Nykomling i träskmarken.

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Muddyback
Nybörjare

Nykomling i träskmarken.

Inlägg av Muddyback » sön jun 07, 2009 15:04

Jo men så här ligger det till...

(Hej föresten)

Har hojtat runt i min Jeep Cherokee -99 ett par år nu. Den är helt i orginal. Tanken var att jag skulle skaffa mig en TGB13 och inleda min "klättra i skogen karriär" med. Nu gick ett antal sådana affärer i plurret och jag är stående med min Jeep. Jag (läs: frugan) har tyckt att den här jeepsingen är lite för "fin" för att knöla till bland stockarna, men nu när INGEN tycks vilja köpa min jeep och mina TGB planer spricker så har den ändå börjat leta sig ut i markerna. Den enda investering jag gjort är att kränga på den nya sulor. Så sedan i vintras (08/09) så rullar den på General Grabber AT2.
Nu står det ju lite prylar på önskelistan.. En höjning är ju trevligt, fräckt och användbart. En vinch skulle öka på modet lite när man e på egen hand. MEN det jag så här långt upptäckt är den stora begränsningen är diffarna.. Vet inte hur många gånger jag geggat fast kärran. Även fast jag har ett eller två hjul med kalasfint grepp så envisas dom fritt hängande hjulen med att rotera hejdlöst. Dom hjul som står stadigt på marken gäspar och tittar på. Det där med att hosta i Part-time verkar varken göra till eller ifrån (Jo! Part-time är kalas om man vill att bilen ska "bunny-hoppa" på asfalt). Nu, så här i skrivande stund, inser jag att jag iof. inte kastat i lågväxeln... men det kan väl knappast påverka hur diffarna jobbar!? Så den ena frågan blir då: Vad i hela #¤%"# är part-time läget tänkt att göra!? Är det nått fel i mina axlar eller är det läget så värdelöst som jag upplever det?? OM det är så kasst så blir ju nästa fundering: Vad gör man åt saken? Har kikat på Lock Right men fattar inte riktigt hur dom fungerar!? Är dom bra??? Eller måste man ha sådana däringa luftlås som man "aktiverar" när man vill ha stumma axlar?
När jag väl fått ordning på fritt spinnande hjul så blir nästa steg att montera en vinch. Bör inte vara några större bekymmer, men jag kommer säkert fråga buntvis med dumma frågor innan den e på plats. Sen funderade jag också på å skaffa en breddningssats. Och det är, om jag ska va helt ärlig, bara för att det ser så vansinnigt läckert ut (Fjantigt! Jo, jag vet!) :)!! Men vad gör dom för skillnad egentligen när det kommer till terängegenskaper?

SEN är det dags för det som jag egentligen, av någon anledning, är mest sugen på. Höjning! Eftersom bilen i första hand går på asfalt så hade jag tänkt klara mig på 2". Några tankar, ideer eller tips på det området? Nu har jag ju tämligen nya däck till mina 15" fäljar, så några nya fäljar/däck blir det nog inte tal om på ett tag. Frågan är ju då vad höjningen tillför alt. försämrar i kombination med dom sulorna?!

Som ni säkert märker så är jag helt rudis på det mesta! Ett villebråd för er som vill göra er lustig på min bekostnad :P Det bjuder jag på!

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön jun 07, 2009 15:22

Hej å välkommen i träsken :P
du verkar ju ha mer koll på vad du gör en många andra :? höja? ja..
du misshandlar ju inte kaross å stätfångare lika mycket.
luftstyrd diff är att före dra men det andra billigare men smäller å har sig i kan knöla på vägen för dig genom att inte släppa åsv
men det finns ju jeep folk här som har mer erfarenhet av det så det löser sig säkert till det bä 8)
sta

mightywelder
Hemmastadd

Inlägg av mightywelder » sön jun 07, 2009 15:26

Det Part-time gör är att låsa mittdiffen i fördelningslådan så att det driver lika mycket fram och bak. Kör aldrig med part-time på asfalt. Det förstör fördelningslåda och axlar. Ska du ha bilen att köra mycket på vägen så bör du skaffa diffspärrar som du lägger i t.ex. ARB eller OX då lockright i princip alltid är låst. Sen är ett tips att montera winch först för med spärrar kommer du bara längre ut i skiten.
Tommie 0739-751751
TA Industri & Montage
Arctic Cat 700 H1 -11 Traktorreggad
Jeep Wrangler islander -90 lite högre & bredare

Muddyback
Nybörjare

Inlägg av Muddyback » sön jun 07, 2009 15:28

mightywelder skrev:Sen är ett tips att montera winch först för med spärrar kommer du bara längre ut i skiten.
HAHA!!! Ja, j-lar! Så blir det ju förståss!!
Jag har ett hål i ryggen! Men det sitter så långt ner så det skiter jag i!

