellan axeln och fästet dom är nu rakslaget (tidigare en vinklad flik uppåt) och svetsa i denna för att ge styrka att järnet inte råkar ge efter nån gång.
här är bild på så du ser hur jag menar

detta är alltså det stabila snabba settet, kan ju förstås också göra som marcus skriver, men då finns det risk för att det händer igen och igen och igen vilket till sist resulterar i ett trasigt fjäderfäste, och då vill man gärna vara nära ett garage när detta händer.
Sen finns alternativ 3:
kapa bort hela fästet och gör ett nytt av 8mm flatjärn
- släpp lös axeln (behövs inte med än nån cm ner
- slå fjäderfästerna så att dom blir helt plana med en slägga (man får gärna svära medan man gör detta, brukar underlätta jobbet)
- ta sedan en flatjärnsbit som är kapad så den rymms in mellan axeln och fästet dom är nu rakslaget (tidigare en vinklad flik uppåt) och svetsa i denna för att ge styrka att järnet inte råkar ge efter nån gång.
här är bild på så du ser hur jag menar

detta är alltså det stabila snabba settet, kan ju förstås också göra som marcus skriver, men då finns det risk för att det händer igen och igen och igen vilket till sist resulterar i ett trasigt fjäderfäste, och då vill man gärna vara nära ett garage när detta händer.
Sen finns alternativ 3:
kapa bort hela fästet och gör ett nytt av 8mm flatjärn
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Jag hade nog passat på att byta U-klammerna, eftersom dom mest troligt sträckts en del, och därför är svagare än dom var från början...
jag menar... "Nya" mellanrummet mellan axel och fjädrar måste ju ha kommit från någonstans....
jag menar... "Nya" mellanrummet mellan axel och fjädrar måste ju ha kommit från någonstans....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
-
- Rutinerad
- Inlägg: 388
- Blev medlem: mån aug 25, 2008 16:46
- Ort: Finland nkby
Har en en likadan hemma jag ocksåhenriklarsson1982 skrev:Nu har det hänt lite grejer igen!
Har skaffat mig en komradio:
[img][img]http://forumbilder.se/images/b47200950351Pdd15.jpg[/img][/img]
[img][img]http://forumbilder.se/images/fa7200950505P7f11.jpg[/img]


Vad ska du köra med för antenn??
Nissan King-cab 2.7Td intercooler snart med winch