Lightbringer - Chevrolet K20 4x4 Diesel 1986

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Lightbringer - Chevrolet K20 4x4 Diesel 1986

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 0:19

Har skaffat mig ytterligare ett projekt, denna kommer inte att höjas eller något liknande som det känns just nu i alla fall eftersom jag har tänkt ha den som bruksbil.

Bilen är en -86 som har varit avställd sen -94, den har gått under 10.000 mil och är i princip helt rostfri förutom ett litet rosthål i ena hytt hörnet på grund av att det läkt in vatten genom antennhålet i taket och runnit ut i hörnet..

Som bilen är just nu så saknar den motor, växellåda, fördelningslåda och kardaner, dessa har jag på en donatorbil (suburban), eventuellt måste jag göra om bakre kardanaxeln men jag tror inte det..

Grejerna som ska i bilen är 6.2 diesel, th400 låda, np-208 fördelningslåda.

Axlarna som sitter på bilen är GM10B Framaxel och GM14BSF bakaxel med 4.10 utväxling.



Börjar med en bild på pickysen:
Bild

Och en bild på donatorbilen:
Bild
Senast redigerad av Lightbringer den mån jul 13, 2009 17:55, redigerad totalt 2 gång.

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön jul 12, 2009 0:36

den ser jäkligt fin ut

men ska du inte fundera på 700R4 så du får OD om du ska ha den som bruks?
men det kanske är en 400 du redan har
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 0:43

optodsl skrev:den ser jäkligt fin ut

men ska du inte fundera på 700R4 så du får OD om du ska ha den som bruks?
men det kanske är en 400 du redan har
Jag har ju redan en 400 låda, sen gillar jag inte 700 lådan, det verkar vara mycket fel i dom men det kanske blir en förstärk sån låda när man får råd någon gång i framtiden.. Till dess får 400 lådan duga :)

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Inlägg av niva_mats » sön jul 12, 2009 0:51

Ser bra ut....

Hur ser planen ut?

Eller tar det lång tid innan du kan Bild
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 0:57

niva_mats skrev:Ser bra ut....

Hur ser planen ut?

Eller tar det lång tid innan du kan Bild
hehe snygg smiley :)..
Planen är att riva ut alla grejer jag behöver från suburban innan snön kommer för då blir den otillgänglig och skruva i dom grejerna i pickysen under vintern i garage..

Eventuellt går det snabbare än så oxå, man får fixa medans man har tid.. Det finns ett garage jag brukar låna på jobbet men dom har stängt några veckor till, men när det öppnar ska jag försöka börja med motorn och växellådan i alla fall..

mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » sön jul 12, 2009 1:08

:pop: :tumbup:
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » sön jul 12, 2009 1:44

Kul projekt!

Du kommer få dig en jävligt fin pickis sen!

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 12:13

är det nödvändigt med extra oljekylning till 6.2 dieseln eller kan man plugga den ?

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » sön jul 12, 2009 21:40

God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 22:32

optodsl skrev:God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé
Vilken olja kör du på då?

Wild_Devil
Guru
Inlägg: 2666
Blev medlem: sön sep 21, 2008 22:58
Ort: Köping

Donator

Inlägg av Wild_Devil » sön jul 12, 2009 23:19

Donatorbilen såg ju faktiskt åxå fräsch och ok ut....Hur kommer det sig att den blir slaktad??
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Re: Donator

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 23:30

Wild_Devil skrev:Donatorbilen såg ju faktiskt åxå fräsch och ok ut....Hur kommer det sig att den blir slaktad??
/R
Det stämmer att den är fräsch, rostfri o allt...
Men den är från norge, fick köpa den av ett dödsbo och ingen visste något om den, jag tror killen som hade den köpt den som "reservdelar" eller något.. Fanns nå tullpapper på det, så jag köpte den och skrotar den för jag ids inte göra något åt det :)..
Sen får jag ju nya axlar till blazern oxå..

Finnpower
Veteran
Inlägg: 2306
Blev medlem: sön mar 02, 2008 19:52
Ort: Robertsfors

Inlägg av Finnpower » sön jul 12, 2009 23:47

Det verkar vara gott om norska subbor i sverige nu, Har stött på ett flertal med ungefär samma story som din.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Lightbringer
Veteran
Inlägg: 1565
Blev medlem: tor okt 25, 2007 21:29
Ort: Kiruna
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 12, 2009 23:52

Finnpower skrev:Det verkar vara gott om norska subbor i sverige nu, Har stött på ett flertal med ungefär samma story som din.
Jag har oxå hört det, hörde av en kompis som jobbar i norge ibland att dom är nästan gratis där så det är väl förklaringen... ;)

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » mån jul 13, 2009 0:00

Lightbringer skrev:
optodsl skrev:God kvalitet på oljan i en 6,2 är A och O så att plugga den är ingen bra idé
Vilken olja kör du på då?
Det jag menar med god kvalitet är att köra på en vettig olja (jag kör tex på AGROL olja för turbodieslar) men det viktigta är att inte slarva med oljebytena och inte låta oljan bli för varm så den bryts ner.

Jag kommer tex att skaffa Penzoil bypass filtration som har två filter, ett normalt och ett extra fint, genom det fina går bara en liten del av oljeflödet. Detta gör att man kan filtrera oljan mycket bättre och öka livslängden på oljan och motorn
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

Skriv svar