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » sön jun 07, 2009 15:35

saxat från annat inlägg

"Diffspärrar
Det finns 3 grupper ,automatiska eller manuella spärrar samt diffbromsar
De automatiska kan delas i 2 grupper
1)”lunchboxes” går att montera hemma utan shimsning = Lockright samt No-Slip. Anledningen til att de kallas "lunchboxes" är att man (nästan) monterar dom på en lunchrast
2)Carriers, kräver shimsning = Detroit locker (Dessa är betydligt starkare samt erbjuder möjlighet till starkare axlar (=fler splines, 30 mot 27 i original)
De manuella kräver alltid shimsning och de vanligaste är ARB (tryckluftsdriven) eller OX (vajerdriven)
Diffbromsar, TrueTrac som bygger på Torsendiffar. Kräver shimsning men är snällast mot drivlinan. De ger dock inte 100% låsning "

Automatiska utgår i princip om du kör mycket på väg
I/urkopplingsbara (ARB & co) är bäst men dyrast räkna med ca 15' för första axeln och 10' för nr 2
Diffbroms typ truetrac borde vara ett bra alternativ ca 5' + montering

Annars är det som Tommie säger, först en vinch.....
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Muddyback
Nybörjare

Inlägg av Muddyback » sön jun 07, 2009 15:49

Jahaja... ja aldrig får det vara lätt!
Ok, men det känns ju som att det är manuellt som gäller. Priset var ju inte någon glädjande överraskning precis. Åsså e de ju det där med montering också. Kirrar man det själv, eller blir man stående med ett vrak som man inte får ihop igen!!?

Vad det gäller vinch då. Vad är minimumstyrka tycker ni? Hittade en på 1200kg till en väldigt gullig penning, men 1200kg känns ju lite i underkant... Annars halkade jag upp på Tabors "lågpris" vinch vilken dom vill ha 7000:- för. Den klarade av 4080kg. (Varför ska man alltid lyckas intressera sig för dom dyraste aktiviteterna att ägna sig åt???)

Ultimat då som jag ser det vore en ARB låsning för 20 loppor. En vinch för 7 loppor och 2" höjning som också tycks hamna på 20 loppor.
50tusen kronor senare...

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön jun 07, 2009 17:59

Ett bra viktmått på vinsch är 2.5 ggr bilens vikt. (2 ton bil, 5 ton vinsch) Då vet man att man alltid kommer loss utan att behöva använda block på sig själv.

Muddyback
Nybörjare

Inlägg av Muddyback » mån jun 08, 2009 0:30

Tackar för alla svar... Då har man fått lite mer kött på benen!

Någon som begriper hur man listar ut vilka axlar man har!? Man ålade sig ju in under bilen och hittade en handfull olika siffror, men inget jag vart klokare på! Kärran är som sagt en Cherokee (xj heter dom va!?) årsmod -99.

Hittade en figur på Blocket som säljer sina ARB lockers (RD100) för 7k. Bara för framaxeln då.

Saxat ur annonstexten:
"Passar alla D30 framaxlar med original 27 splines och 3,73 -4,10 -4,56 -4,88 utv, passar även JK"

Nu vill man ju (antar jag) kunna låsa bakaxeln också.. Men det är "bara" att köpa ett kit till för bakaxeln då va? Eller missar jag nått???

Tack å bock!

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » mån jun 08, 2009 7:16

Du har en XJ med D30 fram och D35 bak med 3,55 i utv

Filuren på Blocket är jag och den är såld
:lol:
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Tobbe
Rutinerad

Inlägg av Tobbe » mån jun 08, 2009 10:51

Jag skulle montera en No-slip i fram och bakaxeln, höja och sätta ett skydd för födelningslådan. Köpa en Hi-lift för de dagar man lyckas köra fast så jävligt att man måste wincha sig ur det = 20000:-ca.

Fördelen med lunch box lockers är att man kan plocka ur dem lika lätt som man får i dem, så man kan plocka bort den ur framaxeln vintertid då man kan behöva köra med 4wd på väg.

Tobbe
Jeep Wrangler 4.2l Aut -89
4X4XTREME.SE
JCS medlem #261

Skriv svar