Kardan
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
Kardan
Hej igen
Om det skulle vara det felet, kan du vara snäll o beskriva vad som måste bort bit för bit för att komma åt lagret. Är det ett stort ingrepp??
Ljudet låter ungefär som att ett bromsband skulle ligga på vång vång till o från.
Bilen har varit upplyftad o körd i det läget men inget oljud har kommit från hjulen.
Är det vanliga lådan eller fördelningslådan du menar.
Om det skulle vara det felet, kan du vara snäll o beskriva vad som måste bort bit för bit för att komma åt lagret. Är det ett stort ingrepp??
Ljudet låter ungefär som att ett bromsband skulle ligga på vång vång till o från.
Bilen har varit upplyftad o körd i det läget men inget oljud har kommit från hjulen.
Är det vanliga lådan eller fördelningslådan du menar.
-
- Beroende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: ons feb 15, 2006 20:03
- Ort: Sandared
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Nope. Tyvärr....
Har aldrig rivit en 413 huvudlåda...
Men om lagerna i bottenstocken skulle vara kass så tjuter det ofta i 1:an, 2:an, 3:an och 5:an, medan 4: är helt tyst....
Är det någon skillnad när du kör 4WD???
Glapp i pinjongen på bakaxeln???
Har aldrig rivit en 413 huvudlåda...
Men om lagerna i bottenstocken skulle vara kass så tjuter det ofta i 1:an, 2:an, 3:an och 5:an, medan 4: är helt tyst....
Är det någon skillnad när du kör 4WD???
Glapp i pinjongen på bakaxeln???
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
kardan
Provade 4 hjulsdriften i dag men knirrade o lät illa så jag la ur den I vintras var det helt okej.
Det är samma ljud på 4 som på dom andrs växlarna.
Var till en firma som säljer Suziki o har verkstad
Dom var ut o prova o konstatera att oljudet kommer framifrån.
Men det verkar som dom inte vet var dom ska börja leta.
Vet varken ut eller in snart,när inte verkstan ens vet var dom ska börja riva.
Synd för jag gillar den lilla spottkoppen.
Det är samma ljud på 4 som på dom andrs växlarna.
Var till en firma som säljer Suziki o har verkstad
Dom var ut o prova o konstatera att oljudet kommer framifrån.
Men det verkar som dom inte vet var dom ska börja leta.
Vet varken ut eller in snart,när inte verkstan ens vet var dom ska börja riva.
Synd för jag gillar den lilla spottkoppen.
Främre kardanen tar ganska mycket stryk när man kör på frihjul mycket. Då roterar den inget och om man slarvat med fettsprutan så nöts den på samma ställe hela tiden då framaxeln fjädrar. En bekant som hade en 413 körde aldrig på annat än 2WD HÖG, och hade troligtvis aldrig vridit på frihjulsnaven- än mindre fettat in något. Nar jag provade bilen så gick det inte att vrida på naven, och när jag la i 4WD HÖG så levde det rövare i kardanen med vibrationer och knutkors som aldrig snurrat förut. Jo, det var en kvinna som ägde bilen.......
Inte för att det direkt har med frågeställningen att göra- men en tanke bara.
SKREV OBELIX
Inte för att det direkt har med frågeställningen att göra- men en tanke bara.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Ja Masen,
Det sitter en Splinesdel på varje kardan. Kardanen består av två delar där den ena delen kan skjutas in i den andra delen. Det är ju så att fördelningslådan sitter fast i bilen och när axlarna rör sej upp och ner så förändras avståndet mellan låda och axlar. Då skulle det inte funka med en stel kardan utan splines. Därför är det mycket viktigt att smörja in den ordentligt.
När man höjer en bil så dras kardanen isär- med följd av att en mindre del av splinesen överför kraften. ofta får man förlänga kardanerna för att det ska fungera bra. Har man tur så räcker det med att tillverka ringar och lägga mellan kardan och medbringare. måste man förlänga kardanen måste man ta proffshjälp för att få rätt balans och godkända material och svetsar = dyrt!
