Service engine soon

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cheva k1500
Veteran

Service engine soon

Inlägg av cheva k1500 » fre jul 24, 2009 14:06

Ja som rubriken lyder började lyssa igår kväll på väg hem.Alla oljor,filter och tändkablar och tändsstift är byta för ungefär en månad sen.Vad indikerar den mot.Ska man bara ignorera ikonen eller vad ska man göra

Chevrolet pickup 4x4
ck1500 -89
cheva sb 350
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » fre jul 24, 2009 15:54

Den indikerar problem med insprutningen, är alltså egentligen ingen servicelampa. (motsvarar lampan med en motorsymbol på de flesta andra bilar) Nån givare eller liknande krånglar förmodligen.

Mha infon här så kan du kolla upp vad du har fått för felkod, och därmed kan du se vad som är fel...
http://www.troublecodes.net/GM/

(jag har även en kabel till min bärbara dator, för o kolla upp tbi-datorerna i cheva. om du hellre vill vänta tills jag kommer upp...)

cheva k1500
Veteran

Inlägg av cheva k1500 » fre jul 24, 2009 15:59

Tror jag väntar tills du kommer upp blir nog bäst så tackar för svaret
Chevrolet k1500 -89
Du tror förstårs att ja inte kan nånting om motorer och så men jag hade faktiskt mekano när jag va liten så jodå.......

Swedde
Användare

Re: Service engine soon

Inlägg av Swedde » fre jul 31, 2009 8:11

cheva ck1500 skrev:Ja som rubriken lyder började lyssa igår kväll på väg hem.Alla oljor,filter och tändkablar och tändsstift är byta för ungefär en månad sen.Vad indikerar den mot.Ska man bara ignorera ikonen eller vad ska man göra

Chevrolet pickup 4x4
ck1500 -89
cheva sb 350
Tjena eller go morgon ..jo lyser din lampa helatiden ?
jag har en lika dan fast en -90:a

cheva k1500
Veteran

Inlägg av cheva k1500 » fre jul 31, 2009 10:38

ja den lyser hela tiden och började bara helt plötsligt.Den har aldrig lyst så länge bilen har varit i min ägo nu ca 2 år
Chevrolet k1500 -89

ahma-niva
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » lör aug 01, 2009 8:06

Det är inte dumt att kunna blinka fram felkoderna ute i busken, inte svårt alls och man spar mycket arbete... Har själv GM-sprut i Nivan, och en liten lapp med koderna i handskfacket.

Du klarar troligen inte nästa besiktning med tänd lampa - limp-mode brukar innebära att ECU fetar upp blandingen rejält. Dricker mer soppa med.
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Wild_Devil
Guru

undran

Inlägg av Wild_Devil » lör aug 01, 2009 11:17

2 snabba frågor..min lampa blinkade förut..sen slutade den helt å lysa å nu lyser den konstant...olika fel då eller olika sätt att signalera bara??

Hur vet man vilket sorts system man har i bilen??
Fanns ju enl sidan MASSOR av olika alt til en -88.. :-( :-(

Kanske därför min bil drar flera liter milen och svartryker/ryker....
Å förra ägarn som sa det var en servicelampa och att bilen var nyservad...
Var man lurad igen då...:-( :-( :-(
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

henke_99
4x4xnerd

Re: undran

Inlägg av henke_99 » lör aug 01, 2009 12:05

Wild_Devil skrev:2 snabba frågor..min lampa blinkade förut..sen slutade den helt å lysa å nu lyser den konstant...olika fel då eller olika sätt att signalera bara??

Hur vet man vilket sorts system man har i bilen??
Fanns ju enl sidan MASSOR av olika alt til en -88.. :-( :-(

Kanske därför min bil drar flera liter milen och svartryker/ryker....
Å förra ägarn som sa det var en servicelampa och att bilen var nyservad...
Var man lurad igen då...:-( :-( :-(
/R
Det finns inte särskilt många om man kollar på motoralternativ oxå... en 350 är ju på 5.7 liter. Och på cheva"truckarna" fanns det bara tbi. (throttle body injection) Kikade dessutom lite på dom olika systemen, verkar som att det är samma felkoder på dom flesta, bara att vissa inte finns med på en del.

Om den drar massor med soppa och ryker svart (eftersom den drar så mkt soppa) så skulle jag prova att byta tempgivaren till insprutningen. Den sitter precis bredvid termostathuset. Kostar max en hundring...

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » lör aug 01, 2009 14:44

Nu lägger ja mig i som vanligt .. men hur kollar man service"boxen" ?? Och hur ska man tolka dom blinkningarna som kommer fram? Sen var sitter den .. På 940 är det inga problem .. men nu är allt nytt igen ;D haha ..

