Höjning av ZJ. Hur högt vågar man gå?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Höjning av ZJ. Hur högt vågar man gå?
GC:n ska upp en bit.
Fick tag i ett begagnat höjkit, inklusive 32x11,5-15 däck & fälg.
Kitet består av 4 st fjädrar, 4st dämpare 4 st nedre bärarmar, 1 st "track bar bracket". Dessutom fick jag med en grövre styrdämpare och 4 st hemsvarvade puckar.
Förmodligen det här kitet:
http://shop.skyjacker.com/product.php?ProdID=1460
Fästet för att kompensera för för kort panhardstag (=track bar) fram monteras vid axeln, dvs inte den typ av fäste vid karossen som peterand varnar för i sin utmärkta sammanstälning.
Frågan är om man vågar använda även puckarna?
Räcker fästet vid framaxeln till för att kompensera panhardstaget även med puckar? Panhardstaget bak? Risk för bekymmer med kardanvinklar? Räcker kardanerna till?
Nåt annat som kan bli fel?
Bilen är en -96a, V8, Orvis Edition, dvs extra allt.
Tacksam för synpunkter från kunniga i ämnet!
Fick tag i ett begagnat höjkit, inklusive 32x11,5-15 däck & fälg.
Kitet består av 4 st fjädrar, 4st dämpare 4 st nedre bärarmar, 1 st "track bar bracket". Dessutom fick jag med en grövre styrdämpare och 4 st hemsvarvade puckar.
Förmodligen det här kitet:
http://shop.skyjacker.com/product.php?ProdID=1460
Fästet för att kompensera för för kort panhardstag (=track bar) fram monteras vid axeln, dvs inte den typ av fäste vid karossen som peterand varnar för i sin utmärkta sammanstälning.
Frågan är om man vågar använda även puckarna?
Räcker fästet vid framaxeln till för att kompensera panhardstaget även med puckar? Panhardstaget bak? Risk för bekymmer med kardanvinklar? Räcker kardanerna till?
Nåt annat som kan bli fel?
Bilen är en -96a, V8, Orvis Edition, dvs extra allt.
Tacksam för synpunkter från kunniga i ämnet!
Anders, KingCab och Grand Cherokee
Max 3-4" om du inte har 8st ställbara armar och vill bibehålla rimliga vägenskaper. Främre kardan med gummituta istf kardankors måste bytas då den förra är för kort. På dessa höjder är kardanvinlar normalt inget problem. Fram måste du flytta ner fästena till bromslangarna alt ha längre slangar.
Icke justerbara trackbars kommer du nästan garanterat få problem med vid "seriös" användning.
K-hämaare i gott skick är ett måste annars får du Skateboardstyrning.
Icke justerbara trackbars kommer du nästan garanterat få problem med vid "seriös" användning.
K-hämaare i gott skick är ett måste annars får du Skateboardstyrning.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Tack för synpunkterna.
Slutsatsen blir altså att puckarna får ligga kvar i garaget (tillsvidare) , och det blir 3" höjning.
Då ska det räcka med de här prylarna samt att se upp med k-hämmarnas skick, slang & sladd-längder (ABS) vid hjulen.
Är dock osäker på om Peter menade att främra kardan behöver bytas även för 3"-höjning, eller om det bara gällde 5" höjningen ?
(Förra ägaren av prylarna körde med 5" (=inklusive puckar) utan annan åtgärd. Men han använde bilen "till kiosken".)
Slutsatsen blir altså att puckarna får ligga kvar i garaget (tillsvidare) , och det blir 3" höjning.
Då ska det räcka med de här prylarna samt att se upp med k-hämmarnas skick, slang & sladd-längder (ABS) vid hjulen.
Är dock osäker på om Peter menade att främra kardan behöver bytas även för 3"-höjning, eller om det bara gällde 5" höjningen ?
(Förra ägaren av prylarna körde med 5" (=inklusive puckar) utan annan åtgärd. Men han använde bilen "till kiosken".)
Anders, KingCab och Grand Cherokee
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Inget går ju precis som man tänkt sig.
Det mesta runt framaxeln börjar komma loss.
Men främre panhardstaget(trackrod) ville inte. Skruven genom bussningen till nedre fästet (axelfästet) var fastrostad och gick av precis under skallen. Man kommer inte åt att slipa bort muttern på baksidan. DVS det blev bla till att förstöra bussningen för att loss skräpet.
Nu till bekymret. Det går inte att köpa ny bussning! Varken hos Mekonomen eller lokala Jeephandlaren. Man måste köpa hela staget, för 1700 hos lokala Jeephandlaren.
Slutsaten (om ingen vet var man kan få tag i bussning) blir att köpa ett ställbart stag. Var hittar man ett sånt med rimlig leveranstid?
Gärna i närheten av Västerås, i samanhanget får väl Sthlm räknas som i närheten.
Det mesta runt framaxeln börjar komma loss.
Men främre panhardstaget(trackrod) ville inte. Skruven genom bussningen till nedre fästet (axelfästet) var fastrostad och gick av precis under skallen. Man kommer inte åt att slipa bort muttern på baksidan. DVS det blev bla till att förstöra bussningen för att loss skräpet.
Nu till bekymret. Det går inte att köpa ny bussning! Varken hos Mekonomen eller lokala Jeephandlaren. Man måste köpa hela staget, för 1700 hos lokala Jeephandlaren.
Slutsaten (om ingen vet var man kan få tag i bussning) blir att köpa ett ställbart stag. Var hittar man ett sånt med rimlig leveranstid?
Gärna i närheten av Västerås, i samanhanget får väl Sthlm räknas som i närheten.
Anders, KingCab och Grand Cherokee
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Alla grejer är billigare i USA men frakten är dyr! Jag skulle beställa ett Höjkit till min GC å det skulle gå på ca 680$, frakten skulle gå på ca 550$.
Hur kan det vara så dyr frakt, frågade jag. Fick som svar att: "Det är så mkt det kostar att skicka 40kg (80lbs) grejer" 



Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 234
- Blev medlem: tor apr 16, 2009 21:36
- Ort: Västerås
Tack för tipsen!
Efter diverse bekymmer är nu GC:n höjd.
Dalhems skulle höra av sig när de fick hem bussningen. Det skulle vara i slutet av maj. De har inte ringt ännu...
Bussningsproblemet löste sig dock på semestern i Columbus OH.
Napa tog hem bussningen på 3 timmar! 17 dollar.
Ska lägga upp en byggtråd när tiden tillåter, som visar de egna uppfinningar jag gjort, t ex förlängda kränghämmarpinnar f & b.[/img]
Efter diverse bekymmer är nu GC:n höjd.
Dalhems skulle höra av sig när de fick hem bussningen. Det skulle vara i slutet av maj. De har inte ringt ännu...
Bussningsproblemet löste sig dock på semestern i Columbus OH.
Napa tog hem bussningen på 3 timmar! 17 dollar.
Ska lägga upp en byggtråd när tiden tillåter, som visar de egna uppfinningar jag gjort, t ex förlängda kränghämmarpinnar f & b.[/img]
Anders, KingCab och Grand Cherokee
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis jan 01, 2008 22:49
- Ort: Trollhättan
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark
-
- Forumräv
- Inlägg: 675
- Blev medlem: mån jul 21, 2008 18:41
- Ort: Örby mark