Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
KinkyCab
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
- Ort: Finland, Kimo
Inlägg
av KinkyCab » mån jan 26, 2009 22:20
Hej!
Blev ägare av en Nissan KC i slutet av förra året. Och redan när ja köpte den så kom det ett relativt högt vinande ljud från bakaxeln. Så nu undrar jag va det är som låter. Är det lagren, dreven eller bara fel olja som gör att det låter? Axeln är av typen C200. Bilen har rullat 28400mil
tacksam för svar, Matias.
hit it, pussy.
-
KinkyCab
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
- Ort: Finland, Kimo
Inlägg
av KinkyCab » tor jan 29, 2009 18:33
Äre verkligen ingen som vet nått? skumt

hit it, pussy.
-
mattebigge
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
-
Kontakt:
Inlägg
av mattebigge » tor jan 29, 2009 19:13
Gissar på lagren, är det ett vinande ljud om ökar med hastigheten så...men prova först med ny bra = dyr olja, och se om det ger med sig nåt..
kan iofs vara nåt hjullager ochså!!!
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
-
KinkyCab
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
- Ort: Finland, Kimo
Inlägg
av KinkyCab » ons jul 08, 2009 22:38
Kom igen nu gott folk, någon måste väl ha samma problem med sin KC

Ljudet blir högre när man kurvar åt vänster, vad innebär det?
Hur dyrt brukar det bli när man renoverar en bakaxel, sisådär mellan tummen och pekfingret..?
/ matias
hit it, pussy.
-
Spjutet
- Guru
- Inlägg: 3287
- Blev medlem: tis sep 11, 2007 20:51
- Ort: Bollebygd N 57° 39.459', E 12° 37.967'
-
Kontakt:
Inlägg
av Spjutet » tor jul 09, 2009 8:55
KinkyCab skrev:Kom igen nu gott folk, någon måste väl ha samma problem med sin KC

Ljudet blir högre när man kurvar åt vänster, vad innebär det?
Hur dyrt brukar det bli när man renoverar en bakaxel, sisådär mellan tummen och pekfingret..?
/ matias
"Kurvar" du åt vänster och får högre oljud, så är det säkert hjullagret på höger sida. Det får nämligen högst belastning när du svänger (kurvar) vänster.
Pris vet jag inte, men kolla på Momentum om dom har lager till din bil. Ett hjullager kan ju inte kosta så mycket, iaf inte till bakaxeln.
Lycka till
AUKTORISERAD DÄCKDÅRE!!!
Mail: enesberg[A]gmail.com
-
KinkyCab
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
- Ort: Finland, Kimo
Inlägg
av KinkyCab » fre jul 10, 2009 22:26
Spjutet skrev:KinkyCab skrev:Kom igen nu gott folk, någon måste väl ha samma problem med sin KC

Ljudet blir högre när man kurvar åt vänster, vad innebär det?
Hur dyrt brukar det bli när man renoverar en bakaxel, sisådär mellan tummen och pekfingret..?
/ matias
"Kurvar" du åt vänster och får högre oljud, så är det säkert hjullagret på höger sida. Det får nämligen högst belastning när du svänger (kurvar) vänster.
Pris vet jag inte, men kolla på Momentum om dom har lager till din bil. Ett hjullager kan ju inte kosta så mycket, iaf inte till bakaxeln.
Lycka till
Jo, så säger mitt förnuft också, men. Ljudet uppstår endast i högre hastigheter typ 75+ och bara på drag, altså ljudet slutar när man släpper av gasen. Så gör det väl inte om hjullagret är dåligt?
/matias
hit it, pussy.
-
fourrunner
- Rutinerad
- Inlägg: 411
- Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
- Ort: Blidö
-
Kontakt:
Inlägg
av fourrunner » lör jul 11, 2009 11:02
Halloj!
Tycker det låter som att diff eller troligen diffbromsen är slut. Vinandet som beskrivs är med all säkerhet lamellerna som slirar. Belastningen på dom ökar ju vid kurvtagning.
/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar

eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från
http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!
-
KinkyCab
- Användare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: mån jan 26, 2009 20:20
- Ort: Finland, Kimo
Inlägg
av KinkyCab » lör jul 11, 2009 12:54
fourrunner skrev:Halloj!
Tycker det låter som att diff eller troligen diffbromsen är slut. Vinandet som beskrivs är med all säkerhet lamellerna som slirar. Belastningen på dom ökar ju vid kurvtagning.
/Daniel
Hmm, det där låter som ett vettigt svar. För när man lyfter upp bilen i rumpan å snurrar på ena hjulet så snurrar det andra hjulet åt andra hållet vilken innebär att diffen är slut, eller?
Vad brukar nya lameller kosta och är det ett stort jobb att byte dem?
Stort tack!
/matias
hit it, pussy.
-
fourrunner
- Rutinerad
- Inlägg: 411
- Blev medlem: mån maj 12, 2008 20:15
- Ort: Blidö
-
Kontakt:
Inlägg
av fourrunner » sön jul 12, 2009 13:13
Kolla först vad det sitter för typ av diff innan du beställer delar. Snurrar hjulen åt olika håll så kan det vara en lamelldiff som är slut eller en vanlig öppen diff. Är en hel del jobb att byta sakerna. Lameller borde inte kosta mer typ 1000:- Märk noga alla delar med typ tuschpenna så allt kommer tillbaka på samma plats.
/Daniel
Hade 4runner, har nu Landcruiser
"Grizzly" - LC HJ61 som det ska byggas på.. Snart klar

eller?
"Roadrunner" - 4runner 91:a orginal - förutom stereon
Däcken från
http://www.fyrhjulsdrift.se förstås!!