carl_hannes SJ413 blivande a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » lör aug 29, 2009 23:01

Chrille_91 skrev:
Tony skrev:Det är en Jula vinch så kolla vad dom vill ha för en "orginal" wajer 8)
Prova att jämföra en orginalvire jämfört med en från k.Lindqvist så garanterar jag att du inte vill ha orginalviren nåt mer plus att om man köper en rulle med 50m så kapar man den på 25 istället så har man till två vinchar :wink:

Eller kapar den lite längre ut, och använder resten som en lös "förlängning" ifall man har lyckats parkera mitt ute i ingenstans, eller om man behöver blocka långt bort...

Det syns lite dåligt, men kolla på bilden här, har bara satt fast kroken i ena bogseröglan. Vajern är inte uppspänd utan den har "böjt sig" så av sin egen tyngd. Obeservera även att en originalvajar hade "spänt" sig genom att snurra upp sig på trumman när den inte är belastad. Så är som synes inte fallet med denna. (det är dessutom en 10mm vajer)
Bild

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » sön aug 30, 2009 9:05

Tack alla för alla tips jag får. Och delar med er av era stora kunskaper. Ni här på forumet är bara bäst :D

Ha det :naughty:

Hannes
Ingenting gör sig av sig själv
Det är bara att ligga i om det ska bli klart

carl_hannes SJ413 blivande a-traktor:
viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » sön aug 30, 2009 23:45

Så här blev 80X80-balken underifrån och insidan på förarsidan. Och lagningen av golvet under förarstolen. Zinkat, grundat och målat. Ska sprutas på massa åxå sen.

Bild
Mot framåt.

Bild
Mot bakåt.

Kommer nog att bli rätt osynligt när massan sprutas på.

Nu är det läggdax. För länge sen.

Hannes

viewtopic.php?t=14278

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons sep 02, 2009 2:48

hej.
jag e helt ny på forumet och helt ny va de gäller 4X4.
jag har precis köpt en sj413 från -86 som faktiskt e rostfri! =) planen är att det ska bli a-traktor av den oxå,
så jag tar gärna del av/delar gärna med mej av erfarenheter ang. typning osv.
har läst igenom hela din tråd och e grymt avis på din "plåthantering".
har själv rostlagat en hel del innan jag började se för dåligt för att greja svetsningen längre, dock aldrig i din klass.

en sak jag har funderat omkring är kravet på "täckt kaross" och att våra små loppor inte har något tak, blev dock lugnare när jag tog fram uppgifterna från transportstyrelsen där det står att karossen ÄR täckt men har "taklucka".. kul definition av en bil utan tak.. =)
jaja, ska inte börja me att tjata hål i huvet på alla, de hinner jag nog framöver iaf.

sålång.
/joel
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » mån sep 07, 2009 22:58

Verkar som allt händer nu. Hoppar på kryckor sen en vecka tillbaka. Jätteproblem med ledband i ett knä. Efter en smärre olycka. Har knappt kunnat gå. :(

Men, men

Bild
Golvet är iallafall klart under förarstolen.

Bild
Fronten snett uppifrån och snett nedifrån. Avblästrad och rostlagad. Verkar som var enda plåtpryl måste rostlagas på den här häcken, puh! :urk:

Bara att tenna, zinka och grunda fronten. :D

Hannes

viewtopic.php?t=14278

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » tis sep 08, 2009 18:17

Jag hann iallafall provmontera. Innan det hände med benet. Man kan ju inte vara säker att allt passar ihop till slut. När man byggt upp så mycket nytt själv. Även om man testar vartefter. Och kontrollmäter hela tiden.

Bild
Så här har jag satt ihop hela fronten. Frontplåten är behandlad på vanligt sätt. Plus att jag sprutat på en slipgrund. Eftersom den är blästrad. Ska spruta på epoxigrund senare. Plastgrillen passade perfekt åxå. Bara småjusteringar senare.

Bild
Monterade in stolarna. För att kolla om skenorna passade som de skulle. I golvet. Ska ju ha andra stolar. Men man måste se att hålena och fästena hamnade rätt. När man lagade.

Nästa steg blir att göra en dörr av två.

Bild
Den här dörren är dålig i nederdelen. Så den måste lagas. Kommer att använda hela nederdelen från en annan dörr.

Bild
Den här. En halvfärdig halvdörr. Som är helfräsch nedtill.

Ska väl ske snart nog. För knät blir bara bättre och bättre.

Hannes

viewtopic.php?t=14278

henriklarsson1982
Rutinerad

Inlägg av henriklarsson1982 » tis sep 08, 2009 19:14

Snyggt jobbat...blir nog bra det där! :tumbup:
O ta det lugnt med knäet i framtiden. Ligger själv i soffan med ispåse på knäet....opererad för en vecka sedan. Fick ett nytt korsband o blev av med menisken...2mån sjukskrivning :(
Hoppas din skada inte är lika allvarlig!
Lycka till :!:

brojjlan
Hemmastadd

Inlägg av brojjlan » tis sep 08, 2009 19:46

det går frammåt för vissa. ser bra ut som vanligt :D

krya på dig
ful får man vara men inte dum!

tgb13

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » tis sep 08, 2009 21:36

ja, kul att de går framåt med ditt bygge! =9
mitt går bakåt.. motorn e kass så jag måste få tag på en annan.

hur hade du tänkt spärra?

