Nye regler testes ut i Sørlandscupen i norge neste år!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nye regler testes ut i Sørlandscupen i norge neste år!
Ta en titt her: http://www.offroad.no/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=65269
Pål Blesvik
RockCrawler & Tin Bender
RockCrawler & Tin Bender
Det är väl samma som i Eurotrialen? Jag tyckte det var svårt att "tänka om", men det är säkert bara en vanesak. Reglerna verkar bra på så sätt att man verkligen kämpar för att ta sig igenom, att bryta kostar ju väldigt många prick! Men det känns väldigt konstigt att kunna köra över en pinne och sedan få fortsätta köra 

Mvh Malle
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker!
Det er riktig at det er basert på Eurotrial reglene. Bare enkelte små tilpasninger. For å ta dette med å kunne knekke en pinne, fører dette tilstørre utfordringer når det gjelder taktikk. Om det er en port man ser at man ikke kan klare å komme riktig igjennom, så knekker man og kan kjøre videre. Det straffer seg å bryte en pinne, men ikke så mye som å bryte seksjonen. En annen grunn er jo nettopp det at vi skal slippe å tenke helt nytt den ene gangen i året vi skal kjøre ET. Vi trenger øvelse i denne type kjøring. Vi tror også på sikt at det vil komme flere bilmodeller inn i de minste klassene.
Sven Arne
Sven Arne
Sven Arne
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Min åsikt i det hela går att läsa här.....
http://www.biltrial4x4.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74
Min tanke var just att det endast skulle finnas 2 regelverk, nämligen Euro-, Nordic-, Riksmästerskapet och Svenska/Norska/Finska/Danska cupen (samma regler överallt) samt klubbtävling....
Det är bra att vi börjar prata med varandra på allvar och att vi är överens om att vi vill flytta oss mot samma mål, nämligen gemensamma regler....
Sen skulle vi (Norden) försöka få övriga europa att anpassa sig lite mot oss när det gäller säkerheten i bilarna.... Man har ju sett en del skräckexempel i eurotrialen...
OK!
Det låter kanske som om man har storhetsvansinne när jag skriver att jag ville påverka hela Norden, men så är inte fallet... Jag såg det som en viktig del i att få upp deltagarantalet och statusen på vår sport, att vi skulle ha ett hållbart och internationellt anpassat reglemente.
Jag led när jag såg hur deltagarantalet stadigt minskade dom senaste åren, och att något var tvunget att förändras var uppenbart.
http://www.biltrial4x4.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=74
Min tanke var just att det endast skulle finnas 2 regelverk, nämligen Euro-, Nordic-, Riksmästerskapet och Svenska/Norska/Finska/Danska cupen (samma regler överallt) samt klubbtävling....
Det är bra att vi börjar prata med varandra på allvar och att vi är överens om att vi vill flytta oss mot samma mål, nämligen gemensamma regler....
Sen skulle vi (Norden) försöka få övriga europa att anpassa sig lite mot oss när det gäller säkerheten i bilarna.... Man har ju sett en del skräckexempel i eurotrialen...
OK!
Det låter kanske som om man har storhetsvansinne när jag skriver att jag ville påverka hela Norden, men så är inte fallet... Jag såg det som en viktig del i att få upp deltagarantalet och statusen på vår sport, att vi skulle ha ett hållbart och internationellt anpassat reglemente.
Jag led när jag såg hur deltagarantalet stadigt minskade dom senaste åren, och att något var tvunget att förändras var uppenbart.
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Jeg er helt enig i at ET sikkerhetsreglement er for dårlig. Norge er vel det landet idag som har de strengeste kravene.
Når det gjelder kjøremåten/banene som vi foreslår, er det mange som mener det blir mye mer jobb. Men det er vel ingen grunn til at vi ikke klarer det de fleste andre klarer.
Det endelige målet må jo være at man har et sett regler for hele europa, både teknisk og kjøremessig. Dette vil jo ta noen år, men det er noe å jobbe mot. Norge vil aldri redusere på sine sikkerhetskrav.
Sven Arne
Når det gjelder kjøremåten/banene som vi foreslår, er det mange som mener det blir mye mer jobb. Men det er vel ingen grunn til at vi ikke klarer det de fleste andre klarer.
Det endelige målet må jo være at man har et sett regler for hele europa, både teknisk og kjøremessig. Dette vil jo ta noen år, men det er noe å jobbe mot. Norge vil aldri redusere på sine sikkerhetskrav.
Sven Arne
Sven Arne