Har en Jeep Commando -73a med 3pet å 6a. skulle gärna vilja ha en liten V8 med automat i den. Vill inte lägga ner massa specialarbete med adaptrar å liknande. Så min fråga är, vad finns det för allternativ på motor å låda paket som passar direkt till Dana20 fördelningslåda. Någon som har erfarenhet av liknande byte? Vad vill bilprovningen ha för intyg vid reg,bes?
Kanske finns det rentav någon som har ett sådant paket stående?
Tacksam för ideer
Håkan
Olofstorp
V8 till dana20
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: sön feb 08, 2009 12:55
Re: V8 till dana20
Glutten skrev:Har en Jeep Commando -73a med 3pet å 6a. skulle gärna vilja ha en liten V8 med automat i den. Vill inte lägga ner massa specialarbete med adaptrar å liknande. Så min fråga är, vad finns det för allternativ på motor å låda paket som passar direkt till Dana20 fördelningslåda. Någon som har erfarenhet av liknande byte? Vad vill bilprovningen ha för intyg vid reg,bes?
Kanske finns det rentav någon som har ett sådant paket stående?
Tacksam för ideer
Håkan
Olofstorp
en 73 med 258 t15 å dana 20, samma setup som jag har i min cherokee misstänker jag.
för att peta dit en V8 så kommer du behöva en hel del tyvär.
om du ska ha "bolt in" dvs så lite modifieringar som möjligt så hitta en commando med v8 autolåda å dana 20.
sen behöver du ta drivaxlarna motorbalken låda f-låda plus en hel del huvudvärk på att flytta motorfästen osv osv
mkt mer jobb än vad man tror.
Där skulle inte jag ha kört!
Användbara delar som har har användt själv AMC 304/360 V8 sedan donerade en J20 från 81 sin 727 automat och den passar direkt mot en Dana 300 utan DYRA adaptrar.
Dessa delar är direkt bolt on.
Dana 300 kostar lite men du slipper adaptrar som kostar längd oxå.
Hela paketet är relativt kort, passade i min CJ 5a och var bara obetydligt längre än 304/T18/dana 20.
304 fanns som orginal i CJ 5an från 72-81 så ramen pallar de säkert
Dessa delar är direkt bolt on.
Dana 300 kostar lite men du slipper adaptrar som kostar längd oxå.
Hela paketet är relativt kort, passade i min CJ 5a och var bara obetydligt längre än 304/T18/dana 20.
304 fanns som orginal i CJ 5an från 72-81 så ramen pallar de säkert
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"