Bilen bluddrar om man har lite högre varv med neutralen i .. Beror det som du sa till en annan oftast på instrutargivaren? Ryker inte svart vad ja kan se, men iaf :rodnar:
Blazer -89, 5.7, 40" MM, snart 9" högre
garaget.org/wimhed

"Om du har gåshud på pitten så ska du dra ut pitten ur gåsen och tänka över din sexuella läggning"

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » lör aug 01, 2009 14:51

wimhed skrev:Nu lägger ja mig i som vanligt .. men hur kollar man service"boxen" ?? Och hur ska man tolka dom blinkningarna som kommer fram? Sen var sitter den .. På 940 är det inga problem .. men nu är allt nytt igen ;D haha ..

Bilen bluddrar om man har lite högre varv med neutralen i .. Beror det som du sa till en annan oftast på instrutargivaren? Ryker inte svart vad ja kan se, men iaf :rodnar:
Läste länken och kom fram till att ..

Slå av tändningen .. Leta upp boxen .. Sen ska man göra något joxx med den och räkna hur många gånger servicelampan blinkar .. :)
garaget.org/wimhed

"Om du har gåshud på pitten så ska du dra ut pitten ur gåsen och tänka över din sexuella läggning"

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör aug 01, 2009 15:11

wimhed skrev:
wimhed skrev:Nu lägger ja mig i som vanligt .. men hur kollar man service"boxen" ?? Och hur ska man tolka dom blinkningarna som kommer fram? Sen var sitter den .. På 940 är det inga problem .. men nu är allt nytt igen ;D haha ..

Slå av tändningen .. Leta upp boxen .. Sen ska man göra något joxx med den och räkna hur många gånger servicelampan blinkar .. :)
Nja boxen behöver du inte leta upp, utan servicekontakten. På "gammelblazern" sitter den längs ner på instrumentpanelen, under ljusknappen ungefär. (svart fyrkantig kontakt, nedanför plåtkanten) Sen ska du bygla 2 stift i kontakten så kommer lampan blinka nästa gång du slår på tändningen.

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » lör aug 01, 2009 16:54

henke_99 skrev:
wimhed skrev:

Nja boxen behöver du inte leta upp, utan servicekontakten. På "gammelblazern" sitter den längs ner på instrumentpanelen, under ljusknappen ungefär. (svart fyrkantig kontakt, nedanför plåtkanten) Sen ska du bygla 2 stift i kontakten så kommer lampan blinka nästa gång du slår på tändningen.
Och min som är en 89a tillhör gammal eller? :?

Ajja, leta upp den, sätta i ett gem mellan dom 2hålen (är väl bara 2st?) och sedan slå på tändningen och kolla hur många gg lampan blinkar?
Är det så enkelt? För isf kommer ni få hjälpa mig att reda upp ett antal felkoder haha .. Hela bilen är ett stort fel känns det som .. Men iaf, Glassbåten nästa, sen kolla bilen ;D
garaget.org/wimhed

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör aug 01, 2009 17:17

wimhed skrev:Och min som är en 89a tillhör gammal eller? :?

Ajja, leta upp den, sätta i ett gem mellan dom 2hålen (är väl bara 2st?) och sedan slå på tändningen och kolla hur många gg lampan blinkar?
Är det så enkelt? För isf kommer ni få hjälpa mig att reda upp ett antal felkoder haha .. Hela bilen är ett stort fel känns det som .. Men iaf, Glassbåten nästa, sen kolla bilen ;D
Jappd det är en gammal (sen blir det dom där små s-10 med v6:a)

Ungefär så här ser din kontakt ut. Du ska bygla mellan A och B, sen vrida på tändningen o räkna blink ja. Och som det står, blink, paus, blink, blink = kod 12 t.ex. (tror den blinkar 12, som bekräftelse på att den visar koder). Efter det så kommer den fortsätta med den första felkoden (t.ex blink, blink, blink, paus, blink, blink = 32) och hålla på så beroende på hur många koder som finns lagrade. När alla är genomgångna så kommer den börja om från början igen.
Bild

ahma-niva
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » sön aug 02, 2009 11:42

Många felkoder är samma på flera olika bilmodeller med GM-sprutet och den typen av ECU. Just 12 är en sådan och talar om att ECU inte har några interna fel och att det inte kommer pulser från tändningen. Får du inte 12 är ECU inte frisk.

Ett annat tips, när du läst av första gången och noterat koderna, lyfta av batterikaben ett par minuter så rensas felminnet i ECU. Ge dig sedan ut och kör och så fort Servicelampan tänds slår du av motorn och tar fram gemet - har du tur fångar du det första felet då, och slipper se följdfelen som ofta förvillar.

När det gäller att bl blåst - ja - vad jag vet räknar inte de gamla GM-ecu serviceintervaller utan om lampan tänds när du kör så är det något som är fel! ASFAIK - i alla fall..
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

wimhed
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av wimhed » sön aug 02, 2009 13:28

Va nyss ute i sommarvärmen ;D Men till ämnet, den blinkar bara fram kod12 .. Sen börjar den om och visar 12, sen 12, sen 12 .. Har ja inga felkoder då? :?
garaget.org/wimhed

Skriv svar