All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
chevyoffroad
- Rutinerad
- Inlägg: 265
- Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
- Ort: värmland
Inlägg
av chevyoffroad » ons aug 05, 2009 20:04
hur ställersig sbp till de amerikanska "dragkrokarna"?,de som bla Warn har flyttbara winchfästen till
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » ons aug 05, 2009 21:13
va är det för skillnad på ett svänskt drag och ett amerikanskt?
-
chevyoffroad
- Rutinerad
- Inlägg: 265
- Blev medlem: mån aug 03, 2009 17:15
- Ort: värmland
Inlägg
av chevyoffroad » ons aug 05, 2009 21:23
usa-draget har 1 fyrkantprofil som kulan är instucken i. typ löstagbart monoflex-modell
-
valp79
- Hemmastadd
- Inlägg: 108
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 18:54
- Ort: ingarö
Inlägg
av valp79 » ons aug 05, 2009 21:42
Hej!
har man tur får man 1500kg om man svetsar fast krokdelen anar måste man montera till en adapter med ce märkning
Mvh Stefan
Gasa till det rasar!!!!!!!!!!
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » ons aug 05, 2009 21:55
precis sån där krok gick inte att besiktiga med förut.. men det kan ju ändrats saker, detta var ett gäng år sedan..
på en gammal silverado..
-
elste
- Guru
- Inlägg: 2680
- Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
- Ort: Köping
Inlägg
av elste » ons aug 05, 2009 22:53
vad skulle problemet vara med den där konstruktionen den värkar lika stabil som min krok
-
optodsl
- Guru
- Inlägg: 3508
- Blev medlem: ons apr 15, 2009 20:25
- Ort: Eskilstuna
Inlägg
av optodsl » ons aug 05, 2009 23:03
problemet är väl att de inte har EU-godkännande
Om draget är fabriksmonterat tror jag att det går att få det godkänt om man har en godkänd insticksbalk med krok, tror den ska vara sån att den spänner fast så att det inte blir någe glapp
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » fre aug 07, 2009 22:18
problemet var just att den inte var godkänd här.
man fick inte ha att man sticker in kroken sådär med en sprint och det.. och man fick inte heller svetsa fast den för då va d ju inte godkänt någonstans..
MEN säger det igen, regler kan ha ändrats..
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » fre aug 07, 2009 23:15
De är godkända för 1500kg nu, men man måste byta ut sprinten mot skruv och nylockmutter.
Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
Olof
- Beroende
- Inlägg: 1301
- Blev medlem: sön okt 07, 2007 22:09
- Ort: Ramnäs
Inlägg
av Olof » lör aug 08, 2009 18:45
Jag får dra 1500kg i en Biltemakrok som är skruvad i bakstötfångaren. DET tycker jag är ganska generöst

Beyond bolt-on. Beyond recond.
-
hesselgren
- Beroende
- Inlägg: 1391
- Blev medlem: tor okt 18, 2007 23:06
- Ort: Stockholm
Inlägg
av hesselgren » lör aug 08, 2009 20:45
precis min tanke.. 1520 är vad jag får dra med min gamla 745. på b-kort alltså. 1600kilo med BE
men mer relevant kanske är att på gmc pickisen jag åker runt med får man dra 2270kilo på kroken. (inte med b-kort då, bara 750kilo

) på den sitter iof en sån där snurrbar 3hövdad sak. en vanlig kula och en 60mm? samt nått som ser ut som man har till LGF släp typ traktorstil.. som en scackel med en sprint.
så jag tycker 1500kilo är snålt på större bilar.
vet inte om det har något överhuvudtaget å göra med tråden egentligen men..