usa-dragkrok

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

chevyoffroad
Rutinerad
Inlägg: 265
Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
Ort: värmland

usa-dragkrok

Inlägg av chevyoffroad » ons aug 05, 2009 20:04

hur ställersig sbp till de amerikanska "dragkrokarna"?,de som bla Warn har flyttbara winchfästen till

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Inlägg av elste » ons aug 05, 2009 21:13

va är det för skillnad på ett svänskt drag och ett amerikanskt?

chevyoffroad
Rutinerad
Inlägg: 265
Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
Ort: värmland

Inlägg av chevyoffroad » ons aug 05, 2009 21:23

usa-draget har 1 fyrkantprofil som kulan är instucken i. typ löstagbart monoflex-modell

chevyoffroad
Rutinerad
Inlägg: 265
Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
Ort: värmland

Inlägg av chevyoffroad » ons aug 05, 2009 21:30

http://www.summitracing.com/parts/CHT-13310/

länken förklarar förhoppningsvis bättre 8)

valp79
Hemmastadd
Inlägg: 108
Blev medlem: fre okt 26, 2007 18:54
Ort: ingarö

Inlägg av valp79 » ons aug 05, 2009 21:42

Hej!

har man tur får man 1500kg om man svetsar fast krokdelen anar måste man montera till en adapter med ce märkning

Mvh Stefan
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » ons aug 05, 2009 21:55

precis sån där krok gick inte att besiktiga med förut.. men det kan ju ändrats saker, detta var ett gäng år sedan..

på en gammal silverado..

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Inlägg av elste » ons aug 05, 2009 22:53

vad skulle problemet vara med den där konstruktionen den värkar lika stabil som min krok

optodsl
Guru
Inlägg: 3508
Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
Ort: Eskilstuna

Inlägg av optodsl » ons aug 05, 2009 23:03

problemet är väl att de inte har EU-godkännande

Om draget är fabriksmonterat tror jag att det går att få det godkänt om man har en godkänd insticksbalk med krok, tror den ska vara sån att den spänner fast så att det inte blir någe glapp
/Magnus

Cheva K2500 -91 6,2TD, i luften axellös
Toyota LC RJ70 -87
www.drawings.hagberga.com

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » fre aug 07, 2009 22:18

problemet var just att den inte var godkänd här.

man fick inte ha att man sticker in kroken sådär med en sprint och det.. och man fick inte heller svetsa fast den för då va d ju inte godkänt någonstans..


MEN säger det igen, regler kan ha ändrats..

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » fre aug 07, 2009 23:15

De är godkända för 1500kg nu, men man måste byta ut sprinten mot skruv och nylockmutter.
Beyond bolt-on. Beyond recond.

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » lör aug 08, 2009 17:46

snålt med 1500kg.. :shock:

Olof
Beroende
Inlägg: 1301
Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
Ort: Ramnäs

Inlägg av Olof » lör aug 08, 2009 18:45

Jag får dra 1500kg i en Biltemakrok som är skruvad i bakstötfångaren. DET tycker jag är ganska generöst :D
Beyond bolt-on. Beyond recond.

hesselgren
Beroende
Inlägg: 1391
Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
Ort: Stockholm

Inlägg av hesselgren » lör aug 08, 2009 20:45

precis min tanke.. 1520 är vad jag får dra med min gamla 745. på b-kort alltså. 1600kilo med BE

men mer relevant kanske är att på gmc pickisen jag åker runt med får man dra 2270kilo på kroken. (inte med b-kort då, bara 750kilo :wink: :roll: ) på den sitter iof en sån där snurrbar 3hövdad sak. en vanlig kula och en 60mm? samt nått som ser ut som man har till LGF släp typ traktorstil.. som en scackel med en sprint.


så jag tycker 1500kilo är snålt på större bilar.

vet inte om det har något överhuvudtaget å göra med tråden egentligen men..

Skriv svar