SKREV OBELIX
Det sitter en Splinesdel på varje kardan. Kardanen består av två delar där den ena delen kan skjutas in i den andra delen. Det är ju så att fördelningslådan sitter fast i bilen och när axlarna rör sej upp och ner så förändras avståndet mellan låda och axlar. Då skulle det inte funka med en stel kardan utan splines. Därför är det mycket viktigt att smörja in den ordentligt.
När man höjer en bil så dras kardanen isär- med följd av att en mindre del av splinesen överför kraften. ofta får man förlänga kardanerna för att det ska fungera bra. Har man tur så räcker det med att tillverka ringar och lägga mellan kardan och medbringare. måste man förlänga kardanen måste man ta proffshjälp för att få rätt balans och godkända material och svetsar = dyrt!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
När bör man montera kardan förlängare/spacer ? funderar med tanke på att de ofta är mellan 1/2 eller 1" så det verkar ju var en känslig sak.
Jag undrar eftersom jag höjde bilen med 3" fjädrar och monterade om bågfästet fram som hindrade shackel rörelse framåt... i samma veva monterade jag stenkryplådan och blev lite förvånad då det uppstod ett morrande/malande läte då jag lade i 4WD och körde över 40km/h och släppte gasen (motorbroms)... samma ljud om jag kör med 2wd och naven inkopplade fram (dvs främre kardan roterar med)... tänkte först att det var lådan men det kanske är kardan som morrar... i och med att jag nu har shackel fram som kan röra sig så har nog axeln åkt fram en bit...
Jag undrar eftersom jag höjde bilen med 3" fjädrar och monterade om bågfästet fram som hindrade shackel rörelse framåt... i samma veva monterade jag stenkryplådan och blev lite förvånad då det uppstod ett morrande/malande läte då jag lade i 4WD och körde över 40km/h och släppte gasen (motorbroms)... samma ljud om jag kör med 2wd och naven inkopplade fram (dvs främre kardan roterar med)... tänkte först att det var lådan men det kanske är kardan som morrar... i och med att jag nu har shackel fram som kan röra sig så har nog axeln åkt fram en bit...
SOS,
Jag vet faktiskt inte exakt när man måste förlänga kardanen. En del säger att man kan höja bilen 4 tum utan kardaningrepp, andra säger något annat. Nu diskuterar vi Suzuki, och vad jag kan se på dom så så har den ganska kort splinesdel, då dom fasta fjäderfästena sitter riktade mot bilens centrum- vilket innebär att axeln faktiskt rör sej ungefär på samma sätt som kardanen gör. Det är chacklarna fram som rör sej framåt vid nerfjädring, och axeln rör sej lite framåt samtidigt som den rör sej uppåt. Alltså precis på samma sätt som kardanen rör sej.
Ta Valpen tex, den har sina fasta hänken framåt- och axeln rör sej då lite bakåt när den fjädrar uppåt. Det blir ju helt tvärtom på den, då krävs det mycket längre splinesdel för att den ska räcka till.
Det kommer säkert flera svar som bygger på mer fakta och erfarenheter vad det gäller just din bil.
SKREV OBELIX
Jag vet faktiskt inte exakt när man måste förlänga kardanen. En del säger att man kan höja bilen 4 tum utan kardaningrepp, andra säger något annat. Nu diskuterar vi Suzuki, och vad jag kan se på dom så så har den ganska kort splinesdel, då dom fasta fjäderfästena sitter riktade mot bilens centrum- vilket innebär att axeln faktiskt rör sej ungefär på samma sätt som kardanen gör. Det är chacklarna fram som rör sej framåt vid nerfjädring, och axeln rör sej lite framåt samtidigt som den rör sej uppåt. Alltså precis på samma sätt som kardanen rör sej.
Ta Valpen tex, den har sina fasta hänken framåt- och axeln rör sej då lite bakåt när den fjädrar uppåt. Det blir ju helt tvärtom på den, då krävs det mycket längre splinesdel för att den ska räcka till.
Det kommer säkert flera svar som bygger på mer fakta och erfarenheter vad det gäller just din bil.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a