Lightbringer - Chevrolet K20 4x4 Diesel 1986

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Re: ...

Inlägg av Lightbringer » tor jul 23, 2009 1:08

Wild_Devil skrev:Imponeras av alla er killar som orkar skruva och fixa med bilarna utomhus under dåliga förutsättningar..
Jag har som inget val, har sökt ett garage i 2 år men det är hårdvaluta ;)

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » tor jul 23, 2009 13:26

Kul att du håller ett sådant tempo! :D
Bilen ser ju kanon ut som sagt, du kommer ha en riktigt fin vagnpark sen...

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor jul 23, 2009 13:36

Joel_Vbg skrev:Kul att du håller ett sådant tempo! :D
Bilen ser ju kanon ut som sagt, du kommer ha en riktigt fin vagnpark sen...

Mvh
Tanken är att bara ha dom där två chevorna, explorern ska säljas eller bytas mot något kul :)

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » tor jul 23, 2009 20:53

Idag vart det inte så mycket gjort, har kopplat in kabelstammen mot torped väggen bara för jag vart tydligen tvungen att laga farsans defender mitt i allt :D

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » fre jul 24, 2009 22:53

Har kopplat in kabelstammen mot torpedväggen
Bild

Kopplade in slangarna till hydraboosten
Bild

Kopplade in kylningen till motoroljan och påbörjade kylningen till lådan
Bild

Skruvade dit fördelningslådan och som synes vart kardanen från suburban alldeles för kort, nu måste jag köpa en sån
Bild

Imorgon skall tankarna skruvas ner och rengöras för någon har tydligen tankat sand i dom :shock:

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör jul 25, 2009 9:18

Du satte en packning mellan fördelningslådan och adaptern till växellådan va? Annars kommer du förmodligen sakta men säkert tömma automaten på olja...

Kardanen borde väl inte vara så svår o förlänga lite, om du känner nån med bra verktyg för o kapa o sätta ihop den rätt...

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » lör jul 25, 2009 12:01

henke_99 skrev:Du satte en packning mellan fördelningslådan och adaptern till växellådan va? Annars kommer du förmodligen sakta men säkert tömma automaten på olja...
Nja, jag snålade med det :lol: , får ta ner och sätta packningsmassa då..

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » lör jul 25, 2009 12:08

Lightbringer skrev:
henke_99 skrev:Du satte en packning mellan fördelningslådan och adaptern till växellådan va? Annars kommer du förmodligen sakta men säkert tömma automaten på olja...
Hej!
Lånar tråden lite!
Har en JEEP GC, med misstänkt visco.

Funderar på byte av fördelningslådan...Är den tung, orkar man lyfta den för hand (ligga under bilen men lådan på magen)
Eller är det domkraft och grejor som behövs?

Ligger ute på gruset och mekar, inte så lätt med något som ska rulla under bilen då :rodnar:

Mvh ThomasV

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » lör jul 25, 2009 12:23

Jag gjorde det.. Men såklart så väger dom ju lite..

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör jul 25, 2009 12:28

thomasv skrev:
Lightbringer skrev:
Hej!
Lånar tråden lite!

Funderar på byte av fördelningslådan...Är den tung, orkar man lyfta den för hand (ligga under bilen men lådan på magen)

Ligger ute på gruset och mekar, inte så lätt med något som ska rulla under bilen då :rodnar:

Mvh ThomasV
chevas np208 väger ca 65 kg...

thomasv
Forumräv

Inlägg av thomasv » lör jul 25, 2009 18:51

henke_99 skrev:
thomasv skrev:
Lightbringer skrev: Nja, jag snålade med det :lol: , får ta ner och sätta packningsmassa då..
Hej!
Lånar tråden lite!

Mvh ThomasV
chevas np208 väger ca 65 kg...
Tack!

Blir nog domkraft ändå!

/Thomas

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 26, 2009 0:28

Jaha då har man rensat tankarna idag och det var ett helvette att få lös slangarna eftersom dom monterats utan flak, så nu har jag har kortat av sopparören och dragit slangarna så man kommer åt att ta isär dom under bilen istället.

Här är vänstra tanken demonterad för att åka på tvättning och sandrensning, när vi tog isär den lät det mer som stora stenar i den.. Här syns det hur korta bränsleslangarna var innan vi förlängde dom.
Bild

Efter att vi spolat ur tanken på diverse skit hittade vi lite godis i den :aargh: :aargh: :nailbite:
Bild

Här är någon som gjort en riktig hemmafix av små slangstumpar..
Denna satt mellan bränsleröret och den högra tanken, tydligen vart slangarna för korta så då har man lagt till ett t-rör och pluggat det med en bult.
Bild

Högra tanken demonterad för att kolla om det fanns så sten i den, som tur var fanns det inget.
Bild

Så här sitter tankarna på bilen, på sidan av ramen som på en lastbil
Bild

Sen tog jag ner fördelningslådan för att fixa packningen Henke_99 påpekade tidigare, det fick bli blå silikon, enkelt och smidigt..

Imorgon skruvas det säkert i något igen, vad vet jag inte men något blir det väl :)
Senast redigerad av Lightbringer den sön jul 26, 2009 3:05, redigerad totalt 1 gånger.

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 26, 2009 2:00

henke_99 skrev:Kardanen borde väl inte vara så svår o förlänga lite, om du känner nån med bra verktyg för o kapa o sätta ihop den rätt...
Nä det är inte så speciellt svårt, hade kunnat göra det själv om jag haft tillgång till en svarv och balanseringsmaskin.. Men just nu känns det som att det är enklare att köpa en färdig om man hittar beggat :)

Finnpower
Veteran

Inlägg av Finnpower » sön jul 26, 2009 10:28

Den där hemmaskarven är mest troligt gjord när dom installerade en dieselvärmare i den.
Jag har sett otaliga såna skarvar när jag plockat ner bilar.
Ofta så har dom till slut torrspruckit med läckage som följd.
Snälla, skriv långsamt så jag oxå hinner läsa...

Lightbringer
Veteran
Kontakt:

Inlägg av Lightbringer » sön jul 26, 2009 20:17

Ett litet ryck han man med idag.

Inspekterade diffen, den var hel otroligt nog trots att en tidigare ägare har burnat bakdäcken till slicks..

Bild

Dålig bild men man ser att fläkten, fläktkåpan och diverse kylarslangar är monterat.
Bild

Sen vart vi förbannade på ac grejjen som satt kvar mot torpedväggen för det var så trångt att skruva, så efter diverse svordomar och en hel hög plastdetaljer så såg det ut så här..
Tänkte härma nutti och plugga hålet och slänga dit en vanlig fläkt, tyvärr kan jag inte bygga om den som fanns för den råkade bli småbitar :)
Bild

Detvar allt för idag.

Skriv svar