Utväxling ca 4.88, gm 10b

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Utväxling ca 4.88, gm 10b

Inlägg av henke_99 » fre okt 09, 2009 19:53

Nån som vet nåt om detta? håller det?

Tanken är att jag så småningom ska byta utväxling i min lösa 14bff, nu har jag 4.10 i bilen men vill ha mer. steget upp till 4.56 är ju inte så stort så vill gå lite längre. Har nämligen även en lös 10b framaxel liggande. Vill ha dana60 fram men dom är ju så förbannat dyra. köper jag grejer från staterna är det inte farligt dyrt o byta utväxling i en 10b.

sebban
Rutinerad
Inlägg: 406
Blev medlem: sön maj 28, 2006 21:48
Ort: klippan

Inlägg av sebban » fre okt 09, 2009 21:06

4,10 till 4,88 är inte lönt... Du kommer inte märka nåt.
jag hade 3.09, bytte till 4,10, blev besviken hur lite skillnad det var. Polaren har 4,88, och det märks INGEN skillnad..
Jag kommer gå ner till 5,38 när jag har råd.

Och på din fråga om det håller, det beror på hur du kör! :) Samma hållbarhet i drivaxlarna oavsett vilken utväxling du har, och tillräckligt med vrid att dra sönder dem oavsett utväxling... 8)
-73 Chevy Blazer helcab, Csb350, Th700r4, NP208, Dana60/GM14BFF, 44" boggers, 8274xp.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » fre okt 09, 2009 21:42

Hmm... Jag bytte visserligen från 2.73 till 4.10 förra gången...

Har för mig att jag hört nån som sa att man skulle ha max 4.56 i en 10b, att man lätt kör sönder pinjongen annars.

Jag har hittils, på 2 år pajat en drivaxel. Men det var knutkorsets fel... (gammalt o dåligt)

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » fre okt 09, 2009 23:34

sitter 456 i min blazer och det är enorm skillnad!

så hur du kan påstå att 307 och 456 inte gör skillnad vet jag inte....

ca 48,5% skillnad :wink:


den kryper i vart fall fram riktigt fint.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör okt 10, 2009 8:33

jag vet inte heller, jag tyckte det var brutalt stor skillnad från 3.07 till 4.56 man kan ju kolla videon :P

http://www.youtube.com/watch?v=haMQ8vtUZxU

fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör okt 10, 2009 10:02

Nutti skrev:fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.
Nä så pass långt är jag oxå med, därför jag vill ha reda på hur det funkar om man hoppar längre än 4.56. 4.10 är för snålt nu, hade ju 36" däck när jag stoppade i det och nu med 40" är jag inte nöjd.

Sen för att förtydliga, bakaxeln måste jag byta utväxling i i vilket fall då det inte är 4.10 i den. Känns därför fel o stoppa i en utväxling som jag inte är nöjd med.

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör okt 10, 2009 10:40

Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg :shock:

Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » lör okt 10, 2009 10:57

henke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg :shock:

Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...
tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägen :D

du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » lör okt 10, 2009 10:59

Är ju faktiskt ganska lätt att räkna ut hur mycket det skiljer i hastighet mellan olika uväxlingar och däcksdimensioner....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » lör okt 10, 2009 10:59

Nutti skrev:jag vet inte heller, jag tyckte det var brutalt stor skillnad från 3.07 till 4.56 man kan ju kolla videon :P

http://www.youtube.com/watch?v=haMQ8vtUZxU

fast från 4.10 till 4.56 skulle jag personligen inte heller satsa på. Tror inte att det är värt pengarna och jobbet i slutändan, det är så liten skillnad där.

gött men du kör ju sm465 också det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig Turbo700 tex.

:wink:
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör okt 10, 2009 11:23

TMT skrev:
henke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg :shock:

Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...
tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägen :D

du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
Som det är nu med 4.10 så ligger jag på 1400rpm vid 90km/h. Har en th700 o np241, den går ju inte o mixtra särskilt mkt med...

