Utväxling ca 4.88, gm 10b
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Utväxling ca 4.88, gm 10b
Nån som vet nåt om detta? håller det?
Tanken är att jag så småningom ska byta utväxling i min lösa 14bff, nu har jag 4.10 i bilen men vill ha mer. steget upp till 4.56 är ju inte så stort så vill gå lite längre. Har nämligen även en lös 10b framaxel liggande. Vill ha dana60 fram men dom är ju så förbannat dyra. köper jag grejer från staterna är det inte farligt dyrt o byta utväxling i en 10b.
Tanken är att jag så småningom ska byta utväxling i min lösa 14bff, nu har jag 4.10 i bilen men vill ha mer. steget upp till 4.56 är ju inte så stort så vill gå lite längre. Har nämligen även en lös 10b framaxel liggande. Vill ha dana60 fram men dom är ju så förbannat dyra. köper jag grejer från staterna är det inte farligt dyrt o byta utväxling i en 10b.
4,10 till 4,88 är inte lönt... Du kommer inte märka nåt.
jag hade 3.09, bytte till 4,10, blev besviken hur lite skillnad det var. Polaren har 4,88, och det märks INGEN skillnad..
Jag kommer gå ner till 5,38 när jag har råd.
Och på din fråga om det håller, det beror på hur du kör!
Samma hållbarhet i drivaxlarna oavsett vilken utväxling du har, och tillräckligt med vrid att dra sönder dem oavsett utväxling... 
jag hade 3.09, bytte till 4,10, blev besviken hur lite skillnad det var. Polaren har 4,88, och det märks INGEN skillnad..
Jag kommer gå ner till 5,38 när jag har råd.
Och på din fråga om det håller, det beror på hur du kör!


-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.
sitter 456 i min blazer och det är enorm skillnad!
så hur du kan påstå att 307 och 456 inte gör skillnad vet jag inte....
ca 48,5% skillnad
den kryper i vart fall fram riktigt fint.
så hur du kan påstå att 307 och 456 inte gör skillnad vet jag inte....
ca 48,5% skillnad

den kryper i vart fall fram riktigt fint.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jag vet inte heller, jag tyckte det var brutalt stor skillnad från 3.07 till 4.56 man kan ju kolla videon
http://www.youtube.com/watch?v=haMQ8vtUZxU
fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.

http://www.youtube.com/watch?v=haMQ8vtUZxU
fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
Nä så pass långt är jag oxå med, därför jag vill ha reda på hur det funkar om man hoppar längre än 4.56. 4.10 är för snålt nu, hade ju 36" däck när jag stoppade i det och nu med 40" är jag inte nöjd.Nutti skrev:fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.
Sen för att förtydliga, bakaxeln måste jag byta utväxling i i vilket fall då det inte är 4.10 i den. Känns därför fel o stoppa i en utväxling som jag inte är nöjd med.
tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägenhenke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg![]()
Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...

du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Är ju faktiskt ganska lätt att räkna ut hur mycket det skiljer i hastighet mellan olika uväxlingar och däcksdimensioner....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Nutti skrev:jag vet inte heller, jag tyckte det var brutalt stor skillnad från 3.07 till 4.56 man kan ju kolla videon![]()
http://www.youtube.com/watch?v=haMQ8vtUZxU
fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.
gött men du kör ju sm465 också det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig Turbo700 tex.

The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Som det är nu med 4.10 så ligger jag på 1400rpm vid 90km/h. Har en th700 o np241, den går ju inte o mixtra särskilt mkt med...TMT skrev:tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägenhenke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg![]()
Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...![]()
du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
det har du rätt i tänkte om du hade en 208 på den.henke_99 skrev:Som det är nu med 4.10 så ligger jag på 1400rpm vid 90km/h. Har en th700 o np241, den går ju inte o mixtra särskilt mkt med...TMT skrev:tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägenhenke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg![]()
Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...![]()
du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
men annars är det ju en doubler som skulle vara utmärkt att bygga till.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
sleipner is here!
ΧΞΣ
http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;
joo, men om man glömmer bort 1:an 465:an så är det nästan lika som en 700 låda...men i vilket fall som helst tyckte jag att det ändrade brutalt mycket, mer än förväntningarna. Jag körde ju 40" med 3.07 och jämför det med 44" och 4.56 så det är ju inte riktigt rätt att jämföra så, men det var i vilket fall som helst brutalt stor skillnadTMT skrev:
gött men du kör ju sm465 också det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig Turbo700 tex.

tillbaka till ämnet så har jag en polare som kör 44" boggers med d44+14bff med 4.56 fast han knäckte just en drivaxel men har inte haft problem med utväxlingen. I usa har jag också sett flera med 44" däck med samma axlar och 4.88 utväxling, så det beror väl helt på då som alla säger: "det beror på hur du använder gaspedalen"


den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken
En 208 har ju oxå planetväxel för lågdelen. Går väl inte o göra nåt där?
Doubler står helt klart högt på önskelistan, men är en ganska stor investering i en np203 och en 205. Sen behövs ju en adapter mellan dom båda oxå, o såna är inte heller gratis...
Jo byte till d60 fram finns ju oxå på önskelistan, men dom är ju så dyra... Får väl göra som du säger nutti, testa o få egna erfarenheter. Verkar ju inte vara så många som testat över 4.56 i en 10b. Ny utväxling till en sån kostar ju inte många kronor i usa. Lager är inte heller dyra. Får nog testa 5.13 eller 5.38 när det blir dags. Visar det sig dessutom funka hyfsat på vägen (vilket det bör) så kan man ju få rejält låg fart om man dessutom skaffar en doubler sen...
Doubler står helt klart högt på önskelistan, men är en ganska stor investering i en np203 och en 205. Sen behövs ju en adapter mellan dom båda oxå, o såna är inte heller gratis...
Jo byte till d60 fram finns ju oxå på önskelistan, men dom är ju så dyra... Får väl göra som du säger nutti, testa o få egna erfarenheter. Verkar ju inte vara så många som testat över 4.56 i en 10b. Ny utväxling till en sån kostar ju inte många kronor i usa. Lager är inte heller dyra. Får nog testa 5.13 eller 5.38 när det blir dags. Visar det sig dessutom funka hyfsat på vägen (vilket det bör) så kan man ju få rejält låg fart om man dessutom skaffar en doubler sen...
1:an SM465 6,55 1: an th700 3,06 dvs SM465 har en utväxling som är mer än hälfften som th700.joo, men om man glömmer bort 1:an 465:an så är det nästan lika som en 700 låda...
Det är knepigt och dyrt att få till en bra utväxling både i skogen och på vägen. Så här valde jag, däck 38,5 , utväxling i axlar 5,38 så ska jag har en th700 som växellåda, och en 205 eller doubler som fördelningslåda. Den optimala växellådan skulle kanske vara en NV4500 efter som den är 5 växlad med överväxel, 1:an 6,34 5:an 0,73 men den är lång och dyr.
Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."