(Hej föresten)
Har hojtat runt i min Jeep Cherokee -99 ett par år nu. Den är helt i orginal. Tanken var att jag skulle skaffa mig en TGB13 och inleda min "klättra i skogen karriär" med. Nu gick ett antal sådana affärer i plurret och jag är stående med min Jeep. Jag (läs: frugan) har tyckt att den här jeepsingen är lite för "fin" för att knöla till bland stockarna, men nu när INGEN tycks vilja köpa min jeep och mina TGB planer spricker så har den ändå börjat leta sig ut i markerna. Den enda investering jag gjort är att kränga på den nya sulor. Så sedan i vintras (08/09) så rullar den på General Grabber AT2.
Nu står det ju lite prylar på önskelistan.. En höjning är ju trevligt, fräckt och användbart. En vinch skulle öka på modet lite när man e på egen hand. MEN det jag så här långt upptäckt är den stora begränsningen är diffarna.. Vet inte hur många gånger jag geggat fast kärran. Även fast jag har ett eller två hjul med kalasfint grepp så envisas dom fritt hängande hjulen med att rotera hejdlöst. Dom hjul som står stadigt på marken gäspar och tittar på. Det där med att hosta i Part-time verkar varken göra till eller ifrån (Jo! Part-time är kalas om man vill att bilen ska "bunny-hoppa" på asfalt). Nu, så här i skrivande stund, inser jag att jag iof. inte kastat i lågväxeln... men det kan väl knappast påverka hur diffarna jobbar!? Så den ena frågan blir då: Vad i hela #¤%"# är part-time läget tänkt att göra!? Är det nått fel i mina axlar eller är det läget så värdelöst som jag upplever det?? OM det är så kasst så blir ju nästa fundering: Vad gör man åt saken? Har kikat på Lock Right men fattar inte riktigt hur dom fungerar!? Är dom bra??? Eller måste man ha sådana däringa luftlås som man "aktiverar" när man vill ha stumma axlar?
När jag väl fått ordning på fritt spinnande hjul så blir nästa steg att montera en vinch. Bör inte vara några större bekymmer, men jag kommer säkert fråga buntvis med dumma frågor innan den e på plats. Sen funderade jag också på å skaffa en breddningssats. Och det är, om jag ska va helt ärlig, bara för att det ser så vansinnigt läckert ut (Fjantigt! Jo, jag vet!)

SEN är det dags för det som jag egentligen, av någon anledning, är mest sugen på. Höjning! Eftersom bilen i första hand går på asfalt så hade jag tänkt klara mig på 2". Några tankar, ideer eller tips på det området? Nu har jag ju tämligen nya däck till mina 15" fäljar, så några nya fäljar/däck blir det nog inte tal om på ett tag. Frågan är ju då vad höjningen tillför alt. försämrar i kombination med dom sulorna?!
Som ni säkert märker så är jag helt rudis på det mesta! Ett villebråd för er som vill göra er lustig på min bekostnad