jag har funderat en del på spärrningen, på lågtrean gör min 30kmh vid ca 3200 varv, undrar om bilprovningen godtar de.

jag tänkte spärra växellådan till 1,2,3 och låsa fördelningslådan på låg och på något sätt bryta ut 2wd/4wd på endast lågområdet.
sen tänkte jag skaffa en såndär elektronisk varvstopp och hejda motorn vid 3200rpm.

sålång
/joel
SJ 413

TEE
Beroende

Inlägg av TEE » tis sep 08, 2009 22:30

BlindStyre skrev:ja, kul att de går framåt med ditt bygge! =9
mitt går bakåt.. motorn e kass så jag måste få tag på en annan.

hur hade du tänkt spärra?

jag har funderat en del på spärrningen, på lågtrean gör min 30kmh vid ca 3200 varv, undrar om bilprovningen godtar de.

jag tänkte spärra växellådan till 1,2,3 och låsa fördelningslådan på låg och på något sätt bryta ut 2wd/4wd på endast lågområdet.
sen tänkte jag skaffa en såndär elektronisk varvstopp och hejda motorn vid 3200rpm.

sålång
/joel
ett litet tipps när det gäller varvtalsregulator. du får inte soppa vartalet mer än 10% under det varvtalet du har max effekt. jag fick ombesiktning på min vitara a-traktor, jag hade stoppat på 4000 varv och maxeffekten va på 5400varv så det blev ombesiktning

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » tis sep 08, 2009 23:15

Tack alla ni för snälla kommentarer :D

Nja, jag hade nog tänkt spärra 1:an och 2:an. Åsså spärra 4WD Låg. Och varvtalsregulator.

Många har sagt att det är ok. Fast nu blir jag oroligt efter ditt inlägg TEE :( . Måste man hålla på att jäklas med utväxligar då eller? :para:

Tänkte bara på det här med dörren åxå. Det är kul att se hur proffsen konstruerar saker. En annan helsvetsar ju det mesta. Eller egentligen allt.

Dörrarna på en Sukka är i princip två formpressade plåtar. Innerplåten är lite mindre än ytterplåten. Sen har de falsat ytterplåten över innerplåten. Helt enkelt vikt den över. Och så är det 16 svetspunkter totalt runt hela. Gjort som en konservburk i plåt :D

Det känns på nått sätt skräpigt hur de gör. :weird:

Hannes

viewtopic.php?t=14278

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons sep 09, 2009 0:25

jo, dedär med maxeffekten..
vitaran har väl en 1,6 litersmotor?
dessutom kan man ju radikalt ändra effektkurvan med hjälp av strypningar i insuget osv, borde inte va nåra problem.
om man skulle va tvungen att köra på 5400rpm hela tiden stoppar nog inte bränsleförbrukningen förrän en bra bit över litern per mil och dessutom borde man nog behöva tre motorer, en i traktorn och 1 i reserv och 1under renovering så att man kan byta mellan dem eftersom de rasar.
jag tror nog att man ska kunna fixa till de så att man hamnar nånstans knappt över 3000rpm.
att man sedan kan släppa spärren på 4 å 5 och sedan reducera varvet till max 2000 efter besiktning e ju ännu bättre, lugnt å stilla på 5'an i 30 på lite drygt 1500 varv.. =)
borde inte bli så satans törstig.

jaja..

sålång
/joel
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » ons sep 09, 2009 7:36

Hm, hålla på med strypningar åxå. Nää det hoppas man att man slipper. Vi får väl se när det blir dax. Vad bilprovningen säger. Det ordnar sig hoppas jag. :roll:

Så när får vi se din 413 då Joel? Som ett projekt här på 4x4sweden? :D

Hannes

viewtopic.php?t=14278

BlindStyre
Hemmastadd

Inlägg av BlindStyre » ons sep 09, 2009 9:49

hannes - mitt "projekt" e nog av föga intresse för er just nu.. halvrisig kaross med kass motor i smådelar..
om jag skulle få för mej att göra nått intressant me den kanske jag startar en tråd. =)
SJ 413

carl_hannes
Hemmastadd

Inlägg av carl_hannes » ons sep 09, 2009 21:58

Vissa saker går ju att göra sittande. Som t ex att göra en dörr av två :wink:

Så här blev förardörren fri från rost. Tog nästan 3 timmar.

Bild
Vek upp falsen och tog bort några punkter. Skar bort den bit som skulle bytas ut. Tricket är att skära ut en bit i den andra dörren som passar exakt. Böjer ju åt alla håll och kanter. Särskilt i hörnen på dörren. Efter lite mätning, mallar och markering med tejp så fixade det sig. Bara lite småjusteringar. Och tillpassning.

Bild
Sen punkta den exakt på plats. Sen la jag tillbaka falsen. Gick bra med stor polygrip. Användes försiktigt så att det inte skulle bli bucklor på framsidan. Sen knacka jag efter falsen och riktade med plåthammare och mothåll. Satte tillbaka punkterna på falsen också. Fyra stycken.

Bild
Sen helsvetsade och slipade svetsarna.

Bild
Slipade av lite ytlig rost som var kvar. På med zink och sen grundfärg.

Sprutade zink och grund inuti åxå. Så gott det gick.

Japp. Då var det dax att snygga upp dörren på utsidan då. Fast där ser den rätt bra ut från början.

Hannes

viewtopic.php?t=14278

Skriv svar