Lite tips Frontera SWB ????

Landrover, Volvo, Mercedes, Lada M.fl.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Lite tips Frontera SWB ????

Inlägg av Struve » tor sep 03, 2009 21:24

Ska chassihöja Fronteran är tanken inom någon vecka.
Tänkte höja den 50mm som jag förstått inte ska vara några problem förutom att man måste byta en slang till bensinpåfyllningsröret.
Men är det någon som gjort detta på detta eminenta forum och isåfall hur har Ni löst det med kofångarna, bak har jag en lösning på G med bockade rostfria rör och plåt, lamporna kommer att försvinna och istället nyttja orginalplatsen i karossen.

Fram vet jag dock inte, har ju frontskydd och detta måste byggas om, frågan är, ska man bygga ny och sälja den som sitter där nu eller ska man bygga om det man har?

Finns det andra grejer o tänka på?
//Struve

Seglaren
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 22, 2009 0:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Seglaren » tor sep 03, 2009 22:29

Sorry om jag kapar tråden och inte tillför nåt. Men säg till om du ska sälja frontbågen då jag ev kan vara intresserad. Sen vad är grejen med lysen i kofångaren. På min är det de som lyser plus blinkers men med bromsljus i de i karossen :shock: Undrar varför det är som det är.
Frontera Sport 2.0i -95 - Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI -99
Volvo 945 -93 - Opel Vectra 1.8 -97

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor sep 03, 2009 22:52

Seglaren skrev:Sen vad är grejen med lysen i kofångaren. På min är det de som lyser plus blinkers men med bromsljus i de i karossen :shock: Undrar varför det är som det är.
Handlar om synbarheten på lamporna samt placeringen av reservhjulet. Baklamporna och blinkersen bak ska kunnas ses från 45 graders vinkel inåt (om du står bakom till vänster om bilen ska du kunna se höger bakljus och blinkers) som reservhjulet döljer iom placeringen på bakluckan. Med lamporna placerade i stötfångaren klarar man detta krav...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Inlägg av Struve » fre sep 04, 2009 10:16

Den vinkeln tror jag man klarar sålänge man inte har däcksskydd på (hoppas jag)

Frontbågen kommer nog att kunna bli till salu.
Tur man jobbar med bockning så jag har påbörjat "Projekt frontbåga i RF med plats för winsch" :lol:
//Struve

Seglaren
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 22, 2009 0:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Seglaren » fre sep 04, 2009 10:39

Struve skrev:Den vinkeln tror jag man klarar sålänge man inte har däcksskydd på (hoppas jag)
På tal om däcksskydd så tvättade jag bilen igår i en "Easy wash" hall, en sån där bilen dras genom sakta förbi de olika "stationerna". Den hade klara problem med mitt reservhjul :shock: Trodde ett tag den skulle slita loss hjulet och rullen som tvättade stannade nästan efter att ha gått över reservhjulet.... Kändes lite tveksamt om det var bra för bil och tvättutrustningen. Men ett däcksskydd hade friktionen inte alls blivit så stor och förmodligen gått lättare.
Frontera Sport 2.0i -95 - Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI -99
Volvo 945 -93 - Opel Vectra 1.8 -97

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » sön sep 06, 2009 21:02

Hur stora däck skall du ha på den?
För min gammla som va 2.0 blev sjukt slö med 31"
Tänkte prova 31 på min "nya" som e 2.2 och se om det blir bättre.

Seglaren
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 22, 2009 0:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Seglaren » sön sep 06, 2009 21:15

Frontera skrev:Hur stora däck skall du ha på den?
För min gammla som va 2.0 blev sjukt slö med 31"
Tänkte prova 31 på min "nya" som e 2.2 och se om det blir bättre.
Sorry om jag lånar tråden igen, men det där var intressant då jag tänkt köpa ny däck: viewtopic.php?p=152829#152829

Vad jag inte förstår är varför min mätare visar rätt mycket för mycket med originaldim på hjulen. Upplever ni samma sak? Hade tänkt lite större diameter, men kanske blir den slö som du säger...
Frontera Sport 2.0i -95 - Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI -99
Volvo 945 -93 - Opel Vectra 1.8 -97

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » sön sep 06, 2009 21:28

Ta inte större än 31" .
Det blir för slött man får växla ner för dom minsta backarna.

