O-ringar I6 4.0

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Vanderlei
Rutinerad

O-ringar I6 4.0

Inlägg av Vanderlei » tis sep 01, 2009 12:58

Hade tänkt att ta tag i oljeläckaget på min lilla Cherokee 4.0.
Jag tror det är oringarna på vinkeladaptern till oljefiltret som är dåliga och behöver bytas. Någon som har gjort detta och vet var man kan få tag på rätt delar?
Jag var inne på Hedins bil i Mölndal där dom säljer Jeep men dom hade knappast någon aning av vad jag pratade om. Enligt deras sprängskisser såg det bara ut som en stor o-ring som dom varken hade på lager eller viste om den gick att beställa. Jag har läst lite om folk som har bytt och förstått det som om det ska vara något sorts kit med ett par olika o-ringar.
Har kollat med Hansen Racing men de hade inte några sådana o-ringar.

Någon som gjort detta byte någon gång och kan komma med lite tips så hade det uppskattats massor av min småländske och snåla far som gnäller som fan när man varit på söndagsmiddag och (enligt honom) sölat ner hela uppfarten med en eller ett par droppar olja :)

Mvh Joakim

kex
Hemmastadd

Inlägg av kex » tis sep 01, 2009 16:36

Är det inte samma som på oljefiltret då? Bara köpa ett oljefilter i så fall?

Vanderlei
Rutinerad

Inlägg av Vanderlei » tis sep 01, 2009 19:14

kex skrev:Är det inte samma som på oljefiltret då? Bara köpa ett oljefilter i så fall?
Nope
Det är på den sidan som går in i blocket som läcker.

//Jocke

B_G_K
Användare

Inlägg av B_G_K » ons sep 02, 2009 20:45

Det finns kit med o-ringar till vinkeladaptern , gå till en annan handlare, jag tror att min handlare tog från Klintberg o Way, när jag bytte på min.

Har du en andra bil, så demontera och åk till en maskinaffer,
och köp dom löst.
Cherokee XJ 92:a Deitroit Lockers 4,56
Whinch, Snorkel, mm mm.

Range Rover V8
Range Rover TD40

Vanderlei
Rutinerad

Inlägg av Vanderlei » tor sep 03, 2009 22:00

Såja!

Ett oringskit för en vinkeladapter inhandlad. Efter luskat runt lite på forumen dök det upp ett produktnummer och det inhandlades på Hedin bil i Mölndal. Ska bli kul att se om det passar.

Tackar för tippsen :)

//Jocke

Vanderlei
Rutinerad

Inlägg av Vanderlei » mån sep 07, 2009 13:21

Lite rapport då.

O-ringskitet från Hedin bil funkade sådär. Det vara bara den största av o-ringarna som passade hyffsat. MrHawk fick göra en panikutryckning och inhandla ett o-ringskit på Jula för 98kr och leverera det till en gråtfärdig uppgiven spillra till man, indränkt i motorolja under Jeepen. Hittade o-ringar som passade perfekt och fick fast adaptern. Vi åkte till Skövde på lördagen för att testa och den verkar inte ha läckt en enda droppe olja sen ingreppet gjordes

:beer:

Skriv svar