TMT
OffroadGeek
Inlägg: 4563
Blev medlem: ons feb 01, 2006 16:31
Ort: Vetlanda

Inlägg av TMT » lör okt 10, 2009 12:46

henke_99 skrev:
TMT skrev:
henke_99 skrev:Har surfat runt lite nu... Finns ju utväxlingar till 10b ända ner på 5.57 vad jag såg :shock:

Man kanske skulle testa o stoppa i 5.38 i axlarna... lär ju rulla långsamt på lågväxeln...
tråkigt på högväxeln bara om man vill bruka bilen på vägen :D

du kan ju mixtra lite med fördelningslådan också, vad kör du nu?
Som det är nu med 4.10 så ligger jag på 1400rpm vid 90km/h. Har en th700 o np241, den går ju inte o mixtra särskilt mkt med...
det har du rätt i tänkte om du hade en 208 på den.

men annars är det ju en doubler som skulle vara utmärkt att bygga till.
The sound of eight hooves tear the earth.
sleipner is here!

ΧΞΣ

http://www.asfaltseliten.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Nutti
Forumräv
Inlägg: 513
Blev medlem: mån apr 07, 2008 14:13
Ort: Jeppo, Finland

Inlägg av Nutti » lör okt 10, 2009 14:18

TMT skrev:
gött men du kör ju sm465 också det går ju inte riktigt att jämföra med en vanlig Turbo700 tex.

:wink:
joo, men om man glömmer bort 1:an 465:an så är det nästan lika som en 700 låda...men i vilket fall som helst tyckte jag att det ändrade brutalt mycket, mer än förväntningarna. Jag körde ju 40" med 3.07 och jämför det med 44" och 4.56 så det är ju inte riktigt rätt att jämföra så, men det var i vilket fall som helst brutalt stor skillnad :)

tillbaka till ämnet så har jag en polare som kör 44" boggers med d44+14bff med 4.56 fast han knäckte just en drivaxel men har inte haft problem med utväxlingen. I usa har jag också sett flera med 44" däck med samma axlar och 4.88 utväxling, så det beror väl helt på då som alla säger: "det beror på hur du använder gaspedalen" :lol: Jag brukar köra på att testa på så får man själv erfarenhet, ibland går det bra fast ibland blir det att kosta lite extra. Men om du nu ändå ska ha 14bff bak och inte är nöjd med utväxlingen så är det väl att byta och se vad som händer. I värsta fall så slutar det med haveri i framaxeln men om du ser på långsikt så ska du väl ändå ha en d60 dit i något skede :)
den som är född med tumme mitt i handen använder plånboken

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör okt 10, 2009 16:03

En 208 har ju oxå planetväxel för lågdelen. Går väl inte o göra nåt där?

Doubler står helt klart högt på önskelistan, men är en ganska stor investering i en np203 och en 205. Sen behövs ju en adapter mellan dom båda oxå, o såna är inte heller gratis...



Jo byte till d60 fram finns ju oxå på önskelistan, men dom är ju så dyra... Får väl göra som du säger nutti, testa o få egna erfarenheter. Verkar ju inte vara så många som testat över 4.56 i en 10b. Ny utväxling till en sån kostar ju inte många kronor i usa. Lager är inte heller dyra. Får nog testa 5.13 eller 5.38 när det blir dags. Visar det sig dessutom funka hyfsat på vägen (vilket det bör) så kan man ju få rejält låg fart om man dessutom skaffar en doubler sen...

Jimmy6,2
Forumräv
Inlägg: 884
Blev medlem: ons okt 10, 2007 8:49
Ort: Tyresö
Kontakt:

Inlägg av Jimmy6,2 » sön okt 11, 2009 10:44

joo, men om man glömmer bort 1:an 465:an så är det nästan lika som en 700 låda...
1:an SM465 6,55 1: an th700 3,06 dvs SM465 har en utväxling som är mer än hälfften som th700.

Det är knepigt och dyrt att få till en bra utväxling både i skogen och på vägen. Så här valde jag, däck 38,5 , utväxling i axlar 5,38 så ska jag har en th700 som växellåda, och en 205 eller doubler som fördelningslåda. Den optimala växellådan skulle kanske vara en NV4500 efter som den är 5 växlad med överväxel, 1:an 6,34 5:an 0,73 men den är lång och dyr.

Per
"Vilken jävla idiot som helst kan hantera en kris. Det är det dagliga livet som tröttar ut en."

Skriv svar