Winchlösning till både bil och trailer?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Seglaren
Användare

Winchlösning till både bil och trailer?

Inlägg av Seglaren » tis okt 13, 2009 22:21

Levererar en del båtar i mitt jobb och tänkte om man kunde få till nån variant att med 1 winch dra upp båtar på trailer bakom bilen och i andra hand kunna hänga dit i fronten på Fronteran de gånger bilen behöver draghjälp.

Det är kanske bättre att köpa en winch att sätta på båttrailern, men det vore roligare med en rejäl winch som också passade bilen. Hm, vad tror ni, montera winchen lågt på bilen, brytblock lite högre på trailern för att inte få drag nedåt. Men då kan det ju bli lite vinkelfel mellan winch och trailer även om båttrailern oftast står ganska rakt bakom bilen.

Hmm, eller en winch som jag kan flytta inte bara mellan front och bak på bilen utan kanske hänga dit på trailern.

Ja, som ni ser funderar jag "högt" och kanske finns det nån här som sitter med en bra lösning?
Frontera Sport 2.0i -95 - Mitsubishi Galant GLS 2.4 GDI -99
Volvo 945 -93 - Opel Vectra 1.8 -97

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » tis okt 13, 2009 22:50

Jag har deta till salu för 700:-
Bild
Bild
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Seglaren
Användare

Inlägg av Seglaren » tis okt 13, 2009 23:01

Jenik, förklara för en okunnig är du snäll. Jag är helt grön på 4x4 och kan inte se exakt vad det är :shock:

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » tis okt 13, 2009 23:05

Det är ett portabelt winchfäste. Du monterar winchen i fästet och sätter sedan en passande profil med hål i där du vill ha winchen. Tex fram på bilen, bak på bilen och på släpet. Sedan kan du genom att sätta i och ta ur sprinten montera/demontera winchen och flytta den genom att bära den i handtagen. Inget skruvande eller liknande behövs. Jag har även kontaktdon för elkablarna anpassade för ändamålet.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Tony
Forumräv

Inlägg av Tony » tis okt 13, 2009 23:07

Flyttbart vinch fäste På bild 2 är det handtag uppfällda vinchstyrningen skruvas fast i hålen fram om jag inte är helt ute och yrar :roll:

Seglaren
Användare

Inlägg av Seglaren » tis okt 13, 2009 23:18

Ok, nu ser jag. Ja, det låter ju som en bra lösning. Fyrkantsprofilen med sprinten i, är den svetsad i änden. Borde den inte gå hel vägen på "baksidan" känns om att det blir rejäl hävarm och att infästningen till själva winchfästet skulle vara den svaga punkten?

Vad är det för storlek på fästet ungefär. Skulle det bli löjligt klumpigt att även flytta över till en liten 200cc ATV jag har?

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » tis okt 13, 2009 23:24

Seglaren skrev:Ok, nu ser jag. Ja, det låter ju som en bra lösning. Fyrkantsprofilen med sprinten i, är den svetsad i änden. Borde den inte gå hel vägen på "baksidan" känns om att det blir rejäl hävarm och att infästningen till själva winchfästet skulle vara den svaga punkten?

Vad är det för storlek på fästet ungefär. Skulle det bli löjligt klumpigt att även flytta över till en liten 200cc ATV jag har?
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?

Ja, fästet är rejält och anpassat för en fullstor winch så det skulle bli för stort för en ATV.
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Seglaren
Användare

Inlägg av Seglaren » tis okt 13, 2009 23:53

jenik skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?
Skissen är som jag uppfattar att den svetsade profilen sitter på fästet idag.

Bild

Jag funderar bara på om infästningen av profilen med sprinten är en svag länk. Får för mig att anliggningsytan är liten och därmed bara en bråkdel så stark som själva fästet för winchen i det flyttbara fästet? Det blir ju rena brytkrafter på svetsen som kanske ska hålla för flera ton om man hänger dit en rejäl winch.

Nu är jag inte den som mekar allt för mycket själv, men tror att jag skulle gjort så här om jag skulle gjort det själv. Kraften skulle bli fördelad på större yta/längre svets och ge mer drag- än brytkraft.

