Skippa kickdown staget?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Skippa kickdown staget?

Inlägg av mickesthlm » lör okt 10, 2009 21:48

Funderar på att skippa kickdown staget på min TF999, är det någon som vet om det på något sätt kan vara skadligt för lådan? :?:
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » lör okt 10, 2009 22:30

varför vill du bli av med denna funktion :shock: du får nog ett stötte slitage när lådan får gå på förlåga varv om inte annat

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » lör okt 10, 2009 22:52

Sen jag byggde om lådan med shift kit fungerar den mer eller mindre som som en manuell, hur skönt som hälst och innan dess har jag nog aldrig fått lådan att kickdowna i 4 låg läge. Anledningen till att skippa det nu är att jag byter från 4.2l förgasarmotor till 4.0 sprut och det är lite bök att få dit kickdown staget, alternativet skulle i sådant fall vara att konvertera till vajer men efter som jag ändå vant mig att växla den som en manuell automat så känner jag att jag lika gärna kan skippa det, självklart får man ju vara med och växla ner när det går tungt. Jag har bara för mig att jag har hört att det är viktigt att kickdown staget är korrekt inställt av någon annan anledning? :?:
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Inlägg av henke_99 » lör okt 10, 2009 23:00

Nu vet jag inte hur det är med såna lådor, men kickdownvajern på en del lådor (bl.a chevas) styr ju oljetrycket i lådan.

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Inlägg av Roger Patrol » sön okt 11, 2009 9:22

jag var nog inne lite på samma spår men när man monterat shift kit i en Ford låda så ställer man i ventilpaketet så lådan går på fullt tryck hela tiden
det är ju troligt att Jeep är lika :roll:
det är nog lungt att åka utan för dig,verkar ju inte vara Kalle Svensson som ska dra husvagn,å du vet vad du pillat på

mickesthlm
Hemmastadd
Inlägg: 102
Blev medlem: fre nov 14, 2008 7:05
Ort: Täby

Inlägg av mickesthlm » mån okt 12, 2009 20:23

Ja just det ja, det var något med kontrollerar trycket som jag hade hört talas om, hm undrar hur det är med det på chrystler lådor, jag köpte shiftkittet som jag har för mig var av märket Superior av Raymond på Alexandra i sthlm, jag får nog ta och slå honnom en pingel, bara det att jag vet att han kommer att såga mig vid fotknölarna och säga att det är det sämsta man kan göra på en street car, och så får jag spendera en kvart med att förklara varför jag har tänkt att skippa det. :lol:
Jeep YJ, RE lift, 35"Boggers, Dynatrac D60 rear

Skriv svar