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Inlägg av Struve » sön sep 06, 2009 22:06

Nu ska jag visserligen byta till större maskin också, C20XE på 150hk

Så 31" har varit tanken, ev 32" med den större motorn
//Struve

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » mån sep 07, 2009 12:25

Du behöver inte höja om du skall ha 31.
Tänk på att framvagnen e ganska klen

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Inlägg av Struve » mån sep 07, 2009 17:02

Klen o klen, allting är relativt och skulle den inte hålla så får man förstärka, det är mitt minsta problem :shock:

Angående däck får Vi se vad jag köper, inte direkt panik på taket :D
//Struve

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » mån sep 07, 2009 17:08

Då e det bara att välkommna dit till frontera träsket.
Skall bli spännane att se vad du kommer att göra med din bil.

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Inlägg av Struve » fre okt 16, 2009 21:21

C20XE bytet är skjutet på framtiden efter dagens mek.

Har haft lyftare som nog minsta har spelat en hel symfoni.
Dom har väsnats såpass mycket att man inte har hört spridarna, t o m folk har trott att det sitter en diesel i den :roll:

Så idag blev det ett toppbyte då jag hade en komplett topp med kam och dom förstärkta vipporna.
Började skruva vid 10-tiden och efter en timmes mek såg det ut såhär:
Bild

Återanvände topplocksskruvarna eftersom man kan göra det, drog dom med moment så man inte sträcker dom speciell mycket mer då.
Efter lite rengörning, en lunch och plock så var jag framme här vid 14-tiden, motorn är igång då det är därför man inte ser fläktbladen:
Bild

Monterade ihop insuget och drog tillbaka elsystemet på motorn.
Skulle starta men den ville inte, troligen inget komp eftersom lyftarna i den nya toppen troligen var torra på olja.
Så det blev lite vevande på starten innan den började tända, efter att nött ett tag till så startade den och sedan var den igång med taskig tomgång.
Jaja, den fick gå och värma upp sig och efter en stund gick den rent.
Rätt skönt att höra spridarna jobba istället för ventillyftarna :D

Framåt 16-tiden så var det "fint" under huven:
Bild

Lite städning efter meket och annat så lämnade jag garaget vid 17-tiden.
C20XE-planerna är inte bortstädade men nu kommer den att höjas innan.

Det är rätt skönt att kunna köra bilen hem efter ett sådant mek, dock hade jag en backupplan om jag inte var klar till senast 17:00.
Den backupen består av denna vackra, vilda varelse:
Bild
//Struve

Seglaren
Användare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 22, 2009 0:13
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Seglaren » fre okt 16, 2009 21:59

Härligt jobbat, då kan du känna dig ganska nöjd ikväll!

Knack känner jag igen från min GDI-motor i Mitsubishin där lyftarna gör att det låter som en diesel...

Tycker mig hört lite knackande i Fronteran ibland. Men inget störande ännu...
Frontera Sport 2.0i -95 - Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI -99
Volvo 945 -93 - Opel Vectra 1.8 -97

Struve
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jul 24, 2009 15:46
Ort: Öckerö
Kontakt:

Inlägg av Struve » fre okt 16, 2009 22:20

Man kan byta enbart lyftarna också, man man måste lossa topplocksskruvarna för det och då måste man ändå byta blockspackningen och har man som jag, en komplett topp som är i bättre skick, ja då byter man :D

Jag kör med devisen, sålänge man hör spridarna är det inte störande, överröstar det spridarna så är det dax :?

Har belönat mig med ett par öl under kvällen, frugan är på afterwork så jag är rätt ensam nu när barnen sover......

OT!! Nästa helg ska jag byta topp igen, fast på kompisens Vectra B -96:a efter kamremshaveri, tjänar ett par tusen på det jobbet :lol:
//Struve

Skriv svar