Men jag kanske är helt ute och "winchar" :shock:

Bild

Wild_Devil
Guru

Inlägg av Wild_Devil » ons okt 14, 2009 0:23

Seglaren skrev:
jenik skrev: Jag förstår inte riktigt vad du menar. Skulle det uppstå ngon hävarm om man förde in hela fyrkantsprofilen i en större fyrkantsprofil (som utgör fästet) och sedan spärrar med sprinten?

Bild

Jag funderar bara på om infästningen av profilen med sprinten är en svag länk. Får för mig att anliggningsytan är liten och därmed bara en bråkdel så stark som själva fästet för winchen i det flyttbara fästet? Det blir ju rena brytkrafter på svetsen som kanske ska hålla för flera ton om man hänger dit en rejäl winch.

Nu är jag inte den som mekar allt för mycket själv, men tror att jag skulle gjort så här om jag skulle gjort det själv. Kraften skulle bli fördelad på större yta/längre svets och ge mer drag- än brytkraft.

Bild
Ska försöka förklara hur jag TROR fästet är..
Det sitter likadant på bilen som på korten dvs
På jänkare tex så har dom ett 4kants rör stickande ut där dom skruvar fast draget. dvs 4kantsröret är helt vågrätt..
detta fäste har alltså röret sittandes helt vågrätt bakom plåten och sen finns det ett avlångt hål med 2 mindre hål.ett litet hål på varje sida av det stora hålet. Det är där linstyraren skall sitta och wiren löpa in och ut.
Så tar du din egna översta bild och sen drar pilen rakt upp så ser du hur det är tänkt och gjort.
alt lägger C profilen ner till ett U och får 4kantsröret pekandes åt höger och då skall pilen peka rakt åt vänster i motsatt riktning mot 4kantsröret.
dragkraften från wirelinan skall gå i en helt rak linje mot fästet för att inte få nå brytningar alls..bara dragkraft.
Pust...blev mycket skrivet ..hoppas du fattar var jag menar och hänger med i mina ord..
Lycka till!!
/R

Om du kollar på din skiss och sen lägger ner
A day without driving cars or listen to music is a day without living..

Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3.. ;)

jenik
Beroende

Inlägg av jenik » ons okt 14, 2009 8:43

Wild_Devil skrev:
Seglaren skrev:

Bild

Bild
Ska försöka förklara hur jag TROR fästet är..
Det sitter likadant på bilen som på korten dvs
På jänkare tex så har dom ett 4kants rör stickande ut där dom skruvar fast draget. dvs 4kantsröret är helt vågrätt..
detta fäste har alltså röret sittandes helt vågrätt bakom plåten och sen finns det ett avlångt hål med 2 mindre hål.ett litet hål på varje sida av det stora hålet. Det är där linstyraren skall sitta och wiren löpa in och ut.
Så tar du din egna översta bild och sen drar pilen rakt upp så ser du hur det är tänkt och gjort.
alt lägger C profilen ner till ett U och får 4kantsröret pekandes åt höger och då skall pilen peka rakt åt vänster i motsatt riktning mot 4kantsröret.
dragkraften från wirelinan skall gå i en helt rak linje mot fästet för att inte få nå brytningar alls..bara dragkraft.
Pust...blev mycket skrivet ..hoppas du fattar var jag menar och hänger med i mina ord..
Lycka till!!
/R

Om du kollar på din skiss och sen lägger ner
Precis!
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Gaup
Forumräv

Inlägg av Gaup » ons okt 14, 2009 11:04

Duu... har du inte tänkt på att sätta en drag kula i fronten på bilen ??

Menar så slipper du flytta winchen samt lättare att rangera släpet.. :idea:

jeepetorp
Beroende

Inlägg av jeepetorp » tor okt 15, 2009 21:21

Supersmidigt med kula i fronten när man ska trixa trailer på plats. Har man dessutom en vinsch monterad så é ju saken klar...
Jeep Wrangler Unlimited Sahara -07.
http://jeepetorp.blogg.se

offroader
Hemmastadd

Inlägg av offroader » fre okt 16, 2009 19:06

jeepetorp skrev:Supersmidigt med kula i fronten när man ska trixa trailer på plats. Har man dessutom en vinsch monterad så é ju saken klar...
Precis som jag tänkt göra på min...
/Micke
Jeep GC -94 under ombyggnad
#JCS 592
"RESPECT THE ELEMENTS - BUT CHALLENGE THEM"

Skriv svar