Lite tips Frontera SWB ????
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Lite tips Frontera SWB ????
Ska chassihöja Fronteran är tanken inom någon vecka.
Tänkte höja den 50mm som jag förstått inte ska vara några problem förutom att man måste byta en slang till bensinpåfyllningsröret.
Men är det någon som gjort detta på detta eminenta forum och isåfall hur har Ni löst det med kofångarna, bak har jag en lösning på G med bockade rostfria rör och plåt, lamporna kommer att försvinna och istället nyttja orginalplatsen i karossen.
Fram vet jag dock inte, har ju frontskydd och detta måste byggas om, frågan är, ska man bygga ny och sälja den som sitter där nu eller ska man bygga om det man har?
Finns det andra grejer o tänka på?
Tänkte höja den 50mm som jag förstått inte ska vara några problem förutom att man måste byta en slang till bensinpåfyllningsröret.
Men är det någon som gjort detta på detta eminenta forum och isåfall hur har Ni löst det med kofångarna, bak har jag en lösning på G med bockade rostfria rör och plåt, lamporna kommer att försvinna och istället nyttja orginalplatsen i karossen.
Fram vet jag dock inte, har ju frontskydd och detta måste byggas om, frågan är, ska man bygga ny och sälja den som sitter där nu eller ska man bygga om det man har?
Finns det andra grejer o tänka på?
//Struve
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Handlar om synbarheten på lamporna samt placeringen av reservhjulet. Baklamporna och blinkersen bak ska kunnas ses från 45 graders vinkel inåt (om du står bakom till vänster om bilen ska du kunna se höger bakljus och blinkers) som reservhjulet döljer iom placeringen på bakluckan. Med lamporna placerade i stötfångaren klarar man detta krav...Seglaren skrev:Sen vad är grejen med lysen i kofångaren. På min är det de som lyser plus blinkers men med bromsljus i de i karossenUndrar varför det är som det är.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
På tal om däcksskydd så tvättade jag bilen igår i en "Easy wash" hall, en sån där bilen dras genom sakta förbi de olika "stationerna". Den hade klara problem med mitt reservhjulStruve skrev:Den vinkeln tror jag man klarar sålänge man inte har däcksskydd på (hoppas jag)

Sorry om jag lånar tråden igen, men det där var intressant då jag tänkt köpa ny däck: viewtopic.php?p=152829#152829Frontera skrev:Hur stora däck skall du ha på den?
För min gammla som va 2.0 blev sjukt slö med 31"
Tänkte prova 31 på min "nya" som e 2.2 och se om det blir bättre.
Vad jag inte förstår är varför min mätare visar rätt mycket för mycket med originaldim på hjulen. Upplever ni samma sak? Hade tänkt lite större diameter, men kanske blir den slö som du säger...
C20XE bytet är skjutet på framtiden efter dagens mek.
Har haft lyftare som nog minsta har spelat en hel symfoni.
Dom har väsnats såpass mycket att man inte har hört spridarna, t o m folk har trott att det sitter en diesel i den
Så idag blev det ett toppbyte då jag hade en komplett topp med kam och dom förstärkta vipporna.
Började skruva vid 10-tiden och efter en timmes mek såg det ut såhär:

Återanvände topplocksskruvarna eftersom man kan göra det, drog dom med moment så man inte sträcker dom speciell mycket mer då.
Efter lite rengörning, en lunch och plock så var jag framme här vid 14-tiden, motorn är igång då det är därför man inte ser fläktbladen:

Monterade ihop insuget och drog tillbaka elsystemet på motorn.
Skulle starta men den ville inte, troligen inget komp eftersom lyftarna i den nya toppen troligen var torra på olja.
Så det blev lite vevande på starten innan den började tända, efter att nött ett tag till så startade den och sedan var den igång med taskig tomgång.
Jaja, den fick gå och värma upp sig och efter en stund gick den rent.
Rätt skönt att höra spridarna jobba istället för ventillyftarna
Framåt 16-tiden så var det "fint" under huven:

Lite städning efter meket och annat så lämnade jag garaget vid 17-tiden.
C20XE-planerna är inte bortstädade men nu kommer den att höjas innan.
Det är rätt skönt att kunna köra bilen hem efter ett sådant mek, dock hade jag en backupplan om jag inte var klar till senast 17:00.
Den backupen består av denna vackra, vilda varelse:

Har haft lyftare som nog minsta har spelat en hel symfoni.
Dom har väsnats såpass mycket att man inte har hört spridarna, t o m folk har trott att det sitter en diesel i den

Så idag blev det ett toppbyte då jag hade en komplett topp med kam och dom förstärkta vipporna.
Började skruva vid 10-tiden och efter en timmes mek såg det ut såhär:
Återanvände topplocksskruvarna eftersom man kan göra det, drog dom med moment så man inte sträcker dom speciell mycket mer då.
Efter lite rengörning, en lunch och plock så var jag framme här vid 14-tiden, motorn är igång då det är därför man inte ser fläktbladen:
Monterade ihop insuget och drog tillbaka elsystemet på motorn.
Skulle starta men den ville inte, troligen inget komp eftersom lyftarna i den nya toppen troligen var torra på olja.
Så det blev lite vevande på starten innan den började tända, efter att nött ett tag till så startade den och sedan var den igång med taskig tomgång.
Jaja, den fick gå och värma upp sig och efter en stund gick den rent.
Rätt skönt att höra spridarna jobba istället för ventillyftarna

Framåt 16-tiden så var det "fint" under huven:
Lite städning efter meket och annat så lämnade jag garaget vid 17-tiden.
C20XE-planerna är inte bortstädade men nu kommer den att höjas innan.
Det är rätt skönt att kunna köra bilen hem efter ett sådant mek, dock hade jag en backupplan om jag inte var klar till senast 17:00.
Den backupen består av denna vackra, vilda varelse:
//Struve
Man kan byta enbart lyftarna också, man man måste lossa topplocksskruvarna för det och då måste man ändå byta blockspackningen och har man som jag, en komplett topp som är i bättre skick, ja då byter man
Jag kör med devisen, sålänge man hör spridarna är det inte störande, överröstar det spridarna så är det dax
Har belönat mig med ett par öl under kvällen, frugan är på afterwork så jag är rätt ensam nu när barnen sover......
OT!! Nästa helg ska jag byta topp igen, fast på kompisens Vectra B -96:a efter kamremshaveri, tjänar ett par tusen på det jobbet

Jag kör med devisen, sålänge man hör spridarna är det inte störande, överröstar det spridarna så är det dax

Har belönat mig med ett par öl under kvällen, frugan är på afterwork så jag är rätt ensam nu när barnen sover......
OT!! Nästa helg ska jag byta topp igen, fast på kompisens Vectra B -96:a efter kamremshaveri, tjänar ett par tusen på det jobbet

//Struve