Val av Jeep?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Robban 4x4
Användare
Kontakt:

Val av Jeep?

Inlägg av Robban 4x4 » tor jul 23, 2009 14:21

Hej alla, är ny här på forumet och har en fråga direkt!

Jag och tjejen ska köpa ny bil och är ute efter nåt liknande RAV4, behöver ha drag och 4x4 då vi även har en båt som vi behöver frakta på sommrarna på lite mindre småvägar. vi har haft en Volvo 850 innan och den tar sig inte riktigt fram och är lite trött på detta nu. Det vi behöver hjälp med är lite tips om vilka fabrikat eller bilar som är okey? frugan gillar automat och bra komfort (så låg ljudnivå som möjligt i bilen) och som ny i denna kategori av bilar så har vi inte en anning om vad som är bra och dåligt. Det behöver inte vara en monstermotor i och vi hade tänkt i prisklassen 80.000-100.000kr kanske helst -99 och fram, kan man få lite tips kanske :?: :D

Robban 4x4
Användare
Kontakt:

Inlägg av Robban 4x4 » tor jul 23, 2009 14:33

Vet att detta hamnade i fel kolum men det var nåt struligt när jag skickade in den förut felmedelanden fel på server och så

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » tor jul 23, 2009 14:38

Jeep Grand Cherokee 2000-, gärna med sexan ger dig förmodligen mest bil för pengarna, utbudet är stort och dina dineros räcker och blir över.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Coppertail
Hemmastadd

Inlägg av Coppertail » tor jul 23, 2009 17:52

Cherokee (KJ) -02 och nyare kan du ju kika på också.
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » tor jul 23, 2009 19:04

skogen är ju full av jeep så alla kan ju inte vara galna ,men utan att bli lyncad nu... :shock:
jag har hört flera gånger folk som har nyare jeepar att det är hutlöst dyrt när något går sönder och det gör det, å dom säger aldrig mer en jeep..men som sagt ..det är gat åkare å jag har ingen erfarenhet...utan lite sugen å nyfiken jag oxå å ha som gatbil/dragbil :)

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tor jul 23, 2009 20:10

Jeep Cherokee "KJ" är en ganska liten men trevlig bil. Inte så mycket heavy offroad, utan mera åt SUV hållet med bibehållen lågväxel och riktig 4wd.
Kikar Du på en -04 eller äldre bör Du välja Limited versionen, eftersom Sport saknar selc trac lådan. -05 o nyare har även Sport fått den stora fördelningslådan.

Även den äldre Jeep Cherokee "XJ" -01 o äldre kan vara intressant. Äldre teknik, men betydligt mer rejäl konstruktion.

Liknande storlek o pris som KJ borde kunna vara Suzuki Grand Vitara. Säkert bra bil, men saknar möjlighet att köra 4wd på torr asfalt. (Jag kan ha fel där iofs).

Är det brant där båten sjösätts så är lågväxel oerhört bra.

Land Rover Freelander, men den saknar lågväxel och har ett ganska dåligt rykte vad gäller motorns hållbarhet.

Nissan Terrano II.

Vad du än väljer, så ger en Jeep en härlig "djävlar-anamma-känsla". Inget knussel, det ska vara Jeep.

Allt negativt som skrivs om Jeep syns inte på min skärm... :roll:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

turbomannen
Forumräv

Inlägg av turbomannen » tor jul 23, 2009 20:53

ja av min erfarenhet så e det slägga och spätt så att säga det tar jävligt mkt tid innan prylarna går sönder OCH!!!! det e bra kvalite på jeep med tanke på vad den klarar av att göra och delar till motorn ja det e som exvis gamla volvo b20 med flera rejäla delar som orkar och inte är så inveklade att pilla i som andra bilar

som sagt det är en mkt bra bil som klarar mer än dom flesta sk suvar gör i dag både i teräng och landsväg

så du bör nog ha det i åtanke ett tips åk till en jeep träff och prata med olika ägare så får du höra vad dom säger

lycka till med ditt letande hasse i örby glad och nöjd jeep ägare
livet börjar med en cheerokee chief

snart e den 16"hög

Robban 4x4
Användare
Kontakt:

Inlägg av Robban 4x4 » lör jul 25, 2009 8:17

Vi har tittat på en sån Grand C nu men tjejen är lite osäker, hon har fastnat för en Nissan X-trail. Får se nu vad det blir tillslut tackar för svaren :D :D

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör jul 25, 2009 8:40

åker ju nissan......å det är sällan trasigt men det är ju en gammal stor farbror till x... men går nått sönder så är det om möjligt dyrare en jeep :shock:

PelleC
Hemmastadd

Inlägg av PelleC » lör jul 25, 2009 11:00

Jag tycker du ska provköra en vanlig Cherokee XJ. Dvs cherokee fram tom 2000 eller om 2001 var sista året. Ta med tjejen så kommer hon gilla den. Speciellt om du kan hitta en med Beige skinnklädsel. Dom känns såå jäkla lyxiga o sköna innuti samtidigt som de inte är så stora som en GC.

Lycka till!

Coppertail
Hemmastadd

Inlägg av Coppertail » lör jul 25, 2009 16:12

PelleC skrev:Dom känns såå jäkla lyxiga o sköna innuti samtidigt som de inte är så stora som en GC.

Lycka till!
No offense Pelle, men känns är just ordet. Det skiljer bara centimetrar på yttermåtten men decimetrar på insidan.
XJ känns ju som en kanot innuti. :wink:
Pajero sport
# 3 LVV MÄLARDALEN

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » sön jul 26, 2009 2:11

Lite bilder kan ju hjälpa.

XJ och KJ på samma bild.
Bild

Och XJn lagom moddad.
Bild

Sedan kan man fundera på följande: Suzuki, Nissan Toyota-ägare m.fl påstår att just deras märke är bäst. (Kanske har några av dom rätt, vem vet). Men endast Jeepägare pratar varmt om "känslan", och är ärliga med kvalliteten...
Fakta kvarstår, alla bilar går sönder.
:lol:
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön jul 26, 2009 17:03

Såsom innehavandes flera Jeepar(bl a KJ CRD -06) och Suzuki så vill jag nog sätta Mazda Tribute 3.0V6 automat(och derivatorna Ford Maverick/Escape) som # 1 och Terrano II & Suzuki Grand Vitara på delad andraplats.
Tributen är som en riktig amerikanare med rattväxel, fast lite smidigare än en Cheva eller Dodge. Har haft flera 4x4 men ingen slår Tributen i komfort, ekonomi & driftsäkerhet. 9.000 mil och 5 år är min erfarenhet av den. Betydligt högre markfrigång mitt under bil än en Jeep(med samma däcksdimension). Valfritt framhjulsdrift, automatisk 4x4 eller stelkoppling mellan axlarna. Saknar dock fördelningslåda. Senare modeller har "elektronisk antispinn/antislir" medelst "bromsvärmare" av samma typ som vissa Land Rover och Jeepar(KJ fr o m -06).
Är mitt råd. Men torskar du på namnet - så välkommen till JCS.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Defendern
Nybörjare

Inlägg av Defendern » mån sep 21, 2009 17:31

Vill man ha en bil som håller, men ändå till ett lågt pris kan man ju alltid satsa på en Land Rover Discovery 2. Den drar bra, klarar terräng utmärkt, men e ändå bekväm om man jämför med Defendern. Dessutom e den billig. :)

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » mån sep 21, 2009 22:38

Varför jämföra med en stenåldersrelik som Defender?
Enda fördelen med L R är väl att dom är billiga - om man inte använder dom.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Skriv svar